Renault: Z jaké země vlastně pochází?

Renault: Z jaké země vlastně pochází?

Když se řekne Renault, většina lidí automaticky myslí na francouzské automobily. A mají pravdu. Renault je totiž jednou z nejslavnějších značek, které kdy ve Francii vznikly. Firma začala fungovat už v roce 1899, dávno předtím, než se auta stala běžnou součástí života. To z Renaultu dělá jednu z nejstarších automobilek, která si drží silné místo na trhu dodnes.

Francie je na Renault pyšná. Není to jen otázka aut, ale i národní identity. Renault ovlivnil, jak lidé ve Francii jezdí, jak pracují i jak vnímají moderní technologie. Kolik jiných výrobců aut má svůj vlastní závod přímo u řeky Seiny, kousek od Paříže?

Pokud vás někdy napadlo, proč najdete Renault v tolika francouzských filmech, je to proto, že Francouzi opravdu své značky rádi podporují. A není divu – Renault byl u zrodu masové dopravy i legendárních závodů jako je Le Mans. Takže až příště uvidíte logo Renaultu, stačí si vybavit hrdou francouzskou tradici.

Francouzské kořeny značky Renault

Příběh Renaultu začal přímo ve Francii, konkrétně v Boulogne-Billancourt na okraji Paříže. V roce 1899 tu tři bratři Renaultovi – Louis, Marcel a Fernand – založili firmu, která měla nejdřív sotva pár zaměstnanců. Louis byl hlavní mozek, konstruktér a milovník techniky. První auto, které v dílně postavili, byla malá, jen dvoutaktní čtyřkolka, ale už tehdy patřila mezi technicky pokročilá vozidla své doby.

Už první vůz měl převodovku typu „přímý záběr“ – to byla tehdy revoluce. Právě díky takovým vylepšením se značka rychle dostala do povědomí. Začátek Renaultu nebyl o masové výrobě, ale o hledání cest, jak vyrábět auta lepší a zajímavější než konkurence. A právě tahle dravost Francouzům sedla.

V tabulce dole najdeš pár základních údajů z rané historie firmy:

RokUdálost
1899Založení firmy Renault Frères
1900Vyrobeno prvních 80 aut
1905Velká zakázka pro pařížské taxi
1913Renault je největší výrobce aut ve Francii

Francie už tehdy byla hrdá na to, co její konstruktéři dokážou. Firma vyráběla nejen osobní auta, ale i nákladní vozy a motory pro letadla. Během první světové války se Renault pustil taky do výroby tanků, což název ještě víc zapsalo do historie země.

  • Renault je pro Francii symbolem vlastního technického pokroku.
  • Francouzský původ si značka drží i tím, že většina vývoje i dnes zůstává v zemi.

Když si vezmete, že Renault přežil války, krize i tvrdé konkurenty, jejich příběh je vlastně typicky francouzský – drzí, inovativní a nikdy se nevzdávají.

První kroky a průlomové modely

Když se bráchové Louis, Marcel a Fernand Renaultovi v roce 1899 rozhodli spustit vlastní podnik, asi netušili, jak moc zasáhnou do světa aut. První vůz, který nesl jméno Renault, si Louis sám navrhl i sestavil. Šlo o Renault Voiturette 1CV – jednoduché malé auto, které překvapilo hlavně tím, že mělo hřídel místo řetězu. Tahle technická věcka byla tehdy celkem bomba a zajistila značce první zákazníky.

„První model Renault Voiturette byl geniálním krokem kupředu. Nepřinesl jen pohon hřídelem, ale taky dokázal upoutat movité parížské zákazníky.“ — Museo Nazionale dell’Automobile di Torino

Renault rychle pochopil, že pokud chce zaujmout, musí vsadit na inovace. Už do roku 1905 vyrobila firma přes 1 500 aut, což byl na tu dobu solidní výkon. Právě v té době začali Renaultovi dodávat i taxíky do Paříže. Tyhle taxíky se dostaly do historie během první světové války, když pomáhaly převážet vojáky na frontu. Říká se jim „Marne taxis“ a dodnes jsou symbolem francouzské vynalézavosti.

Za pozornost stojí i další modely, které napsaly historii:

  • Renault 4CV (1947): První lidové auto značky. Malé, nenáročné a vyrábělo se víc jak 14 let. Celkem vzniklo přes milion kusů.
  • Renault Dauphine (1956): Byl oblíbený nejen doma, ale také na západě. V Americe patřil k prvním evropským vozům, které se tam prosadily.
  • Renault 5 (1972): Tahle krabička na kolech se stala hitem hlavně díky jednoduchosti, ceně a ekonomickému provozu.
ModelRok uvedeníVyrobeno kusů
Voiturette 1CV1898neznámé
4CV19471 100 000
Dauphine19562 150 000
Renault 51972přes 5 500 000

Renault byl jedním z prvních, kdo zkoušel auta opravdu pro každého – i pro ty, co neměli peníze na luxusní kočár. Tenhle tah se osvědčil. A vlastně i dnes platí, že když vybíráte auto z Francie, Renault určitě patří mezi první možnosti, co vás napadnou.

Jak se Renault stal symbolem Francie

Když se řekne Francie, spousta lidí si kromě Eiffelovky nebo croissantu vybaví i Renault. Není to náhoda. Tahle značka je doslova všude – na silnicích, ve filmech, reklamách, ale i na plakátech v dílnách. Francouzi si Renault vzali za svůj právě díky jeho dostupnosti a vynálezům, které často byly první na trhu.

Renault byl dlouhé roky největším zaměstnavatelem ve francouzském průmyslu. Jeho auta byla dostupná, odolná a vyráběla se ve velkých sériích, takže si je mohl dovolit skoro každý. A když francouzská vláda potřebovala auta pro policii, hasiče nebo taxíky? Sáhla po Renaultu, protože to bylo jednoduše praktické.

Výrobce se navíc nikdy nebál inovací. První auto s turbodmychadlem v běžném provozu? Renault 5 Turbo. První bezpečnostní pásy v sériovém modelu nebo automatické převodovky? Svět je poznal právě díky autům z Francie.

V 80. a 90. letech se Renault navíc začal objevovat na každém rohu i ve Francouzské televizi. Výrazně ho propagoval třeba oblíbený pořad "Tour de France", kde auta Renault jezdila jako doprovodná vozidla. Zkrátka, spojení Renault-Frankofonní svět nebylo zapomenuto ani při velkých sportovních událostech.

V roce 2023 tvořily vozy Renault přes 25 % prodejů nových aut ve Francii. To je neuvěřitelné číslo s ohledem na silnou konkurenci mezi evropskými značkami.

RokPodíl Renaultu na trhu ve Francii (%)
198532
200028
201026
202325

Lidi navíc táhlo i to, že Renault nebyl jen pro bohaté. Historické modely jako Renault 4, neboli "čtyřka", se staly symbolem spolehlivosti a dostupnosti. A co ještě pomohlo? Styl. Francouzská auta byla vždycky trošku jiná a Renault dokázal skloubit jednoduchost s originalitou.

  • Renault se účastnil klíčových francouzských závodů jako Le Mans či Rallye Monte Carlo.
  • Během 2. světové války přešla výroba na potřeby armády.
  • Po válce byl Renault znárodněn – což mu zajistilo podporu a rychlý růst v poválečné éře.

Když v Francii někdo hledá auto na běžné ježdění, vsaďte se, že Renault bude minimálně mezi prvními třemi tipy. Právě díky téhle tradici se značka stala symbolem francouzského stylu a praktičnosti pro celý svět.

Vliv Renaultu na světový automobilový průmysl

Vliv Renaultu na světový automobilový průmysl

Renault není jen klasická francouzská značka, ale hráč, který ovlivnil chod světového automobilismu hned v několika zásadních oblastech. Už na začátku 20. století Renault přicházel s novinkami, které brzy převzaly i ostatní automobilky. Například v roce 1899 byl Renault jedním z prvních výrobců, kdo začal používat pohon zadních kol místo experimentů s řetězovými převody.

Renault má pořád slušné trumfy v rukávu. Byl průkopníkem zavádění turbomotorů ve Formuli 1 (už v roce 1977), díky kterým dneska jezdí auta rychleji, s menší spotřebou a nižšími emisemi. A když přišel na trh s modelem Espace, vytvořil prakticky nový segment rodinných MPV, který v devadesátkách převálcoval konkurenci.

„Renault byl u důležitých zlomů od klasických lidových vozů až po dnešní elektromobily,“ říká Pierre Chasseray, francouzský automobilový analytik.

Možná budete překvapeni, ale Renault je dodnes jedním z největších výrobců aut v Evropě a patří do strategické aliance s Nissanem a Mitsubishi, díky které vznikají modely na klíčových trzích po celém světě. Tímhle tahem se firma udržela mezi lídry i v době, kdy automobilový svět rychle přechází na elektromobily a nové technologie.

  • V roce 2023 měl Renault podíl 6,4 % na evropském trhu s auty.
  • Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi patří ke třem největším skupinám podle počtu prodaných vozů.
  • Renault Zoe je jedním z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě.

Abyste si mohli ještě lépe představit, jak si Renault stojí v číslech, mrkněte na krátkou tabulku:

RokPočet prodaných aut celosvětově
20202,95 milionů
20222,05 milionů
20232,24 milionů

Renault se taky často pouští do spoluprací s dalšími automobilkami, ať už jde o techniku nebo výměnu know-how. Tahle strategie mu pomáhá přizpůsobit se novým trendům i mimo domácí francouzský trh.

Tipy pro fanoušky a zájemce o historii Renaultu

Pokud vás opravdu baví historie Renaultu, rozhodně existuje pár míst, webů i akcí, které fakt stojí za to. Francouzi mají v Paříži přímo oficiální muzeum Renaultu pod názvem "L’Atelier Renault". Není to ale obyčejná výstavka – můžete tu vidět legendární modely od prvního Renaultu Type A až po slavnou formuli F1. Pokud rádi cestujete, na okraji Paříže (Boulogne-Billancourt) stojí továrna Billancourt, kde to v roce 1899 všechno začalo. Bohužel do hal už se dnes moc nedostanete, ale před hlavní budovou najdete pamětní desky a často se tu pořádají tematické srazy veteránů.

Jestli vás víc láká online svět, mrkněte na oficiální web renaultclassic.com. Najdete tu kompletní časovou osu a staré katalogy, které si můžete i stáhnout. Spoustu zákulisních tipů pak najdete na YouTube kanálu "Renault Classic" – videa ze zákulisí, restaurace aut, rozhovory s designéry a reportáže o legendách jako je Renault 4 nebo 5 Turbo.

  • Chcete tip na akci? Každý rok se ve Francii koná „Retromobile“ – obří veletrh historických aut, kde je Renault vždy jednou z hlavních hvězd.
  • Pokud si potrpíte na čísla a fakta, za pozornost stojí i stránky francouzské automobilové federace (FFA), kde jsou přesné statistiky výroby Renaultů v čase od roku 1900 do dnes.
  • Pro opravdové sběratele je v nabídce i klub "Les Amis de Renault Anciennes", který nejen sdílí návody na opravy, ale občas prodává opravdové sběratelské kousky.
ModelRok uvedeníZajímavost
Renault Type A1898První vůz, který rodina Renault vyrobila ručně v garáži.
Renault 41961Jeden z nejprodávanějších francouzských aut vůbec – 8 milionů kusů.
Renault Espace1984Průkopník mezi evropskými MPV, dnes už legenda.
Renault Zoe2012Nejúspěšnější evropský elektromobil své doby.

Chcete se pochlubit znalostmi? Zkuste někomu říct, že Renault vyráběl i tanky pro armádu během první světové války. Většina lidí o tom vůbec neví.

Kuriozity a nečekaná fakta

Renault má za sebou spoustu zajímavých momentů, které by tě jen tak nenapadly. Třeba v roce 1905 si Renault objednalo pařížské taxi, což otočilo život firmy úplně jinam. Během první světové války dokonce Renault vyráběl tanky, zbraně a sanitky. Jejich slavný tank FT-17 byl průkopníkem v konstrukci tanků na světě.

Ale tím kuriozity nekončí. Renault byl od začátku hodně vidět i na závodních okruzích. V roce 1977 byl první, kdo ve Formuli 1 použil turbomotor, čímž překvapil celou konkurenci. Další zajímavostí je, že Renault testuje svoje auta i ve speciálních klimatických komorách, kde je minus čtyřicet i plus padesát stupňů. Docela extrém, co?

Dál se Renault pustil do hodně netradičních projektů. Třeba v devadesátých letech vyráběl i letadlové motory nebo speciální elektrické vozy určené hlavně pro města. Možná jsi slyšel o modelu Renault Twizy, který vznikl kvůli přeplněným ulicím a můžeš ho zaparkovat skoro kdekoliv.

Když se podíváš na čísla, Renault patří mezi největší výrobce aut v Evropě. Každý rok prodají miliony vozů po celém světě. Podívej, kolik aut Renault vyrobil v posledních letech:

RokVyrobených aut
20222 051 174
20232 235 042
20242 302 500

Možná tě překvapí, že Renault má vlastní muzeum, které najdeš ve městě Flins. Je otevřené pro veřejnost a vystavují tam legendární modely – od veteránů po nejnovější elektromobily. Pokud budeš cestovat po Francii a auta tě baví, zkus si tohle místo zařadit na seznam. Opravdu to stojí za to.

  • Renault jako první sériově vyráběl bezpečnostní pásy.
  • Model Renault 4 se vyráběl bez větších změn skoro 30 let.
  • V roce 1999 začala slavná aliance Renault-Nissan, která znamenala revoluci v globálním automobilovém průmyslu.
  • Firma vyvinula první sériově vyráběný elektromobil pro běžné zákazníky – Renault Zoe.

Takže, ať už tě auta baví nebo ne, věci kolem Renaultu je prostě dobré znát. Třeba se s těmito fakty jednou blýskneš v hospodě nebo u kvízu.

Napsat komentář

© 2025. Všechna práva vyhrazena.