Proč se v Anglii prodávají auta, která jsou technicky stejná jako Opel, ale jmenují se Vauxhall? Tato otázka zní jako hádanka, ale její odpověď je pohádka o koupi, válkách, národní identitě a tom, jak společnosti zachovávají jména i když už nejsou samostatné.
Vauxhall je britská automobilová značka, která existuje od roku 1857. Začala jako výrobce parních čerpadel, potom přešla na lodní motory a až v roce 1903 začala vyrábět auta. V roce 1925 se stala jednou z největších britských automobilových firem. V 70. letech 20. století už vyráběla více než 200 000 aut ročně. Všechna tato auta byla prodávána pod jménem Vauxhall - v Anglii, Skotsku, Walesu a Severním Irsku. Když jste v Londýně viděli Astra, Corsu nebo Insigniu, byla to Vauxhall Astra, Vauxhall Corsa, Vauxhall Insignia. Nikdy nebyla to Opel.
V Evropě naopak tyto auta prodávaly pod značkou Opel. Německá společnost Opel byla založena v 1862 v Rüsselsheimu. Vyráběla auta od roku 1899. Do 80. let 20. století byla největší německou automobilkou. Až v roce 1929 byla koupena americkou General Motors. GM nechtěla mít dvě značky v Evropě, ale nemohla zrušit Vauxhall - byl příliš silný v Británii.
General Motors nechtěla zrušit Vauxhall, protože v Británii byl Vauxhall více než jen značka. Byl součástí každodenního života. Rodiny si ho kupovaly jako první auto. Děti ho viděly v reklamách. Policajti je používali jako patrolní auta. V roce 1980 měl Vauxhall 25 % trhu v Británii. Opel v té době měl v Anglii jen 2 %. Kdyby GM zrušila Vauxhall, ztratila by téměř všechny prodeje v Británii. Lidé nechtěli koupit „německé“ auto. Vauxhall byl „naším“ autem.
GM zvolila jednoduché řešení: zachovala obě značky. Auta byla technicky identická - stejný motor, stejná karosérie, stejný vnitřek. Jen jiné jméno a jiné logo. V Německu, Francii, Itálii a Česku se prodávalo jako Opel. V Anglii jako Vauxhall. Výroba probíhala v Rüsselsheimu, ale v Británii se montovaly poslední díly v Ellesmere Portu. Tím se zachovala původní identita pro britské zákazníky.
V roce 2017 General Motors prodala Opel a Vauxhall francouzskému koncernu PSA (Peugeot Citroën). PSA byla v té době v krizi a chtěla se dostat do Evropy. Opel a Vauxhall byly ideální koupě - měly síť prodejen, výrobní závody a silný vývojový tým. Po koupi PSA začala integraci. Auta se začala vyrábět na stejných platformách. V roce 2021 PSA spojila s FCA a vznikl Stellantis. Opel a Vauxhall jsou dnes pod jednou společností, ale stále jako dvě značky.
Dnes je Vauxhall stále jediná značka, která prodává auta v Británii. Opel je v Británii prakticky neznámý. Všechna auta, která jsou v Německu Opel Astra, jsou v Anglii Vauxhall Astra. Výrobní závod v Ellesmere Portu dodává více než 100 000 aut ročně - všechna pod jménem Vauxhall. Vývojové centrum v Rüsselsheimu vytváří techniku, ale značka zůstává britská.
V roce 2022 se objevily zvěsti, že Stellantis zvažuje sloučení značek. Některé zprávy říkaly, že Vauxhall by mohl zmizet. Ale v roce 2023 Stellantis jasně řeklo: „Vauxhall zůstane.“ Proč? Protože v Británii má Vauxhall 1,2 milionu vozů na silnicích. Každý druhý Brit, který má auto z roku 2000 až 2015, měl Vauxhall. Lidé ho stále znají, váží si ho a věří mu. Pokud by se změnilo jméno, ztratila by společnost důvěru. A důvěra je v automobilovém průmyslu důležitější než šetření nákladů.
Naopak v Německu se Opel snaží znovu získat důvěru. V roce 2024 bylo 68 % německých spotřebitelů přesvědčeno, že Opel je „méně spolehlivý“ než Volkswagen nebo BMW. Výrobní kvalita se zlepšila, ale jméno má stále zátěž. V Anglii se Vauxhall nemusí snažit - jeho jméno je silné. Není potřeba ho přejmenovávat.
Stellantis v roce 2024 představil nový elektrický model - Vauxhall Astra Electric. Je to stejné auto jako Opel Astra Electric, ale s britským logem. Všechny budoucí modely budou mít stejný přístup. Vývojový tým v Rüsselsheimu vytváří platformu, ale výrobní tým v Ellesmere Portu přidá logo Vauxhall a přizpůsobí reklamu. V Británii se nebudou prodávat žádná auta pod jménem Opel. Ani jedno.
Proč? Protože v Británii není Opel značka - je to technická podoba. Vauxhall je značka. A značka je o věře, o paměti, o tom, jak se auto cítí, když ho vidíš na ulici. Když vidíte Vauxhall Corsa, nevidíte „německé auto“. Vidíte auto, které vaše maminka jezdila v 90. letech. Které si koupil váš učitel. Které jezdí kolem vašeho domu každý den.
Ve Švédsku nebo ve Švýcarsku se prodávají auta jako Opel. V Austrálii se prodávaly jako Holden - jiná značka, stejný princip. V Japonsku se prodávaly jako Isuzu. V každém trhu se značka přizpůsobuje místnímu trhu. Ale v Británii to funguje jinak. Tam je Vauxhall nejen jméno - je to kulturní symbol. Zrušit ho by bylo jako zrušit čaj nebo červené poštovní schránky. Lidé by to nechápali.
Opel je německá značka. Vauxhall je britská značka. Ačkoli jsou technicky stejné, nejsou stejné pro lidi. To je důvod, proč se v Anglii Opel jmenuje Vauxhall. Ne proto, že by to bylo jednodušší. Ale protože to je správně.
Opel a Vauxhall nejsou jiné. Mají stejné motory, stejnou elektroniku, stejnou kvalitu výroby. Rozdíl je jen v logu a v reklamě. V Německu se reklama zaměřuje na techniku. V Anglii na rodinu, bezpečí a spolehlivost. Ale vnitřek auta? Stejný. Pokud koupíte Vauxhall Astra v Londýně a Opel Astra v Berlíně, budou mít stejný sedák, stejný volant, stejný systém pro připojení telefonu. Jediný rozdíl je v tom, jakým jazykem vás osloví reklama.
Neexistuje žádný důvod, proč by jedno bylo lepší než druhé. Jediný rozdíl je v tom, kde ho koupíte. A v tom, jak se na něj díváte.
Technicky ano. Vývoj, motor, elektronika - všechno pochází z Německa. Výrobní linie jsou stejné. Ale v Británii se to neříká. V Británii se říká: „To je Vauxhall. Vyrábíme to tady.“ A v Ellesmere Portu se vyrábí více než 1 500 vozů týdně. Každý z nich má britské logo. Každý z nich má britskou dokumentaci. Každý z nich je registrován jako britské auto. I když je jeho srdce německé.
Je to jako když se v USA prodávají auta s německým motorem, ale jmenují se Ford. Ford je americká značka. Opel je německá značka. Vauxhall je britská značka. A to je všechno, co důležité.
Protože Vauxhall má v Británii silnou historickou přítomnost a důvěru zákazníků. General Motors, která vlastnila obě značky, rozhodla, že je lepší zachovat Vauxhall jako britskou značku, protože Opel měl v Anglii jen malý podíl trhu. Lidé si Vauxhall pamatují jako „své“ auto - a stále ho kupují. Zrušení značky by znamenalo ztrátu prodejů.
Ano. Všechna auta, která se prodávají jako Opel v Evropě, jsou technicky identická s auty prodávanými jako Vauxhall v Británii. Stejný motor, stejná karosérie, stejný vnitřek, stejná elektronika. Rozdíl je jen v logu, barvě nápisu na zadním skle a v reklamě. Výroba probíhá ve stejných závodech - hlavně v Rüsselsheimu a Ellesmere Portu.
Vauxhall je dnes součástí Stellantis, který vznikl spojením PSA (Peugeot Citroën) a FCA (Fiat Chrysler). Opel a Vauxhall byly koupeny od General Motors v roce 2017. Stellantis rozhodl, že Vauxhall zůstane jako samostatná značka pro britský trh - a to i přes integraci vývoje a výroby.
Protože v Británii je Vauxhall více než jen jméno - je to kulturní identita. Lidé ho spojují s rodinami, dětstvím a spolehlivostí. V roce 2024 mělo Vauxhall přes 1,2 milionu vozů na silnicích v Británii. Zrušení značky by znamenalo ztrátu důvěry, která se stále nevrátila ani po 30 letech. Lidé nechtějí „německé“ auto - chtějí Vauxhall.
Vauxhall je značka, ne výrobce. Výroba probíhá ve výrobních závodech v Německu a Británii. V Ellesmere Portu v Anglii se montují poslední díly a přidává se logo. Ale celý vývoj, motor, elektronika a platformy pochází z německého centra v Rüsselsheimu. Vauxhall je tedy značka, která používá techniku vytvořenou Opel - ale prodává se jako britské auto.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.