Zjistěte, který model Vauxhall odpovídá konkrétnímu modelu Opel. Všechna auta jsou technicky identická, jen se liší jménem podle trhu.
Proč se v Anglii prodávají auta, která jsou v ostatních evropských zemích známá jako Opel, pod názvem Vauxhall? To není náhoda, ani marketingový trik. Je to důsledek více než stoleté historie, která začala v Londýně, dlouho než se Opel stal německým jménem, které známe dnes.
Vauxhall Motors byl založen v roce 1857 v Londýně, a to o více než 60 let dříve, než se Opel stal výrobcem automobilů. Robert Vaux založil firmu jako výrobce parních strojů a později i lodních motorů. V roce 1903 začal Vauxhall vyrábět automobily - první model byl 10 HP. V té době byla britská automobilová výroba ještě v raném stádiu, ale Vauxhall se rychle stal jednou z nejvěrohodnějších značek. Na rozdíl od mnoha jiných britských firem se Vauxhall zaměřoval na kvalitu a technickou inovaci - například v roce 1911 představil první britský automobil s čtyřválcovým motorem, což bylo tehdy velkým krokem vpřed.
Opel začal jako kovářská dílna v Rüsselsheimu, Německo, v roce 1862. Adam Opel se nezabýval auty - vyráběl klasické jízdní kola. Až v roce 1899 se jeho synové rozhodli přejít na motorová vozidla. První Opel byl model Patent-Motorwagen, který měl 4 koně a stál tolik, že si ho mohl koupit jen bohatý člověk. V 20. letech 20. století se Opel stal největším výrobcem automobilů v Německu. V roce 1929 byl vyráběn jeden z prvních hromadně vyráběných automobilů v Evropě - Opel 4 PS „Laubfrosch“ („Žába“), který se prodával za cenu jen o něco vyšší než jízdní kolo. To znamenalo, že automobil přestal být luxusním zbožím a stal se dostupným pro střední třídu.
Na začátku 20. století se obě firmy vyvíjely nezávisle. Ale v roce 1925 se stalo něco důležitého - General Motors (GM) koupil 80 % akcií Vauxhallu. A o dva roky později, v roce 1929, GM koupil Opel. Od té doby byly obě značky pod jednou vlajkou. GM nechtěl mít dvě značky v jedné zemi - proto rozhodl, že v Německu a většině Evropy se budou prodávat auta pod značkou Opel, zatímco v Británii zůstanou auta pod značkou Vauxhall. Proč? Protože Vauxhall měl v Británii silnou pověst, věrné zákazníky a rozsáhlou síť servisů. Zrušit Vauxhall by bylo jako zničit přirozenou obchodní síť, která fungovala už 70 let.
Od roku 1930 do dneška se téměř všechna auta, která byla v Německu prodávána jako Opel, v Británii prodávala jako Vauxhall. Výroba, návrh, motor, šasi - všechno bylo identické. Jediné rozdíly byly v názvech modelů a drobných detailích. Například Opel Astra se v Anglii jmenoval Vauxhall Astra. Opel Corsa byl Vauxhall Corsa. Opel Insignia se stal Vauxhall Insignia. V roce 2017 se začaly prodávat i elektrické modely - Opel Mokka-e byl v Británii Vauxhall Mokka-e. Dokonce i logo se lišilo: Opel měl šíp, Vauxhall - kříž.
Na trhu to nevadilo. Britský zákazník nechtěl „německé“ auto. Chcel „britské“ auto. A Vauxhall byl britské jméno, které znělo spolehlivě, jako Ford nebo Mini. Výrobci věděli: v Británii je důležitější původ jména než původ výroby. I když se auta vyráběla v Německu, v Anglii je lidé přijímali jako Vauxhall - a to bylo klíčové.
GM se rozhodl nechat obě značky žít, protože to bylo ekonomicky chytřejší. Zrušení Vauxhallu by znamenalo ztrátu trhu. Lidé by nekupovali „Opel“ - protože neznali značku. A kdyby GM zavedl Opel jako hlavní značku, musel by znovu investovat miliony do budování pověsti, reklam a distribuce. Bylo jednodušší nechat Vauxhall jako britskou tvář, Opel jako německou. A to fungovalo - až do roku 2017, kdy GM prodal Opel a Vauxhall francouzskému koncernu PSA (dnes Stellantis).
PSA nezměnilo nic. Výrobní linky zůstaly stejné. Názvy modelů zůstaly stejné. V Británii zůstal Vauxhall. V Německu zůstal Opel. Důvod je jednoduchý: neexistuje žádný důvod, proč to měnit. Výrobní náklady jsou nižší, když se vyrábí jedna platforma pro dva trhy. Zákazníci v obou zemích jsou spokojení. A značky mají silnou identitu - Vauxhall je pro Brity jako Land Rover, Opel pro Němce jako Volkswagen.
Pokud jedete do Velké Británie s autem, které má na nádobí nápis „Opel“, nebudete mít problém. Servisy znají obě značky. Díly jsou kompatibilní. Ale když budete hledat náhradní díl, budete muset zadávat „Vauxhall“ - ne „Opel“. Například výměna brzdového kotouče u Opel Astra 2018 bude v Británii vyžadovat vyhledávání „Vauxhall Astra 2018“. Pokud to nevíte, můžete se ztratit v katalogu dílů.
Na druhou stranu, pokud koupíte Vauxhall v Anglii a převezete ho do Německa, nebudete mít problém s registrací. Všechny auta splňují stejné evropské normy. Jen bude v technickém průkazu napsáno „Vauxhall“ - což je zcela legální. Neexistuje zákaz na vývoz aut s „cizí“ značkou.
Ano, technicky ano. Ale kultura, historie a marketing vytvořily dva odlišné světy. Vauxhall není jen „Opel pro Brity“. Je to značka, která má vlastní historii, vlastní zákazníky, vlastní reklamy a vlastní emoce. V Británii se Vauxhall proslavil jako spolehlivé auto pro rodiny, které jezdily na výlety do Cornwallu. Opel v Německu byl auto pro městské pracovníky, kteří jezdili do Frankfurtu. Tyto příběhy se lišily - i když technika byla stejná.
Je to jako kdybyste měli stejnou knihu, ale v jedné zemi se jmenovala „Příběh o lásce“, ve druhé „Láska v Praze“. Obsah je stejný, ale název říká něco jiného. Lidé se k názvu připojují. A v Británii se k názvu Vauxhall připojují.
Stellantis, který vlastní Opel a Vauxhall od roku 2021, nechává obě značky žít. V roce 2025 se v Británii prodává Vauxhall Corsa Electric - a v Německu Opel Corsa Electric. Jsou to stejná auta. Stejný motor, stejná baterie, stejný interiér. Jediný rozdíl je v logu a názvu.
Je pravděpodobné, že se to takto bude dít i v příštích desetiletích. Proč by Stellantis měnil něco, co funguje? Zákazníci v Británii si stále koupí Vauxhall, protože je to jejich značka. Němci si koupí Opel, protože je to jejich značka. A obě značky mají jednu výhodu: nekonkuruje si navzájem. Všechna auta vyrábějí na stejných linkách, používají stejné díly, mají stejnou kvalitu - a stojí stejně.
Proč se v Anglii Opel jmenuje Vauxhall? Protože to není jen otázka výroby. Je to otázka důvěry. A důvěra se nebuduje výrobními plány. Buduje se po desetiletí, v každém servisu, v každé reklamě, v každém rodiči, který koupil Vauxhall pro své dítě.
Opel a Vauxhall nejsou jedna značka, protože mají odlišnou historii a silnou loajalitu zákazníků v různých zemích. General Motors rozhodl v roce 1929, že v Británii zachová Vauxhall, protože měl silnou pozici, a v Evropě používal Opel, který byl známější v Německu. Stellantis, který je vlastníkem od roku 2021, pokračuje v této strategii, protože změna by znamenala ztrátu trhu a vysoké náklady na přeznačování.
Ano, technicky jsou téměř identická. Stejná šasi, stejné motory, stejné elektronické systémy. Rozdíly jsou jen v názvu modelu, logu a někdy v drobných detailích interiéru, jako barva podsvícení nebo nápis na volantu. Výroba probíhá na stejných továrnách - například v Rüsselsheimu nebo in Eisenach. Auta jsou v podstatě jedna a ta samá, jen s jiným jménem podle trhu.
V Česku se Vauxhall neprodává oficiálně. Všechna auta, která jsou v Česku prodávána pod značkou Opel, jsou stejná jako Vauxhall, jen s jiným názvem. Pokud chcete Vauxhall, musíte ho zakoupit v Británii a převézt do Česka. Technická registrace je možná, protože auta splňují stejné evropské normy. Náhradní díly budete muset objednávat pod názvem Vauxhall, ale budou kompatibilní s Opel.
Vauxhall má malý podíl v Evropě, protože se prodává jen v Británii. V ostatních zemích se stejná auta prodávají pod značkou Opel. To není kvůli kvalitě - je to kvůli marketingu. Výrobce nechce mít dvě značky na stejném trhu, protože by se navzájem konkurrovaly. Výsledkem je, že Vauxhall je „britská značka“, Opel je „evropská značka“ - a to funguje pro obě strany.
Auto s názvem Vauxhall se nikdy oficiálně neprodávalo v Německu. Od roku 1929, kdy General Motors koupil obě firmy, byla strategie jasná: Opel pro Evropu, Vauxhall pro Británii. V Německu se nikdy nevyskytovala žádná Vauxhallova auta v prodejní síti. Pokud se někde objeví, je to buď převoz z Británie, nebo nelegální import.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.