Když člověk slyší výraz OEM díl, většinou zbystří. Není náhoda, že se tenhle pojem pořád točí v rozhovorech u servisu, v diskuzích na autowebu a v nabídkách e-shopů. Problém je, že spousta řidičů vlastně úplně přesně neví, co tím oblíbeným označením výrobci myslí. Je OEM totéž co originální díl? Proč je takový díl někdy výrazně dražší, a vůbec – dává smysl si ho kupovat?
OEM je zkratka anglického "Original Equipment Manufacturer". Ve volném překladu výrobce originálního vybavení. Co si pod tím reálně představit? Jde o díly, které vyrábí ta samá firma, jež dodává komponenty do výroby samotného automobilu. Když si tedy koupíte nové auto, jsou jeho části, jako jsou brzdy, filtry nebo třeba světla, často právě od těchto OEM výrobců. Rozdíl je v tom, že OEM díl nemusí nést logo automobilky, ale logo výrobce daného komponentu. Příkladem může být značka Bosch, která vyrábí brzdové destičky nejen pod svou značkou, ale stejný produkt najdete také v krabici označené například jako Audi nebo Volkswagen.
OEM díl je prostě identický s tím, co je v autě z výroby. Technické specifikace, použitý materiál i výrobní procesy musí být stejné. Není to náhrada na pohled stejná, ale s jinými vlastnostmi. Pokud byste tyto dva díly položili vedle sebe, často by byly k nerozeznání, jen v logu nebo obalu bude malý rozdíl. To je právě ten klíčový důvod, proč se OEM díly doporučují jako bezpečná varianta například při opravách nebo výměnách základních komponent auta.
Situace na trhu ale není vždy úplně průhledná. Najdete totiž i tzv. "Aftermarket" díly od jiných výrobců, kteří si sice hlídají kvalitu, ale nejsou zapojení přímo do výrobního procesu automobilky. Ty už nemusí stoprocentně odpovídat originálům a někdy i trochu experimentují s materiály s cílem snížit cenu. Jde o alternativu – zdaleka ne ale vždy kvalitou srovnatelnou s OEM. OEM je zkrátka jistota – díl sedí, pasuje a má přesně danou životnost podle katalogu výrobce.
Když se bavíme o výměně nějaké důležité součástky auta (třeba brzdové destičky nebo čidlo ABS), nejde jen o cenu, ale hlavně o bezpečnost, spolehlivost a životnost. Tady OEM díly hráli vždycky prim. V Německu proběhl před pár lety test, kdy stejné modely aut dostaly různé typy brzdových kotoučů – originální, OEM a levné neoriginální aftermarket. Výsledek? Vozy s OEM nebo originálními díly měly o 40 % kratší brzdnou dráhu při opakovaném brzdění a po 50 000 km vykazovaly méně opotřebení.
Druh dílu | Průměrná cena (brzdové destičky) | Očekávaná životnost | Srovnání bezpečnosti |
---|---|---|---|
Originální/OEM | 2 200 Kč | 40 000 km | Vysoká |
Aftermarket | 1 300 Kč | 28 000 km | Střední/nízká |
OEM díly jdou tedy ruku v ruce s kvalitou a jistotou. Nemusíte řešit úpravy nebo ladění v servisu, protože vše sedí přesně podle návrhu auta. U komplikovanějších částí – jako senzory a elektronika – tohle oceníte nejvíc. Někdy totiž aftermarket díly nefungují správně (např. spouští chyby kontrolky), což je večný problém hlavně u moderních vozů plných elektroniky (typicky VW, BMW posledních let).
Další přednost? Záruka výrobce. OEM díly často mají prodlouženou záruku a v případě problémů si automobilka nebo servis nehraje na výmluvy, že jste použili "nevhodný díl". Tohle dokáže ušetřit spoustu času i peněz, protože reklamace je přehledná a často rychlá. A v neposlední řadě – pokud chcete zachovat hodnotu auta při případném prodeji (třeba u BMW, Mercedesu nebo Volva), vlastník vozu s doloženým používáním OEM dílů je na českém trhu ceněnější. Kupci prostě lépe vnímají vozy s historií "všechno podle katalogu".
Možná vás napadne, jestli se vždycky vyplatí jít do OEM. Pravda je, že jsou situace, kde je volba jasná, a jindy zase jedete spíš podle hloubky peněženky nebo stáří auta. S OEM nešlápnete vedle u kritických součástek: brzdy, řízení, tlumiče, airbagy, spojky nebo systémy ABS/ESP. U těchhle částí je kvalita zásadní pro bezpečnost – tady není prostor na experimenty.
Naopak, pokud měníte jen plastové výplně, krytky nebo třeba koberečky do auta, tam už rozdíl v kvalitě nebude tak extrémní a aftermarket může být klidně volba zajišťující podobnou funkčnost za menší peníze. Taky u starších vozů, kde už není extra důležitá tržní hodnota a hledí se hlavně na nízké provozní náklady, dává smysl aftermarket.
Někdy se setkáte se slůvkem "OE quality" (díl v kvalitě originálu). Tady bacha: to není totéž, co OEM. Výrobce vám jen tvrdí, že díl má podobné parametry jako originál, ale ne vždy to pravda je. Některé díly jsou opravdu blízko té kvalitě, jiné si na ni spíš hrají. Takže pokud si nejste jistí, vždycky je fajn poradit se nejen s prodejcem, ale mrknout i na web výrobce auta, nebo dát na zkušenost servisu, kde auto zná.
Dobrý tip je také vybírat podle katalogového čísla – tzv. "part number". U OEM dílu odpovídá vždy tomu samému číslu co původně v autě, což je nejlepší záruka kompatibility. Pokud na obalu není ani výrobce, ani part number, ruce pryč.
Rozpoznat pravý *OEM díl* není pro laika úplně snadné, zvlášť když internet přetéká nabídkami a e-shopy rády používají slova jako "originál" nebo "OEM" ve všech možných souvislostech. Zkuste se vždy řídit několika pravidly:
I když nejste automechanik, můžete se orientovat podle názvu značky. Největší OEM dodavatelé pro evropský trh jsou například Bosch, Mahle, Valeo, TRW, Sachs, Hella, Lemförder, Mann, Denso nebo Brembo. Například brzdové destičky pro Volkswagen často pochází od TRW, zatímco filtry pro BMW bývají od Mahle nebo Mann. Po letech zjišťování zkušeností řidičů jasně vyšlo, že pokud zvolíte originální nebo OEM díl, vyhnete se nečekaným problémům nejčastěji spojeným s neoriginálními náhradami: vibrace, špatná funkce, nadměrné opotřebení nebo dokonce závady přímo ohrožující bezpečnost.
OEM kvalitě často důvěřují i pojišťovny. U některých havarijních smluv požadují, aby byl vůz po opravě osazen alespoň díly OEM kvality, jinak by mohly krátit pojistné plnění. Ztráta původní hodnoty může být u neoriginálních dílů citelná, zvláště v případě značek s vyšší pořizovací cenou.
Je zajímavé, že některé automobilky mají dokonce smluvně vyhrazené exkluzivní modely určitého dílu, takže identický produkt nekoupíte pod cizí značkou. Stalo se to třeba u některých světel pro nové generace BMW a Audi, kde jediný legální dodavatel je originální aftermarket "OEM labelled" z oficiálního katalogu.
Pokud zvažujete, zda koupit levnější náhradu, nebo připlatit za jistotu, položte si klíčovou otázku: chci riskovat, že mi kvůli nekompatibilnímu dílu přestane fungovat elektronika, nebo se dokonce pokazí důležitý bezpečnostní systém? OEM díl nemusí být vždy tou nejlevnější cestou, ale v dlouhodobém horizontu často šetří peníze i nervy. Ze zkušeností mechaniků: nejvíc problémů řeší s levnějšími náhradami, a když musí díl třikrát demontovat a měnit, stejně to končí originálem nebo OEM variantou. Tak proč platit práci a čas dvakrát?
© 2025. Všechna práva vyhrazena.