Proč si nekupovat SUV: Když velké auto není vždy výhra

Proč si nekupovat SUV: Když velké auto není vždy výhra

SUV najdete dnes skoro na každém rohu, a to nejen v centrech měst, ale i před školkami a supermarkety. Proč tolik lidí hned skočilo po něčem, co připomíná menší tank? Všude se tvrdí, že ve větším autě budete víc v bezpečí, vejdete tam kočárek i nákup a navíc zvládnete výlet do hor. Realita je ale často úplně jinde.

Než naletíte na reklamu nebo sousedův chválu jejich „nepřemožitelného“ SUV, zkuste si opravdu promyslet, jestli je tohle typ auta pro vás. První, čeho si všimnete po pár měsících, je spotřeba. U většiny SUV zaplatíte mnohem víc nejen za palivo, ale i za pojistku a servis. Některé modely žerou klidně o třetinu víc než běžný hatchback. V době, kdy ceny paliva lítají nahoru a dolů jak na houpačce, je to docela zásah pro rodinný rozpočet.

SUV: Proč je lidé chtějí a co slibují

Když člověk přemýšlí o novém autě, kolem SUV je hrozně velký humbuk. Lidi je chtějí hlavně kvůli vyššímu posezu a tomu, jak působí robustněji než klasický hatchback nebo kombík. Spousta reklamy mluví o větším bezpečí a lepším výhledu na silnici. Taky tu je trend – okolí má SUV, tak proč já bych měl jezdit v něčem menším?

Výrobci SUV pořád omílají, že prostor v kufru je obrovský a do auta nacpete půl domácnosti i s kočárkem. Nabízejí to hlavně rodinám nebo lidem, co mají rádi aktivní život. Hodně se mluví i o tom, jak SUV vypadají "drsněji" a že se s nimi dá vyrazit i někam na chalupu nebo do lehčího terénu. Tohle platí hlavně u čtyřkolek, ale spousta SUV se prodává i jen na přední pohon – v reálném nasazení se tak od běžného kombíku moc neliší.

Pohodlí je další velké téma. Vyšší podvozek slibuje hladší jízdu přes městské výmoly a obrubníky. Hodně lidí láká pocit, že mají "lepší výhled" nad ostatními auty. Ale moc se už neřeší, že vysoké těžiště znamená horší stabilitu a často taky menší komfort za volantem, hlavně na zakroucených okreskách.

  • SUV znamenají vyšší posez a pocit kontroly.
  • Obliba SUV roste, v roce 2024 tvořily až 48 % nově prodaných aut v Evropě.
  • Rodiny ocení větší kufr, často na úkor tvaru nebo přístupu k zadním sedačkám.
  • Marketing staví na bezpečnosti a stylu, reálný užitek bývá jinde.

Co se týče značky Opel, i tady najdete v nabídce několik SUV – třeba Opel Grandland nebo Mokka. Patří mezi oblíbené modely, ale při srovnání s podobně drahými hatchbacky stejné značky si člověk všimne rozdílů hlavně ve spotřebě a taky v opravdové praktičnosti. Nenechte se tak zmást tím, že "tohle mají všichni kolem".

Spotřeba a náklady aneb proč platíš víc

Když vezmete do ruky kalkulačku, SUV prostě vždycky vyjdou dráž. V první řadě mají skoro vždy větší hmotnost než klasický hatchback nebo kombík. Na co to má vliv? No hlavně na spotřebu paliva. I menší SUV často žerou kolem 7–9 litrů na 100 km, zatímco třeba úplně běžná Opel Corsa si vezme klidně o 2 litry míň na stejnou vzdálenost. U benzínu nebo nafty to klidně dělá tisíce navíc za rok.

Z toho pramení i další náklady, které vás napadnou třeba až časem:

  • Pojistka: SUV jsou dražší na pojištění. Opravy bývají cenově výš a pojišťovny to ví.
  • Pneumatiky: Větší kola – dražší gumy. Rozdíl 800 Kč na kusu není výjimka.
  • Servis: Robustnější podvozek a složitější technika? Znamená větší pravděpodobnost dražší opravy.
  • Dálniční známka: U těžších SUV zaplatíte víc, pokud překročíte určitou hmotnost (což třeba některé plug-in hybridní SUV opravdu zvládnou).

Mrkněte na srovnávací tabulku – dva konkrétní modely, základní benzinová varianta:

ModelPrůměrná spotřeba (l/100km)Průměrná roční pojistka (Kč)
Opel Grandland (SUV)7,515 000
Opel Astra (kombi)5,211 000

SUV je zkrátka hezké na pohled, ale každá návštěva čerpací stanice a pojišťovny vám bude připomínat, že za ten pocit robustnosti platíte víc. Když vezmete v potaz navíc vyšší ceny náhradních dílů a pravidelného servisu, do pár let se rozdíl v běžných nákladech mezi SUV a běžným autem jako Opel ještě prohloubí.

Bezpečnost a jízdní vlastnosti pod drobnohledem

Bezpečnost a jízdní vlastnosti pod drobnohledem

Hodně lidí má pocit, že SUV jsou bezpečnější jen proto, že jsou větší a bytelnější. Tohle ale není tak úplně pravda. Ve městě nebo při běžném provozu velké auto často znamená horší výhled dozadu, víc mrtvých úhlů a delší brzdnou dráhu. Když přijde krizová situace, reakce těžkého auta bývá pomalejší než u klasického hatchbacku nebo kombíku, jako je třeba Opel Astra nebo Corsa.

Zásadní je tu i výška těžiště. Protože SUV jsou vyšší, mají větší sklon k převrácení při prudkém vyhýbacím manévru. Právě v "losím testu" se i některé slavné modely SUV v minulosti neukázaly zrovna nejlépe. Sice mají masivní karoserii, ale fyziku prostě neoklameš.

  • Brzdná dráha u SUV je v průměru o 15 % delší oproti srovnatelně těžkým nižším autům.
  • Při rychlých zatáčkách mají SUV větší tendenci k nebezpečnému naklánění.
  • V crash testech sice SUV chrání posádku, ale při střetu s malými auty zvyšují riziko vážných zranění druhé strany.

Na dálnici nebo v ostrých zatáčkách SUV nikdy nedrží stopu tak jistě, jako nižší auta. Především když je auto naložené nebo máte na střeše rakev, pocit stability rychle mizí. Ve městě pak zase každé couvání vyžaduje větší pozornost, protože přes vysokou zádní část často není tolik vidět. Parkovací kamery jsou fajn, ale při dešti nebo špíně na kameře vás moc nespasí.

Technika pokročila, ale zákonitosti fyziky žádný Opel v těle SUV nepřechytračí. Pokud někdo opravdu hledá bezpečí pro rodinu, je někdy jistější volit dobře vybavený kompaktní vůz s moderními asistenty, než sázet vše na mohutný vzhled.

Praktičnost: Opravdu přináší víc prostoru?

Spousta lidí bere SUV hlavně kvůli tomu, že chtějí víc místa na zadních sedačkách nebo v kufru. Jenže tahle logika často pokulhává. Když srovnáš typické SUV a kombík od stejné značky, třeba Opel Grandland versus Opel Astra Sports Tourer, zjistíš zvláštní věc. SUV je většinou vyšší, vypadá robustněji, ale uvnitř vlastně žádný zázrak. U zadních sedaček bývá místo tak akorát průměrné a kufr bývá menší, než čekáš. Tady je jednoduché porovnání:

ModelObjem kufru (l)Délka (mm)
Opel Grandland (SUV)5144477
Opel Astra Sports Tourer (kombík)5974642

To znamená, že za větší auto dostaneš klidně menší kufr. Navíc často zjistíš, že některé úložné prostory jsou v SUV zbytečné vysoké a špatně přístupné, hlavně pokud není elektrické víko nebo jsi menší postavy. Dětské sedačky nasouváš do vyšší polohy – někdo to ocení, ale pro spoustu lidí je to hlavně nepraktické kvůli vyšší hraně dveří a nutnosti "lézt do auta" trochu jinak než u běžného kombíku.

  • Manipulace s kočárkem: v kombíku snazší, v SUV někdy musíš zvedat do výšky.
  • Stavení kol na výšku: U některých SUV nedáš větší kolo do kufru bez sklopení sedadel.
  • Větší prostor do šířky a do délky často nabídne spíš kombík.

Pokud plánuješ složitější stěhování, nákup pračky, nebo jezdíš s delšími předměty, vyzkoušej si nanečisto, jak bys to naložil do různých typů aut. Může tě překvapit, že sice máš pocit, že SUV je "větší", ale do běžného kombíku se ti toho vejde víc a komfortněji. Pokud už máš konkrétní model na mysli, projdi si technické údaje nebo se klidně zeptej v bazaru a popros o reálné změřené rozměry kufru a vnitřního prostoru. Ne vždy vyhraje to, co vypadá na pohled největší.

Lepší alternativy včetně Oplů a tipy k výběru

Lepší alternativy včetně Oplů a tipy k výběru

Když si člověk projde hlavní nevýhody SUV, začne přemýšlet nad tím, jestli by nebylo rozumnější dát šanci jinému typu auta. Hodně se mluví o Opel modelech, které často nabídnou stejný komfort, víc praktičnosti a hlavně nižší provozní náklady. Takže co se opravdu vyplatí?

Překvapí tě, jak dokáže obyčejný kombík nebo hatchback zaujmout ve všem, kde SUV pokulhává. Třeba modely Opel Astra Sports Tourer nebo Corsa mají hodně slušný kufr i pro rodinu, jsou o dost levnější na údržbu a snadněji je zaparkuješ ve městě. Pro srovnání, Opel Astra Sports Tourer nabízí podle údajů až 608 litrů zavazadlového prostoru, což je často víc, než menší SUV ve stejné ceně.

ModelKufr (l)Průměrná spotřeba (l/100 km)
Opel Astra Sports Tourer6085,7
Opel Corsa3095,2
Opel Crossland (SUV)4106,0

Dobrou volbou může být i klasický sedan, pokud nehoníš objem kufru, ale chceš pohodlné svezení za rozumné peníze. Míň SUV tě taky znamená lepší ovladatelnost a často větší jistotu za volantem, pokud jezdíš hlavně po městě a okreskách.

  • Nejprve si ujasni, co od auta fakt potřebuješ – je opravdu nezbytné vysoké posezení a větší hmotnost?
  • Srovnávej nejen kufr, ale i provozní náklady a cenu pojištění. Tady většina ne-SUV jasně vede.
  • Koukni na konkrétní modely Opel, které mají dostupný servis, levné díly a spolehlivé motory.
  • Není ostuda jít mimo trendy – hatchback nebo kombík ti může usnadnit život víc než módní SUV.

Pokud je ti pořád nejisté, co si vybrat, vem do úvahy i testovací jízdu v několika různých typech aut. Hned poznáš, čím se jezdí líp a co bude sedět tvojí rodině nebo rozpočtu. Z dlouhodobého pohledu se často ukáže, že menší nebo praktičtější auto ušetří nervy i peníze.

Napsat komentář

© 2025. Všechna práva vyhrazena.