Svět aut je plný překvapení. Možná tipujete, kdo stojí na špici výrobních tabulek, ale tabulky z posledních let leckdy zbouraly tradované mýty. V době, kdy můj pes Rex štěká na každý projíždějící elektromobil a dcera Jarmila si na výlet do školy vybere auto vždy podle barvy, se místa kralování mezi automobilkami neustále mění. Proč jedni rostou a jiní stagnují? Odpověď není jen o počtu továren nebo tradičních jménech. Důvody sahají od chuti Asie dobýt svět po elektromobilní mánii i změny v chování mladých řidičů. Světové žebříčky výroby aut vám hned ukážu a projdeme si, kdo a proč má prsty v největší porci aut, která projíždí silnicemi od Los Angeles až po malé české vesnice.
Když jsem před třemi lety s Jarmilou na mapě světa hledal, odkud všechny ty masy aut na sídlišti pocházejí, upřímně jsem tápal. Některé značky tu sice vidíme na každém rohu, ale ve světové statistice často překvapí hráči, do kterých bychom to hned neřekli. Posledních pár let kraluje světu Toyota. V roce 2024 překročila hranici 11 milionů vyrobených osobních vozů a užitkových aut. Je jich tolik, že by v českých domácnostech dost možná nějaká Toyota už dávno měla místo v garáži. Japonci drží špičku hlavně díky spolehlivosti a tomu, že umějí nabídnout i modely šité přímo na míru Asii, Americe i Evropě.
Evropu drží ve světovém pořadí nejvýš Volkswagen Group, která není jen o Volkswagen Passatu mého souseda. Koncern dnes zahrnuje i Audi, Škodu, Seaty nebo Porsche. Vloni vyrobili téměř 9 milionů aut a i přes motivační výkřiky Tesly a dramatické změny na trhu pořád drží druhou světovou příčku. Čína v posledních letech zažívá doslova automobilovou explozi – největším „tichým zabijákem“ je zde SAIC Motor. Znáte jejich auta z ulice? Asi ne, ale v roce 2024 jich sjelo z pásů víc než 6 milionů, protože sázejí vše na domácí trh v Číně, kde žije přes 1,4 miliardy potenciálních řidičů. Z čínských značek rapidně roste i BYD (Build Your Dreams) – v roce 2024 už atakoval 3,6 milionu vozů a v elektromobilech prohání i Teslu.
Američany stále v tabulkách drží General Motors, i když už na špičce nehrají prim. Ford už se také zanedlouho nevejde do první světové pětky. Tesla, typicky americký fenomén poslední dekády, má roční produkci kolem 2 milionů vozů a potřebovala by dvakrát takový růst, aby tuhle tabulku zamíchala ještě víc. V Evropě se ještě drží koncern Stellantis (zejména díky Fiatu, Peugeotu a Citroënu) a Hyundai/Kia z Koreje už také překonali hranici 7 milionů vyrobených aut ročně.
Pořadí | Výrobce | Vyrobených aut (2024, odhad) |
---|---|---|
1 | Toyota | 11 090 000 |
2 | Volkswagen Group | 8 881 500 |
3 | Hyundai/Kia | 7 254 000 |
4 | SAIC Motor | 6 235 000 |
5 | Stellantis | 6 229 000 |
6 | General Motors | 5 362 000 |
7 | BYD | 3 604 000 |
8 | Honda | 3 588 000 |
9 | Renault | 2 486 000 |
10 | Tesla | 2 091 000 |
Doma mi Jarmila před pár měsíci navrhla: "Tati, proč nejezdíme elektromobilem, když je to taková ekologie?" Kamarád zase argumentuje čistě cenou – elektromobily jsou pořád pro většinu Čechů drahé. Pro automobilky to ale není jen otázka peněženky. Nastupující éra elektromobility začíná být i otázkou přežití. Toyota, lídr světového trhu, sice s elektromobily dlouho otálela a sázela spíš na hybridy, v roce 2025 už ale slibuje několik vlastních čistě elektrických modelů. Čína je o krok napřed – zde BYD a SAIC postavili elektromobilitu do středu svých výrobních plánů. V roce 2024 tvoří elektrická a hybridní auta v Číně už přes 30 % nově prodaných vozů.
Evropské značky jako Volkswagen či Renault spustily elektrickou ofenzivu, aby zvládly zpřísňující se emisní limity. Jenže přechod z výroby spalovacích motorů na elektrické není pro všechny hladký. Některé továrny se musely zavírat, protože nebyly na nové požadavky připravené. A psychologická bariéra? Rex ani vám asi neřeknou, že „dojezd“ nebo dostupnost nabíječek je právě teď hlavní obavou lidí v Česku. Přidejme k tomu zdražující se lithium, potřebu surovin z Afriky a Jižní Ameriky nebo obchodní válku mezi Západem a Čínou – to všechno dnes míchá karty obřím výrobcům, ať už jsou to stálice jako Volkswagen nebo nové hvězdy jako BYD.
Velké automobilky si všímají i dalšího trendu – zákazníci víc než kdy dřív chtějí vozy na míru, někdo elektrický, jiný sportovní, někdo chce SUV a jiní hatchback na parkoviště před panelákem. I proto se výrobci snaží nabídnout stovky variant téhož modelu, což znamená obrovskou složitost výroby. V zákulisí běží obří bitva o inovace: kdo nejdřív přijde s levným a spolehlivým elektromobilem za cenu aspoň trochu podobnou Fabii, ten má vyhráno.
Někdy mám pocit, že na českých silnicích nejezdí nic jiného než Škoda, ale světová realita je dost jiná. Toyota nebo SAIC bodují hlavně svou schopností přesně vystihnout, co chtějí jednotlivé regiony. Japonská Toyota v Asii a USA nabízí celé flotily pick-upů nebo oblíbené hybridy, v Evropě pak chytrá malá auta do města. SAIC Motor a BYD naopak těží z obřího trhu doma v Číně, kde za posledních deset let zbohatly miliony nových řidičů ochotných koupit většinou úplně první auto v životě.
Korejci z Hyundai a Kia se prosadili hlavně díky agresivní expanzi do Ameriky a Evropy, kde před dvaceti lety prakticky nebyli vidět. Sázka na kvalitu, záruky a fér cenu nakonec přináší ročně přes sedm milionů prodaných aut. Skupina Volkswagen drží pozici díky širokému portfoliu značek, schopnosti přizpůsobit výrobu regionálním choutkám a také díky významným investicím do nových technologií (včetně digitálních systémů, robotizace výroby, nebo vlastních baterií).
Další faktor, proč někdo král – někdo outsider: síť továren na všech světadílech, přístup k surovinám (kdo nemá baterky, nevyrobí dnes nové auto), schopnost „urvat“ státní podpory, investice a lobbovat za své zájmy. A často i schopnost zvládat šoky – nedostatek čipů v roce 2021 odstavoval evropské automobilky, zatímco Čína jela dál. Některé firmy chytily tuto vlnu lépe a prostě dokázaly vyrobit víc – protože měly větší sklady, lepší smlouvy nebo lepší rozplánovanou logistiku.
Zdá se vám, že auta každý rok přibývají? Není to jen pocit. Celosvětově se v roce 2024 vyrobilo víc než 94 milionů nových aut (osobních i lehkých užitkových) a kolem roku 2030 by mohlo tahle čísla tlačit k magické stovce milionů. Zajímavé je, že ačkoli v Česku zná každý škodovku, ve světovém měřítku má Škoda kolem 1 milionu vyrobených kusů ročně – což bohatě stačí, aby byla největším českým exportérem, ale na světové špičky nestačí.
Zrychlený svět výroby aut nekončí. Zatímco Rex většinou prospí večerní přehled zpráv u televize, statistiky dál píší nové rekordy. Pokud plánujete nový vůz, sledujte nejen logo na kapotě, ale i to, jaký výrobce aut za ním stojí. Trh není o velkých jménech, ale hlavně o schopnosti rychle reagovat a přizpůsobit se době, která mění auta i naše zvyky doslova před očima.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.