Představ si, že máš auto, které stojí víc než vila u moře, letadlo nebo možná i staré zámky v jižních Čechách. Když jde o nejdražší auto na světě, už to není jen o rychlosti nebo zvuku motoru – vstupujeme do klubu, kde hlavní roli hraje nedostupnost, ruční práce, exkluzivita a pocit, že vlastníš vůbec něco nej. Fascinace začíná už při pohledu na cenovku, která ti vyrazí dech. A i když si ho nikdy nekoupíš, stejně tě možná zajímá, za co taková suma vůbec je. Proč někdo utratí stovky milionů korun za čtyři kola?
Většina lidí tuší, že nejdražší auta budou exkluzivní supersporty. Ale opravdu víš, jaký model nese aktuální titul „nejdražší auto na světě“ v roce 2025? Momentálně je na vrcholu žebříčku Bugatti La Voiture Noire. Tohle jméno zní skoro jako zaklínadlo, ale skrývá za sebou neuvěřitelný příběh a cenu okolo 18,7 milionu dolarů, což je asi 445 milionů korun. Částka za jediný kus, protože tohle auto je skutečný unikát. Není v žádném běžném katalogu, nečeká ve výstavním sále na kupce. Vyrobeno bylo jediné a jeho majitel je záhadou – média spekulují o fotbalovém králi Cristianu Ronaldovi, samotné Bugatti samozřejmě mlčí.
Čím to, že právě tohle Bugatti pokořilo hranice běžných supersportů? Všechno v Bugatti La Voiture Noire je šíleně „custom“: ručně opracované karbonové panely, dvanáctiválcový motor W16 o objemu 8 litrů, výkon 1 500 koní a design, který připomíná slavný předválečný model Bugatti Type 57 SC Atlantic. Tohle není auto pro běžnou dálnici, je to socha, kus historie i nadčasové technologie v jednom.
V této ženevské hře na peníze si automobilové značky často navzájem přetlačují ceny. Bugatti v minulosti vítězilo nejen s La Voiture Noire – třeba model Centodieci stojí okolo 190 milionů korun, Chiron Super Sport 300+ okolo 100 milionů. Ale podobně exkluzivně to mají i další značky: Rolls-Royce Boat Tail měl výrobní cenu okolo 28 milionů dolarů, ale šlo o zakázku na míru, která je dokonce ještě dražší.
Pokud bys hledal drahá auta v aukcích, jsou ceny ještě vyšší. Ferrari 250 GTO z roku 1962 bylo prodáno v aukci za 70 milionů dolarů (téměř 1,85 miliardy korun). Ale to už jsme v kategorii veteránů, kde hraje roli historie, slavní řidiči i původní dokumentace.
Nestačí vymyslet rychlé nebo krásné auto. Výrobci, co hrají ligu Bugatti nebo Rolls-Royce, musí nabídnout něco, co jinde nedostaneš: unikátnost, šokující výkon, předražené materiály, osobní příběh a často možnost zapojit se do návrhu každého detailu. Majitel takového auta není obyčejný zákazník – většinou je to někdo, kdo si nechá navrhnout barvu karoserie přesně podle odstínu svých očí nebo si nechá vyšít rodinný erb na sedačky.
Podívej se konkrétně na technologie. Tohle není plastová hračka z pásové výroby. Bugatti La Voiture Noire má karoserii kompletně ručně vyrobenou z karbonu, karbonová vlákna jsou pevná, lehká a extrémně drahá na zpracování. Motor W16 je jeden z nejsložitějších spalovacích motorů vůbec – kombinace čtyř turbodmychadel, chlazení a převodovky, která musí zvládnout sílu, jakou neumí ani některé formule.
V interiéru nekoukáš na běžné ovladače a plasty. Používají se nejlepší kůže, reálné drahokamy i zlato, audio na míru nebo 3D tisk detailů podle přání majitele. Často vývoj těchto prvků trvá i několik let. Takový Rolls-Royce měl vlastní tým, který navrhoval okenní parapet z peruánského dřeva s intarzií. I proto jsou ceny tam, kde jsou.
Nezapomeň, že součástí ceny je i značka samotná. Legendy jako Bugatti, Rolls-Royce nebo Ferrari mají za sebou desítky let příběhů, závodění a vývoje. Popularita na aukcích stoupá, když je v tom jméno jezdce, slavný závod nebo nestandardní minulost vozu – třeba když Ferrari vlastnil Steve McQueen. Tady má každá škrábanec cenu zlata.
Nejdražší auta dnes jsou z jiné planety než ta, co „královala“ třeba před 40 lety. V roce 1992 stál McLaren F1 „pouhých“ 800 tisíc liber – dnes se jeho cena běžně šplhá přes sto milionů korun. Koenigsegg, Pagani, Bugatti – to jsou jména, která začala tvořit úplně novou niche pro ultraluxusní zákazníky od 90. let.
Aukční síň RM Sotheby’s nebo Bonhams dnes pravidelně láme rekordy v prodejích veteránů. Tabulka níže ukazuje, která auta se na trhu historicky prodala nejdráže:
Model | Rok | Prodaná cena (USD) |
---|---|---|
Ferrari 250 GTO | 1962 | 70 000 000 |
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé | 1955 | 142 000 000 |
Bugatti La Voiture Noire | 2019 | 18 700 000 |
Rolls-Royce Boat Tail | 2021 | 28 000 000 |
McLaren F1 | 1992 | 20 465 000* |
*cena při nedávné aukci, tržní cena často ještě vyšší
Možná tě překvapí, že některé světové rekordy drží značky, které znáš z běžného provozu. Ale klíč je v kombinaci extrémní vzácnosti, historického významu a někdy i osobního příběhu majitele. Moderní limitované edice se prodávají během pár hodin – stačí připomenout Ferrari Monza SP2 nebo Mercedes-AMG One.
Pokud tě v garáži nečeká kufr plný bankovek, pořád máš šanci dostat se blíž ke světu nejluxusnějších modelů. Jak na to?
Pokud se z tebe stane znalec veteránů, můžeš narazit na zajímavou investiční příležitost. Luxusní auta (speciálně historické kusy nebo limitky velkých značek) poslední dekádu rostou – některé modely Ferrari nebo Porsche stouply na ceně i o 300 % za deset let.
Nikdo z nás neumí zaručit, která značka nebo model „vystřelí“ během příštích deseti let, ale pár signálů můžeš sledovat:
Když tě extrémní auta baví i z odstupu, vyplatí se sledovat nejen prodejní ceny, ale i technologický vývoj. Něco jako první elektromobil v limitované edici nebo vodíkový hypercar možná za pár let posune rekordy ještě o pořádný kus dál. A i kdyby sis takové auto nikdy nekoupil, minimálně v hlavě ti zůstane příběh o tom, kde je dnes hranice možností v autoprůmyslu.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.