Kdo vyrábí motory pro Volvo: Skutečná továrna pod kapotou

Kdo vyrábí motory pro Volvo: Skutečná továrna pod kapotou

Představte si, že kupujete Volvo s tím, že věříte, že máte pod kapotou stoprocentně švédský motor. Jenže realita vás možná překvapí. Výrobu motorů pro Volvo totiž od samých základů ovlivňovaly různé značky, a ne všechno je tak jednoduché, jak vypadá na první pohled.

Mnoho lidí si dodnes myslí, že třeba některé starší modely Volva mají motory od Nissanu. Vysvětlím, kde vznikla tahle legenda a jak je to vlastně s původem motorů pro Volvo. Není to žádné suchopárné technické téma, ale otázka, která ovlivňuje i výběr ojetiny nebo řešení servisu. Taky jsem se díky Jarmile párkrát spálil při pátrání, co doopravdy pohání naše auto.

Tak pojďme rozmotat, odkud Volva své motory opravdu brala a kdo šlape na plyn v moderních modelech. Jestli se zrovna rozhoduješ, které Volvo koupit, nebo tě prostě motorová historie baví, rozhodně čti dál.

Historie motorů Volvo

Když se řekne Volvo, většině lidí naskočí představa bezpečných švédských aut. Ale málokdo ví, jak se vlastně motory Volvo vyvíjely v průběhu let. Od úplných začátků v roce 1927 si Volvo vyrábělo motory samo ve Švédsku, konkrétně v Göteborgu. Tehdy ještě šlo o jednoduché čtyřválce s atmosférickým plněním, žádná turbína, žádná elektronika.

Ve čtyřicátých a padesátých letech začali Švédi tlačit na výkon i spolehlivost a postupně sílila snaha vyrábět vlastní silnější šestiválcové motory. Právě modely jako PV444 nebo legendární Amazon ukázaly, že Volvo si motorářské řemeslo vzít rozhodně nenechá.

Zlom přišel v 70. a 80. letech. Výroba začala být drahá, na trhu rostla konkurence, a tak švédský gigant začal spolupracovat s dalšími značkami. Hodně zajímavá byla třeba spolupráce s francouzskou společností Renault, která se projevila hlavně v menších modelech jako Volvo 340. Tady už šlo poznat, že Volvo není úplně samo ve výrobě toho, co vám pod kapotou burácí.

Oficiální web Volva k tomu říká jasně:

„Volvo vždy hledalo kombinaci vlastní tradice a inovace. Pracovali jsme s řadou partnerů, ale nikdy jsme neslevili z vlastních požadavků na kvalitu a bezpečnost.“

V devadesátkách přišel další obrat. Ford koupil většinový podíl v automobilce Volvo (konkrétně v roce 1999), což vedlo k používání některých motorů vyvinutých společností Ford, třeba v oblíbených modelech S40 a V50. A do toho se do rodiny motorů začaly plížit i technologie Yamaha, nebo dokonce japonský Nissan. Po změně vlastnictví pod čínskou značku Geely (rok 2010) se pak vývoj opět přesunul spíš zpátky domů.

Důležité je mít v hlavě, že žádná značka není uzavřený ostrov. Volvo vždycky balancovalo mezi tím, co si dokázali udělat sami a co bylo výhodnější vzít od partnerů.

Spolupráce Volvo a ostatní značky

Volvo nebylo nikdy úplně uzavřené jen do své švédské bubliny. Právě naopak – spolupráce s dalšími výrobci byla často běžná a někdy i nezbytná. Nejvíc se o spolupráci mluví u starších modelů, kdy třeba v 80. a 90. letech Volvo využívalo různé alianční projekty. Spolupracovalo nejen s motory Nissan, ale taky s Renaultem nebo dokonce s Mitsubishi.

Dobrý příklad je Volvo 340 a 360, kde některé automaty pocházely od DAFu, ale to už je historie. Ještě zajímavější je to s modely Volvo 440, 460 a 480 – tyhle vozy totiž měly benzinové i dieslové motory právě z dílen Renaultu. U některých modelů se dokonce objevovaly nálepky, na kterých bylo jasně napsáno: "Motor Renault".

Nissan se více zapojil hlavně v devadesátkách. Volvo 740 a 760 v dieselové verzi opravdu využívalo motor, který najdeme i v Nissanech. Šlo o šestiválec označený jako D24T, který byl původem od Volkswagenu, ale Nissan jej do svých modelů Diesel taky montoval. Takže ve výsledku mohl člověk vnímat spojení "Nissan motor" pod kapotou Volva, i když šlo spíš o mix původu. Rozhodně to nebyla chyba, tenhle motor byl solidní držák, vydržel stovky tisíc kilometrů, když se o něj někdo staral.

Ford vstoupil na scénu až později, když Volvo přešlo pod jeho správu v roce 1999. Tehdy začalo sdílení platforem a techniky mezi Fordem, Volvem a některými evropskými modely Mazdy. Motory, podvozky i další díly měly často stejný původ. Bylo to výhodné hlavně pro servis a dostupnost dílů.

Takže není vůbec neobvyklé, že vaše Volvo může mít geny z Japonska, Francie, Německa nebo Ameriky. Původ motoru vždycky závisí na konkrétním modelu a roku výroby. Pokud chcete jasno, stačí mrknout do techničáku a VIN kódu, nebo si najít detailní specifikace podle výrobního čísla. Ušetříte si tím spoustu zmatků nejen při nákupu, ale i při shánění náhradních dílů.

Nissan pod kapotou Volva – skutečnost nebo mýtus

Když se mezi lidmi probírá motory Volvo, často padne otázka: "Mám vlastně pod kapotou motor od Nissanu?" Tohle téma je u českých řidičů a mechaniků pořád živé, hlavně kvůli některým modelům z devadesátých let. Ale jak to bylo doopravdy?

Nejčastěji se legendy o "japonských motorech ve Volvu" týkají modelu Volvo 340/360, případně Volva 440/460 z přelomu 80. a 90. let. Faktem je, že v některých těchto modelech se opravdu objevil motor, na kterém se Nissan podílel. Konkrétně šlo o řadové čtyřválce označení B14 a B16 (někdy označované i B172K), které sdílely technický základ s motory Nissan E13/E15. Výroba těchto motorů probíhala ve spolupráci Volva s Nissanem, protože Volvo tehdy hledalo úsporné a spolehlivé pohonné jednotky do menších modelů.

Na druhé straně si musíš dát pozor, protože u větších modelů – třeba u dobře známé řady 200, 700 či 900 – nikdy žádný Nissan motor nenajdeš. Tam Volvo používalo své vlastní agregáty nebo ve spolupráci s Renaultem vkládalo některé francouzské motory, hlavně do dieselových verzí.

Tahle spolupráce s Nissanem netrvala dlouho. Od poloviny devadesátek už Volvo sáhlo po vlastních konstrukcích, protože potřebovalo víc originality a kontroly nad vývojem. U novějších Volv, třeba od roku 1997, si na Nissan skutečně ani nevzpomenete. Tam je to všechno pod taktovkou švédských inženýrů a podívat se můžete spíš na to, jestli má motor původ u Fordu, protože Ford značku Volvo vlastnil od roku 1999 do 2010 a některé technologie sdílely.

Pokud kupujete starší Volvo 340 nebo 440 z 80. let, můžete pod kapotou na Nissan opravdu narazit. U všech ostatních modelů jde už o švédskou či jinou evropskou práci. A jedna praktická rada – jestli chcete zjistit původ svého motoru, koukněte na štítek na bloku motoru, kde je označení typu. Internetová fóra o Volvu vám pomohou rozklíčovat, jestli je motor "čistě švédský", nebo nese japonský podpis.

Současné motory Volvo: Kdo je vyrábí

Současné motory Volvo: Kdo je vyrábí

Dnes už pod kapotou nového Volva nenajdeš nic od Nissanu ani Fordu. Všechno jede výhradně pod značkou Volvo. Od roku 2016 vyrábí Volvo svoje motory kompletně samo – ve švédské továrně v Skövde a belgickém Gentu. Tyhle motory patří do rodiny Drive-E. Zajímavé je, že i když si koupíš nové Volvo S60, XC40, S90, V60 nebo XC90, máš tam karosářské číslo (VIN), kde si můžeš dohledat původ motoru – a vždycky najdeš, že šlo o "Volvo Engine".

Všechny nové modely Volvo jsou vybavené čtyřválcovými motory. Proč? Volvo šlo cestou jednoduchosti, nižších emisí a moderního hybridního systému. Motory jsou většinou dvoulitrové a vyrábí se v různých verzích – benzín, diesel, mild-hybrid nebo plug-in hybrid. Elektromotory už Volvo také vyrábí samo, hlavně pro modely Recharge.

"Volvo Cars se kompletně soustředí na vlastní vývoj a výrobu motorů Drive-E, aby plně kontrolovalo technologie i kvalitu." — Press kit Volvo 2023

Jestli chceš vidět víc, tahle tabulka ti ukáže přehled, kde vznikají motory Volvo dnes:

TovárnaMístoTypy motorů
SkövdeŠvédskoBenzín, diesel, hybrid
GentBelgieBenzín, plug-in hybrid

Aby bylo jasno, všechny nové Volva od roku 2016 mají své srdce opravdu z vlastní stáje. Pokud kupuješ novější kousek, nemusíš pátrat po outsourcovaných motorech. Tip do praxe: VIN kód ti většinou prozradí, kde přesně tvůj motor vznikl. Najdeš ho u spodního rohu čelního skla nebo v techničáku.

Jak poznat původ motoru ve svém Volvu

Není vůbec složité zjistit, jestli vaše Volvo má motor vlastní výroby, nebo pochází od jiné značky. Stačí se podívat na pár konkrétních údajů a věnovat pár minut rychlému průzkumu.

Začít můžete už podle VIN kódu. Stačí vám desetimístný znak ve VIN, kde je zakódovaný typ motoru. Mnoho webů nabízí online dekodér, kde číslo z rámu nebo dokladů zadáte a hned víte, jaký motor v autě máte.

  • U starších modelů, hlavně kolem devadesátých let, se často setkáte s tím, že některé diesely (například 1.6D nebo 2.0D v určitých modelech) pocházejí od PSA nebo Renaultu, případně v některých Volvech 340 je motor z Dacie (původně Renault).
  • U některých Volv V40, S40 nebo prvních S/V70 můžete narazit na motory, které mají kořeny v Nissanu, hlavně když jde o jednotky 1.8 a 2.0 GDI.
  • Benzínové pětiválce nebo čtyřválce z let po roce 1998 jsou už prakticky vždy Volvo (označení motoru BxxxxF nebo Dxxxx).

Pod kapotu mrkněte taky na štítek motoru, kde bývá napsán typ motoru (například B5244S pro benzínový pětiválec). Podle toho jednoduše vygooglujete, o jaký původ se jedná, případně si číslo opíšete a ověříte na fórech nebo oficiálních webech Volva.

Hodně lidí najde potřebné info v servisní knížce. Tam bývá zapsán nejen typ motoru, ale i několik výrobních čísel k dílům.

Typické motory v různých modelech Volvo
ModelRokTyp motoruPůvod motoru
Volvo 3401985–1991B14/B172Renault
Volvo S40/V401996–20041.8/2.0 GDINissan/Mitsubishi
Volvo S70/V701997–2000B52xxVolvo
Volvo XC60od 2014D4/B4204TVolvo

Jestli hledáte opravdu spolehlivou odpověď, zajděte přímo za mechanikem nebo do značkového servisu. Technici přesně rozeznají, odkud váš motor pochází, zvlášť pokud jde o modely s motory od jiných dodavatelů. Když jsem to řešil sám, dozvěděl jsem se navíc mraky zajímavostí speciálně o motory Volvo, které v běžných katalozích skoro nenajdete.

Na co si dát pozor při výběru a údržbě

Při výběru Volva nebo při jeho servisu se rozhodně vyplatí znát, jaký motor konkrétně máš pod kapotou. Proč na tom vůbec záleží? Jednoduše – různé motory mají rozdílnou spolehlivost, servisní nároky a ceny náhradních dílů. Není to žádná věda, ale rozdíl v kvalitě umí být pořádný.

Pokud vybíráš ojeté Volvo, podívej se na štítek na motoru nebo VIN číslo. To ti napoví, jestli máš typický pětiválcový motor Volvo nebo třeba agregát původem od Fordu. Hlavně u modelů z let 1999–2016 dávej bacha, některé motory byly sdíleny kvůli alianci s Fordem a Nissanem a měly (hlavně ve slabších verzích) svoje mouchy. Třeba benzinový motor 1.6 od Fordu používaný v S40/V50 umí potrápit dražší opravou ventilů.

Obsah motoru, rok výroby a přesné označení najdeš většinou v technickém průkazu auta. Pokud si nejsi jistý, napiš VIN obchodníkovi s díly nebo do Volva servisu a oni ti to potvrdí. Vyhneš se tak nákupu špatných dílů a servisu na míru něčemu, co vlastně nemáš.

  • Pozor na původní naftové motory D5 – bývají považovány za jedny z nejlepších Volvo motorů.
  • Fordí diesel 2.0D v S40/V50 není špatný, ale potřebuje pravidelnou výměnu oleje a top servis filtru pevných částic.
  • Některé benzínové motory od Fordu trpí rychlým zanášením sacího potrubí a dražší opravou těsnění.
  • Moderní čtyřválce Volvo (Drive-E) jsou hodně úsporné, ale vyžadují kvalitní palivo a častější výměnu svíček.
MotorPůvodTip na údržbu
2.0D (Ford/Nissan)Ford Motor CompanyPravidelně měň olej, sleduj filtr DPF
D5VolvoDluž malému servisu výměnu rozvodů nad 180 000 km
B4184SRenaultPohlídej těsnění víka ventilů a spotřebu oleje
Drive-EVolvoDávej kvalitní benzín, měň svíčky každých 60 000 km

Jestli plánuješ Volvo koupit, nech si zkontrolovat i historii oprav. Řetězové rozvody sice vydrží dlouho, ale nedostatek výměny oleje jim škodí u všech výrobců. Pokud se ti zdá auto moc levné, asi je za tím šetření na servisu. Taky doporučuju podívat se po autech se servisní knížkou nebo jasně dohledatelnou minulostí.

Při údržbě nezapomeň dodržovat servisní intervaly podle výrobce a používej vždy oleje a filtry doporučené pro tvůj konkrétní motor. Životnost motoru výrazně prodloužíš, když auto zahříváš klidnou jízdou a nehoníš ho hned po startu. To platí pro Volvo, Nissan i Ford agregáty.

Chceš být v klidu? Hlavně si ověř, jestli kupuješ auto s motorem, který je ve Volvu považován za osvědčený. Tím si ušetříš peníze i nervy – ze zkušenosti vím, že tohle rodiče ocení víc, než moderní featury v interiéru.

Napsat komentář

© 2025. Všechna práva vyhrazena.