Když někdo na silnici zahlédne hvězdu v kruhu, hned je jasno – přijíždí Mercedes. Ale kolik z nás ví, odkud tenhle luxusní symbol vlastně pochází? Asi není překvapení, že za touto značkou stojí Německo, ale celé příběh má spoustu nečekaných zvratů, tajných zákoutí a méně známých faktů. Mercedes je dnes globální značka, ale bez několika klíčových osobností, historických událostí a pořádné porce německé vynalézavosti by nikdy nevznikl. Pojďme rozkrýt, jak se z poklidného německého města stala mekka automobilového průmyslu. Proč se právě Mercedes stal symbolem luxusu, bezpečnosti a inovací?
Historie Mercedesu začíná už na konci 19. století, kdy Gottlieb Daimler a Karl Benz pracovali v různých městech na svých vlastních vynálezech. Daimler měl v Cannstattu nedaleko Stuttgartu dílnu, kde v roce 1886 sestavil jedno z prvních spalovacích vozidel světa, s motorem o výkonu 0,5 koně. Ve stejné době v Mannheimu Karl Benz sestavil svou slavnou tříkolku Benz Patent-Motorwagen a v roce 1886 získal patent – oficiálně první automobil poháněný spalovacím motorem. Přitom ani jeden z nich neměl tehdy nejmenší tušení, že jejich cesty se osudově protnou. Zatímco Daimler stavěl spíš sportovnější stroje, Benz sázeli na spolehlivost a praktičnost.
Název Mercedes vlastně není jméno vynálezce, ale jméno dcery důležitého obchodníka s auty. Emil Jellinek, bohatý muž s vášní pro závody, prodával automobily Daimler Motoren Gesellschaft a chtěl auto, které by vyhrálo závody. V roce 1900 vznikl Mercedes 35 PS, auto pojmenované po jeho dceři Mercédès. Tento model odstartoval novou éru – byl rychlý, lehký a bezpečný na svou dobu. Právě tady se poprvé zrodila ta slavná hvězda, tedy vlastně zatím jen na návrzích.
Jméno Mercedes-Benz, jak ho známe dnes, vzniklo až v roce 1926 fúzí firem Benz & Cie. a Daimler-Motoren-Gesellschaft. Motivem byly těžké časy po první světové válce a ekonomická nejistota. Z původních rivalů se stali partneři a společně položili základní kameny pro značku, která dnes staví vozy na špičkové úrovni. První logo nové firmy spojilo lauru Benzu a třícípou hvězdu Daimleru. Ta hvězda symbolizuje dominanci strojů Daimler ve třech elementech: na zemi, ve vodě i ve vzduchu.
Zajímavostí je, že právě v období mezi válkami Mercedes-Benz slavně rozjel výrobu osobních i nákladních vozů. Už v roce 1936 přišel první sériový auto s přeplňovaným motorem (model 540K). Po druhé světové válce šla výroba na nějaký čas k ledu, ale už v roce 1946 se ze Stuttgartu zase ozýval motor slavného modelu 170V. Právě v této době vznikla pověst „německého tanku“ – Mercedesy přežily všechno, od polňaček až po tankové pásy.
Od té doby prošly vozy Mercedes-Benz řadou proměn. Značka vždy vynikala inovacemi – vzduchové odpružení, první sériový diesel, první auto s ABS, ESP, automatickým nouzovým brzděním nebo airbagem. Třeba první crashtesty prováděli Mercedesáci už v 50. letech, což bylo v té době naprosté science fiction.
Nikdo by asi nečekal, že za úspěchem jedné značky stojí kombinace sportovních ambicí, kdy tatínek nechá pojmenovat auto po své dceři, a podnikatelská rozvaha spojit síly v době krize. Přitom už kolem roku 1905 byly vozy Mercedes tak ceněné, že jezdily i královské rodiny a prezidenti. Mercedes-Benz byl tak desetiletí nejen symbolem technického pokroku, ale hlavně společenského postavení a životního stylu. To platí dodnes, ať už sedíte v novém EQS nebo v ikonickém Gelandewagenu.
Mercedes je sice symbolem německé preciznosti, ale jeho auta nepocházejí už jen z Německa. Hlavní sídlo a vývoj i nadále zůstávají ve Stuttgartu, přesněji ve čtvrti Untertürkheim. Už v roce 1915 byla v Sindelfingenu otevřená první moderní továrna na osobní vozy, která funguje od té doby prakticky nepřetržitě (ano, přežila i bombardování za války). Tam vznikají jak luxusní limuzíny, tak speciálně upravené modely. Německá továrna ve Wörthu patří mezi největší výrobny nákladních aut na světě. Nabízí práci tisícům lidí, a když člověk projde halou, kde se skládají docela obyčejné Sprintery, uvědomí si, že Mercedes znamená něco pro všechny – nejen elitu.
Německé továrny jsou ale už dnes jen částí obřího puzzle. Mercedes-Benz má montážní závody po celém světě – třeba v Maďarsku (Kecskemét), Polsku, Francii (Smart ve francouzském Hambachu), v Jihoafrické republice, Thajsku, Turecku, Brazílii, Indii, a dokonce i v USA. Americký závod v Tuscaloose (Alabama) vyrábí hlavně SUV modely, které jsou určeny pro americký trh – prostě Mercedes i pro ty, co chtějí zároveň pocit „America first“. Pokud si někdo myslí, že Mercedes je všude stejný, není to tak – některé modely, zejména sportovní AMG, se montují ručně a třeba slavný nápis „One man, one engine“ stále v Affalterbachu znamená, že každý motor je podpisem tvůrce.
Divize nákladních vozů nebo autobusů má svoje vlastní továrny – na příklad německý Mannheim či Ligny ve Francii. Ale třeba elektroauta, vodíkové pohony nebo fantastické koncepty z budoucnosti vznikají v nově budovaných kampusech v Sindelfingenu a Kamenz. Přitom Mercedes sází nejen na montáž, ale i na výzkum a vlastní testovací polygon v Immendingenu, který je ráj pro inženýry a průkopníky. Nejsou to prázdné slogany; když Mercedes oznámí, že vyvine nový typ bateriového článku, okamžitě se o výsledný produkt zajímají výrobci letadel i počítačoví giganti.
Zajímavostí je, že s výrobou pomáhají i roboti, ale speciální modely vznikají podle starých řemeslných tradic. Třeba Maybach, nebo některé sběratelské AMG, procházejí rukama opravdových mistrů, kteří v saku, ale s mastnýma rukama precizně sestavují motor, čalouní kůži ručně nebo dávají finální lak. Kontrola kvality je extrémně přísná – Mercedes je známý tím, že pokud dopustí chybu, opraví nejen auto, ale často i celý výrobní proces. V zákulisí zůstávají obří sklady náhradních dílů, odkud lze dostat potřebný díl na jakýkoliv Mercedes prakticky kamkoliv na světě – a to i na třicet let staré modely. Pokud má někdo na zahradě veterána, Mercedes pořád drží zásobu.
Ne každý ví, že část motorů Mercedes vzniká ve spolupráci s jinými značkami. Malé benzínové motory pro třídu A, například, sdílí komponenty s Renaultem. Přes to ale zůstává rozpoznatelná německá DNA. Mimochodem, Mercedes patří mezi značky, které při jakémkoliv přesunu výroby dbají na školení zaměstnanců podle německých standardů. Kvalitu tedy nezajišťuje jen robot, ale i know-how a tradice, která se předává – ano, často i mezi otcem a synem přímo v továrně v Sindelfingenu.
Proč se právě Mercedes-Benz stal synonymem pro luxus a pokrok? Není to náhoda. Podle německých statistik se v roce 2024 prodalo přes dva miliony osobních vozů Mercedes, což je víc než většina jiných prémiových značek. Mercedes boduje hlavně v Evropě, Číně a USA – a když si v New Yorku nebo Pekingu objednáte taxi, klidně vám dorazí luxusní E-Class. Obyčejné fleetové Mercedesy jezdí i jako sanitky, policejní vozy nebo vládní limuzíny. Třeba legendární model S-Class měl světovou premiéru dvakrát v Praze – naposled v roce 2020. Mercedes se nebojí jít vlastní cestou – kdysi první auto s dieselovým motorem, dnes první sériová limuzína na baterky. To samo za sebe mluví, proč značka pořád táhne.
Mezi nejčastější mýty patří, že Mercedes je „jen pro staré pány“. Dobře, S-Class a Maybach si nekoupí každý student. Ale modely A-Class nebo CLA už dnes slouží i mladším řidičům. Mercedes navíc tepe do srdce technofily – MBUX systém, který reaguje na pokyny „Hej, Mercedesi“, se stal standardem v oboru a konkurence ho napodobuje. A když někdo tvrdí, že „dřív to bylo lepší“, zeptejte se, kolikrát viděli nový model G přelézat skály na Sahaře, nebo kolik z dnešních aut přežije dvacet let bez jediné závažné opravy. Mercedes testované motory vylaďuje stovky tisíc kilometrů, což není běžné ani mezi luxusními značkami.
Pokud někdo uvažuje o nákupu Mercedesu z druhé ruky, je dobré vědět pár tipů. Starší modely bývají lépe servisovatelné, obzvlášť řady W124 a W140 mají kultovní status. Na druhou stranu moderní technologie znamenají vyšší nároky na elektroniku. Doporučuji kontrolovat pravidelné servisní záznamy, originální díly nejsou povinnost, ale často prodlužují životnost vozu. Mercedes tradičně nabízí rozsáhlou paletu ojetých modelů se zárukou – tzv. Mercedes-Benz Certified. A pokud někdo miluje rychlost, doporučuju AMG – třeba C63 z let 2016-2020 s osmiválcem ručně stavěným v Affalterbachu je srdcová záležitost pro každého petrolheada.
Za zmínku stojí i ekologické směřování značky. Už teď můžete koupit elektrické EQC, EQS, ale Mercedes investuje miliardy do recyklace baterií, vodíkových prototypů a alternativních paliv. Přitom si udržuje image tradiční hodnoty, což znamená, že i nový elektromobil cítíte „jako Mercedes“ – těžko popsat, co to znamená, ale jakmile za volant sedne běžný řidič, rozdíl pozná i se zavázanýma očima.
Asi nejzajímavější fakt? Hvězda ve znaku stále vzniká ručně, a když auto sjíždí z linky, prochází přes pět úrovní kontrol od karoserie až po digitální systémy. Pokud přijdete do muzea Mercedes-Benz ve Stuttgartu, najdete tam auta, která jezdila po světě přes milion kilometrů – bez fatálních závad. A tak si Mercedes udržuje pověst auta, které není jen pro parádu, ale hlavně pro každodenní život. Vývoj se nezastavil – značka sází na digitalizaci, autonomní řízení i služby „na přání“. Možná že za deset let už Mercedes nebude jen auto, ale hlavně mobilní kancelář, relaxační prostor i chytrý dům na kolech.
Když se tedy někdo zeptá: „Odkud je Mercedes?“, odpověď je jasná: z Německa. Ale příběh je o dost barevnější a delší než jen jméno na kapotě. Mercedes je dnes ikonou, která vznikla tradicí, inovací a poctivým rukodělným uměním – a pořád se drží své legendární „hvězdy v kruhu“ mezi světovou špičkou.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.