Proč se v Anglii Opel jmenuje Vauxhall? Historie a rozdíly mezi značkami

Proč se v Anglii Opel jmenuje Vauxhall? Historie a rozdíly mezi značkami

Porovnání modelů Opel a Vauxhall

Zjistěte, který model Vauxhall odpovídá konkrétnímu modelu Opel. Všechna auta jsou technicky identická, jen se liší jménem podle trhu.

Proč se v Anglii prodávají auta, která jsou v ostatních evropských zemích známá jako Opel, pod názvem Vauxhall? To není náhoda, ani marketingový trik. Je to důsledek více než stoleté historie, která začala v Londýně, dlouho než se Opel stal německým jménem, které známe dnes.

Vauxhall je starší než Opel

Vauxhall Motors byl založen v roce 1857 v Londýně, a to o více než 60 let dříve, než se Opel stal výrobcem automobilů. Robert Vaux založil firmu jako výrobce parních strojů a později i lodních motorů. V roce 1903 začal Vauxhall vyrábět automobily - první model byl 10 HP. V té době byla britská automobilová výroba ještě v raném stádiu, ale Vauxhall se rychle stal jednou z nejvěrohodnějších značek. Na rozdíl od mnoha jiných britských firem se Vauxhall zaměřoval na kvalitu a technickou inovaci - například v roce 1911 představil první britský automobil s čtyřválcovým motorem, což bylo tehdy velkým krokem vpřed.

Opel: Německý gigant s kořeny v kovářství

Opel začal jako kovářská dílna v Rüsselsheimu, Německo, v roce 1862. Adam Opel se nezabýval auty - vyráběl klasické jízdní kola. Až v roce 1899 se jeho synové rozhodli přejít na motorová vozidla. První Opel byl model Patent-Motorwagen, který měl 4 koně a stál tolik, že si ho mohl koupit jen bohatý člověk. V 20. letech 20. století se Opel stal největším výrobcem automobilů v Německu. V roce 1929 byl vyráběn jeden z prvních hromadně vyráběných automobilů v Evropě - Opel 4 PS „Laubfrosch“ („Žába“), který se prodával za cenu jen o něco vyšší než jízdní kolo. To znamenalo, že automobil přestal být luxusním zbožím a stal se dostupným pro střední třídu.

Když se Vauxhall a Opel spojili

Na začátku 20. století se obě firmy vyvíjely nezávisle. Ale v roce 1925 se stalo něco důležitého - General Motors (GM) koupil 80 % akcií Vauxhallu. A o dva roky později, v roce 1929, GM koupil Opel. Od té doby byly obě značky pod jednou vlajkou. GM nechtěl mít dvě značky v jedné zemi - proto rozhodl, že v Německu a většině Evropy se budou prodávat auta pod značkou Opel, zatímco v Británii zůstanou auta pod značkou Vauxhall. Proč? Protože Vauxhall měl v Británii silnou pověst, věrné zákazníky a rozsáhlou síť servisů. Zrušit Vauxhall by bylo jako zničit přirozenou obchodní síť, která fungovala už 70 let.

Split illustration of Opel's blacksmith workshop and 1920s car factory.

Auta jsou stejná, jen jinak jmenovaná

Od roku 1930 do dneška se téměř všechna auta, která byla v Německu prodávána jako Opel, v Británii prodávala jako Vauxhall. Výroba, návrh, motor, šasi - všechno bylo identické. Jediné rozdíly byly v názvech modelů a drobných detailích. Například Opel Astra se v Anglii jmenoval Vauxhall Astra. Opel Corsa byl Vauxhall Corsa. Opel Insignia se stal Vauxhall Insignia. V roce 2017 se začaly prodávat i elektrické modely - Opel Mokka-e byl v Británii Vauxhall Mokka-e. Dokonce i logo se lišilo: Opel měl šíp, Vauxhall - kříž.

Na trhu to nevadilo. Britský zákazník nechtěl „německé“ auto. Chcel „britské“ auto. A Vauxhall byl britské jméno, které znělo spolehlivě, jako Ford nebo Mini. Výrobci věděli: v Británii je důležitější původ jména než původ výroby. I když se auta vyráběla v Německu, v Anglii je lidé přijímali jako Vauxhall - a to bylo klíčové.

Proč nezměnili jména?

GM se rozhodl nechat obě značky žít, protože to bylo ekonomicky chytřejší. Zrušení Vauxhallu by znamenalo ztrátu trhu. Lidé by nekupovali „Opel“ - protože neznali značku. A kdyby GM zavedl Opel jako hlavní značku, musel by znovu investovat miliony do budování pověsti, reklam a distribuce. Bylo jednodušší nechat Vauxhall jako britskou tvář, Opel jako německou. A to fungovalo - až do roku 2017, kdy GM prodal Opel a Vauxhall francouzskému koncernu PSA (dnes Stellantis).

PSA nezměnilo nic. Výrobní linky zůstaly stejné. Názvy modelů zůstaly stejné. V Británii zůstal Vauxhall. V Německu zůstal Opel. Důvod je jednoduchý: neexistuje žádný důvod, proč to měnit. Výrobní náklady jsou nižší, když se vyrábí jedna platforma pro dva trhy. Zákazníci v obou zemích jsou spokojení. A značky mají silnou identitu - Vauxhall je pro Brity jako Land Rover, Opel pro Němce jako Volkswagen.

Modern Vauxhall and Opel electric cars driving in opposite directions, reflections showing their shared design.

Co když jedete do Británie s Opel?

Pokud jedete do Velké Británie s autem, které má na nádobí nápis „Opel“, nebudete mít problém. Servisy znají obě značky. Díly jsou kompatibilní. Ale když budete hledat náhradní díl, budete muset zadávat „Vauxhall“ - ne „Opel“. Například výměna brzdového kotouče u Opel Astra 2018 bude v Británii vyžadovat vyhledávání „Vauxhall Astra 2018“. Pokud to nevíte, můžete se ztratit v katalogu dílů.

Na druhou stranu, pokud koupíte Vauxhall v Anglii a převezete ho do Německa, nebudete mít problém s registrací. Všechny auta splňují stejné evropské normy. Jen bude v technickém průkazu napsáno „Vauxhall“ - což je zcela legální. Neexistuje zákaz na vývoz aut s „cizí“ značkou.

Je Vauxhall vlastně Opel?

Ano, technicky ano. Ale kultura, historie a marketing vytvořily dva odlišné světy. Vauxhall není jen „Opel pro Brity“. Je to značka, která má vlastní historii, vlastní zákazníky, vlastní reklamy a vlastní emoce. V Británii se Vauxhall proslavil jako spolehlivé auto pro rodiny, které jezdily na výlety do Cornwallu. Opel v Německu byl auto pro městské pracovníky, kteří jezdili do Frankfurtu. Tyto příběhy se lišily - i když technika byla stejná.

Je to jako kdybyste měli stejnou knihu, ale v jedné zemi se jmenovala „Příběh o lásce“, ve druhé „Láska v Praze“. Obsah je stejný, ale název říká něco jiného. Lidé se k názvu připojují. A v Británii se k názvu Vauxhall připojují.

Co se stane dnes?

Stellantis, který vlastní Opel a Vauxhall od roku 2021, nechává obě značky žít. V roce 2025 se v Británii prodává Vauxhall Corsa Electric - a v Německu Opel Corsa Electric. Jsou to stejná auta. Stejný motor, stejná baterie, stejný interiér. Jediný rozdíl je v logu a názvu.

Je pravděpodobné, že se to takto bude dít i v příštích desetiletích. Proč by Stellantis měnil něco, co funguje? Zákazníci v Británii si stále koupí Vauxhall, protože je to jejich značka. Němci si koupí Opel, protože je to jejich značka. A obě značky mají jednu výhodu: nekonkuruje si navzájem. Všechna auta vyrábějí na stejných linkách, používají stejné díly, mají stejnou kvalitu - a stojí stejně.

Proč se v Anglii Opel jmenuje Vauxhall? Protože to není jen otázka výroby. Je to otázka důvěry. A důvěra se nebuduje výrobními plány. Buduje se po desetiletí, v každém servisu, v každé reklamě, v každém rodiči, který koupil Vauxhall pro své dítě.

Proč nejsou Opel a Vauxhall jedna značka?

Opel a Vauxhall nejsou jedna značka, protože mají odlišnou historii a silnou loajalitu zákazníků v různých zemích. General Motors rozhodl v roce 1929, že v Británii zachová Vauxhall, protože měl silnou pozici, a v Evropě používal Opel, který byl známější v Německu. Stellantis, který je vlastníkem od roku 2021, pokračuje v této strategii, protože změna by znamenala ztrátu trhu a vysoké náklady na přeznačování.

Jsou auta Opel a Vauxhall stejná?

Ano, technicky jsou téměř identická. Stejná šasi, stejné motory, stejné elektronické systémy. Rozdíly jsou jen v názvu modelu, logu a někdy v drobných detailích interiéru, jako barva podsvícení nebo nápis na volantu. Výroba probíhá na stejných továrnách - například v Rüsselsheimu nebo in Eisenach. Auta jsou v podstatě jedna a ta samá, jen s jiným jménem podle trhu.

Můžu si koupit Vauxhall v Česku?

V Česku se Vauxhall neprodává oficiálně. Všechna auta, která jsou v Česku prodávána pod značkou Opel, jsou stejná jako Vauxhall, jen s jiným názvem. Pokud chcete Vauxhall, musíte ho zakoupit v Británii a převézt do Česka. Technická registrace je možná, protože auta splňují stejné evropské normy. Náhradní díly budete muset objednávat pod názvem Vauxhall, ale budou kompatibilní s Opel.

Proč Vauxhall nemá větší podíl na trhu v Evropě?

Vauxhall má malý podíl v Evropě, protože se prodává jen v Británii. V ostatních zemích se stejná auta prodávají pod značkou Opel. To není kvůli kvalitě - je to kvůli marketingu. Výrobce nechce mít dvě značky na stejném trhu, protože by se navzájem konkurrovaly. Výsledkem je, že Vauxhall je „britská značka“, Opel je „evropská značka“ - a to funguje pro obě strany.

Kdy se poprvé objevilo auto s názvem Vauxhall v Německu?

Auto s názvem Vauxhall se nikdy oficiálně neprodávalo v Německu. Od roku 1929, kdy General Motors koupil obě firmy, byla strategie jasná: Opel pro Evropu, Vauxhall pro Británii. V Německu se nikdy nevyskytovala žádná Vauxhallova auta v prodejní síti. Pokud se někde objeví, je to buď převoz z Británie, nebo nelegální import.

Napsat komentář

© 2025. Všechna práva vyhrazena.