Lamborghini nebo Ferrari: Co je opravdu lepší?

Lamborghini nebo Ferrari: Co je opravdu lepší?

Když se řekne Lamborghini nebo Ferrari, spousta lidí si hned představí plakáty na zdi klukovského pokoje – aspoň já to tak měl. A věřte, i moje dcera Jarmila hned pozná, která značka má na autě vzpínajícího se koně a která zuřivého býka. Někdo jede v týmu Ferrari, jiný by bez váhání volil Lambo. Když jsem kamarádům ukazoval fotky z posledního autosalonu, debata o tom, co je vlastně lepší, se rozjela hodně rychle.

Obě auta jsou symbolem luxusu a síly. Pokud přemýšlíte, že jednoho z nich pořídíte (nebo si aspoň půjčíte na zážitkovou jízdu), určitě vás bude zajímat nejen rychlost, ale i něco praktického – třeba jak často se s těmito auty jezdí do servisu, jak působí v běžném provozu, kolik za to všechno dáte a co z toho vůbec dostanete.

Tahle auta totiž nejsou jen o tom, jak vypadají. Jsou to vlastně malá inženýrská umělecká díla – a někdy dost tvrdohlavá. Zajímá vás, která značka má větší charisma nebo lepší zvuk motoru? Nebo byste radši věděli, jestli by se vám vešel pes do kufru (upřímně, náš Rex by měl smůlu)? A vůbec, jaká je reálná šance, že vás na silnici někdo požádá o selfie, když se budete v jednom z nich projíždět?

Historie a původ značek

Každá slavná značka má svůj příběh, ale Lamborghini a Ferrari to dotáhly na úplně jinou úroveň. Ferrari má kořeny už ve 40. letech minulého století. Založil ji Enzo Ferrari v roce 1947, ale už předtím závodil v týmu Alfa Romeo. Od začátku chtěl vyrábět auta určená pro závodní dráhy, a proto jste Ferrari dlouhá léta vídali hlavně na tratích Formule 1. Oni tam vlastně patří dodnes. Každý fanoušek ví, že Ferrari je synonymum pro rychlost a vítězství v motorsportu.

Lamborghini vzniklo až později – v roce 1963. Ferruccio Lamborghini toho měl dost, když mu jeho Ferrari stále zlobilo a Enzo ho odmítal poslouchat. Proto si postavil vlastní sportovní auto. Ferrari tehdy nebylo moc ochotné naslouchat zákazníkům a Ferruccio chtěl dokázat, že lze postavit luxusní a ostré auto zároveň. Proto hned první modely Lamborghini uměly překvapit a zaujmout.

Za těch pár desítek let se z obou značek stal pojem. Lamborghini je známé hlavně svým radikálním designem a zvukem, který probudí i vaše sousedy. Ferrari si drží tradici – mají v nabídce hlavně červená auta, která jsou prostě magnetem na lidi. U obou značek šlo o osobní příběhy majitelů a hrdost – tahle auta nejsou pro každého.

ZnačkaZaloženoZakladatelPrvní model
Ferrari1947Enzo Ferrari125 S
Lamborghini1963Ferruccio Lamborghini350 GT

Lidi tyto příběhy fakt berou. Když jezdíte v jednom z těchto aut, vozíte s sebou i kus historie. Ať už fandíte býkům nebo koním, každý má z čeho vybírat.

Jak je poznáte na první pohled

Není těžké poznat, jestli se před vámi mihne Lamborghini nebo Ferrari. I když oba vyrábí hlavně rychlé a drahé káry, jejich styl je fakt rozdílný. Lamborghini na sebe většinou hned strhne pozornost hodně ostrými a hranatými tvary. Všimli jste si třeba modelu Aventador? To vypadá, jako když je poskládaný z origami. U Ferrari najdete spíš hladké linie a celkově elegantnější vzhled. Nedělají tolik ramena, ale vypadají dost nadčasově.

Každá značka má taky svoje logo, co si nelze splést. U Lamborghini to je zlatý býk na černém pozadí, Ferrari má vzpínajícího se černého koně na žlutém štítu. Když projdete kolem parkoviště a zahlédnete tyhle znaky, už víte, na čem jste.

Na silnici bývá Lamborghini taková „diskotéka na kolech“ – často zářivé a někdy dokonce šílené barvy, jako je limetkově zelená, žlutá nebo oranžová. Ferrari si většinou drží svoji klasickou červenou – říká se jí „Rosso Corsa“ a je to jejich značka v motoristickém světě.

Když se podíváte na čísla, moc aut těchto značek nepotkáte. Ročně vznikne zhruba:

ZnačkaRoční produkce (2024)Typický styl
Lamborghini+/- 10 000 kusůhranaté, výrazné, extravagantní
Ferrari+/- 13 500 kusůelegantní, oblý, sportovně-klasický

Pokud vám záleží na tom být opravdu vidět, Lamborghini působí víc výstředně. S Ferrari naopak uděláte dojem stylovějším způsobem. Obě značky mají unikátní zvuk motoru – Lamborghini často duní a burácí, Ferrari zase piští a táhne do otáček, což si spolehlivě všimnete, i když zrovna nekoukáte.

  • Za volantem Lamborghini budete nejspíš středem pozornosti (i když to třeba nechcete).
  • Ferrari působí uhlazeněji a zapadne do města o něco nenápadněji.
  • Obě značky mají jasně rozpoznatelný design loga i karoserie.

Takže až příště potkáte nějaké dvousedadlové UFO mezi plechovkami, podívejte se – má ostré hranice a excentrickou barvu? Dáte ruku do ohně za Lamborghini. Je-li naopak elegantní a červené, bude to skoro určitě Ferrari.

Co se skrývá pod kapotou

Tady začíná ta pravá magie. U Lamborghini i Ferrari všechno stojí a padá na motoru. Lamborghini je proslulé svými mohutnými atmosférickými motory V10 nebo V12. Například Lamborghini Aventador má pod kapotou V12 o objemu 6,5 litru a výkon okolo 780 koní. Lambo prostě sází na pořádné válce a burácení, které v noci probudí i vaše sousedy na druhém konci ulice.

Ferrari jde na věc trochu jinak. Hodně modelů posledních let používá menší, ale přeplňované motory. Ferrari F8 Tributo má dvakrát přeplňovaný V8 o výkonu 720 koní. Není to jen o výkonu, ale i o tom, jak rychle auto reaguje na plyn a jak to celé zní. Ferrari má charakteristický, až pištivý zvuk motoru, kdežto Lamborghini je spíš o hlubokém, "zlém" zvuku.

V posledních letech obě značky začaly šlapat do hybridních technologií. Ferrari SF90 Stradale kombinuje V8 motor s elektromotory a může dát až 1000 koní. Lamborghini zas předvedlo hybridní Sian, kde ale hlavní práci pořád odvede spalovací motor. U obou značek ale platí, že elektromotor je tu hlavně na podporu výkonu a rychlosti. Ekologie jde trochu stranou, spotřeba aspoň trochu klesá.

Mimochodem, není to jen o motoru. Lamborghini má většinou pohon všech kol, Ferrari častěji sází na zadní náhon (ale jsou výjimky, například Ferrari FF a GTC4Lusso mají také čtyřkolku). Pohon ovlivňuje, jak auto zvládne jízdu v zatáčkách a jestli vám nezmizí zadek při prudké akceleraci.

  • Lamborghini vás oslní brutální silou a burácením motoru.
  • Ferrari překvapí reakcí motoru a přesností elektroniky.
  • V obou případech čekejte opravdový zážitek, který u běžného auta nezažijete.
Jízdní zážitek a pocit za volantem

Jízdní zážitek a pocit za volantem

Když sedíte za volantem Ferrari nebo Lamborghini, realita je úplně jiná než to, co znáte z běžného auta. Obě značky chtějí, abyste se cítili výjimečně, každá ale jinak. Ferrari si zakládá na preciznosti, přesnosti a užším propojení mezi řidičem a autem. Řídit Ferrari F8 Tributo nebo SF90 Stradale je něco jako mít pod rukou chirurgické nástroje – každý pohyb cítíte, vše je až nevěřícně přesné. Ferrari má taky typicky tuhou, ale čitelnou odezvu řízení. Ještě víc vystihuje filozofii značky jejich slavné heslo: "auto je pro řidiče, ne naopak."

Lamborghini je spíš party z jiné ligy. V kabině modelů Huracán nebo Aventador dostanete pořádnou dávku energie. Řízení je tuhé, reakce auta okamžité a všechno je hlučnější, divočejší, extrovertní. Lambo vás nenechá zapomenout, že sedíte v brutálním supersportu – hlavně když sešlápnete plyn až na podlahu. Převodovky řadí rychle a motor řve tak, že si ho zapamatuje nejen řidič, ale i lidé na ulici. Lambo je prostě zábava a show pro okolí.

ModelZrychlení 0-100 km/hMax. rychlostPohon
Ferrari F8 Tributo2,9 s340 km/hZadní kola
Lamborghini Huracán EVO2,9 s325 km/h4x4
Ferrari SF90 Stradale2,5 s340 km/h4x4 (hybrid)
Lamborghini Aventador SVJ2,8 s350 km/h4x4

Při běžné jízdě po městě oba supersporty nenadchnou pohodlím. Tvrdý podvozek, omezený výhled a pozornost lidí – to všechno budete vnímat. Na okreskách nebo uzavřené trati ale vezmou dech i zkušeným řidičům. Pro milovníky technologií má Ferrari v supermodelech často detailně nastavitelnou elektroniku, zatímco Lamborghini sází na surovou sílu a stabilitu díky pohonu všech kol.

  • Pro první zážitek ale stačí jedno: sešlápnout plyn až na podlahu. Bez legrace, je to skoro závislost.
  • Kdo hledá sportovní přesnost a noblesu, sáhne raději po Ferrari.
  • Kdo chce ten nejvíc "wow" efekt, hlučnost a extravaganci, určitě Lambo.

Pokud někdy dostanete možnost projet se v jednom z těchto aut, doporučuji hlavně nezapomenout kameru – zážitek je fakt nezapomenutelný a málokdo si ho užije víckrát za život.

Odpověď na otázku, který z těchto sportovních aut je lepší řídit, záleží hlavně na tom, co od toho auta čekáte. Každé má úplně odlišný charakter a styl.

Praktičnost a údržba v běžném životě

Jestli plánujete jezdit s Lamborghini nebo Ferrari normálně do práce či nákupu, rovnou říkám: připravte se na kompromisy. Praktičnost u těchto aut moc nehledejte. Třeba kufr? Většina modelů pojme tak akorát notebook s bundou. S nákupem pro rodinu byste měli smůlu. Když jsem jednou testoval Ferrari, zvládl jsem naložit krabici pizzy, ale už ne tašku s bramborami.

Co se týče jízdy po městě, počítejte s extrémní pozorností okolí, poměrně tvrdým podvozkem a omezenou viditelností. Parkování je taky výzva – potřebujete víc místa kvůli širokému rozchodu a dlouhé přídi. Pokud máte domovní garáž, přeměřte ji dvakrát.

Náklady na provoz nejsou žádná legrace. Pravidelný servis, povinné ručení a gumy vás můžou rychle dostat na částky přes 100 000 Kč ročně. Výrobci doporučují ročně měnit olej, kapaliny i brzdové destičky, bez ohledu na najeté kilometry. Specializovaný servis je nutností, u „garážových“ mechaniků riskujete drahé chyby.

ParametrLamborghiniFerrari
Objem kufru (l)100-11085-120
Roční servis (Kč)80 000 - 150 00090 000 - 180 000
Počet míst22 (někdy +2 malé vzadu)

Při běžném používání se musíte smířit s vysokou spotřebou (často přes 15 litrů). Kombinace automatických a sekvenčních převodovek není vždy pohodlná ve městě, často cukají při pomalé jízdě v koloně.

  • Gumy vydrží tak 10–15 tisíc km, při svižné jízdě i méně.
  • Při jízdě v dešti nebo po horších silnicích se připravte na sníženou přilnavost – ESP je sice špičkové, ale fyziku neoblafnete.
  • Zimní provoz? Většina majitelů auta zazimuje a vůbec s nimi nevyjede.

Když s tím budete jezdit víc, připravte se na to, že kolemjdoucí často fotí nebo točí. A parkování před supermarketem nepřipadá v úvahu – nejen kvůli riziku škrábanců, ale i proto, že se tam fakt špatně vejdete.

Kdo má doma psa jako náš Rex, ten musí počítat, že ho do Lamborghini ani Ferrari nevezme. Tohle jsou auta spíš pro zážitkovou jízdu než pro každodenní nasazení. Sousedé vám je budou závidět, ale jako praktické letní rodinné auto to fakt není.

Zajímavosti a tipy na závěr

Ani Lamborghini, ani Ferrari nejsou běžná auta a některé věci u nich fakt překvapí i zkušené řidiče. Málokdo ví, že první model Lamborghini – 350 GT – měl původně sloužit spíš na pohodovou jízdu, ne na okruh. Naopak Ferrari už od začátku sázelo na závodní DNA a chuť vyhrávat byla u nich jasně cítit už v garáži.

Pokud vám jde o čísla, tady je pár rychlých faktů:

ModelZrychlení 0-100 km/hVýkonCena (mil. Kč)
Lamborghini Aventador2,9 s780 konícca 10
Ferrari 812 Superfast2,9 s800 konícca 9,5

Když jsem měl možnost oba vozy na vlastní kůži testovat, všiml jsem si pár věcí, co se v praxi hodí vědět:

  • Při každém rozjezdu vás u obou aut čeká opravdu silný zážitek. Tohle fakt není Octavia RS.
  • Servis a pojištění umí být hodně vysoká položka, někdy i vyšší než si člověk myslí. Doporučuju předem zjistit ceny běžných dílů a kolik stojí třeba výměna pneumatik.
  • Přestože jsou obě auta nízko nad zemí, u Lamborghini musíte dát ještě větší pozor na obrubníky. U většiny modelů je možnost zdvihnout přední nápravu, u Ferrari je to ale často příplatek.
  • Ferrari se letos jako jediná firma na světě dostala mezi top 10 nejhodnotnějších značek podle Brand Finance (2025) – v autoprůmyslu jde o vzácnost.
  • Když chcete fotku na Instagram s těmito auty, téměř na každé pumpě k vám někdo přijde a chce si sáhnout na volant nebo si auto aspoň poslechnout naživo.

Obě značky pořádají různé zážitkové dny nebo jízdy na okruhu. Pokud si chcete Lamborghini nebo Ferrari vyzkoušet, některé české půjčovny už mají v nabídce několik zajímavých modelů a ceny za krátkou projížďku nejsou tak nedostupné, jak to vypadá.

Napsat komentář

© 2025. Všechna práva vyhrazena.