Zadejte název modelu Mazdy a zjistěte, kde byl vyráběn. Tento nástroj vám ukáže přesnou továrnu a země výroby na základě informací z článku.
Mazda není jen další značka aut na silnici. Je to jedna z mála japonských automobilovek, která dodnes vyrábí vlastní motory, převodovky a dokonce i karoserie vlastním způsobem - bez toho, aby se spoléhala na společné platformy s jinými výrobci. Pokud se ptáte, kdo vyrábí auto Mazda, odpověď je jednoduchá: samotná společnost Mazda Motor Corporation, se sídlem v Hirošimě v Japonsku.
Mazda začala v roce 1920 jako společnost Toyo Kogyo, která vyráběla korkové lisovací stroje. V roce 1931 přešla na výrobu tříkolových nákladních vozíků s motorem, které se jmenovaly Mazda-Go. Název Mazda pochází z boha z firemního jména, který symbolizuje světlo a energii. První skutečné osobní auto, které vyšlo z továrny, bylo R360 Coupe v roce 1960. Od té doby se Mazda neustále vyvíjela jako výrobce s vlastní technologií - zejména s rotacním motorem Wankel, který se stal její výrobní značkou.
Dnes Mazda nevyrábí jen auta. Vyrábí systémy, které jiní neumí. Například její Skyactiv-technologie, která zvyšuje účinnost motoru o 20 % oproti tradičním řešením, je výsledkem desetiletí výzkumu vlastních inženýrů. To znamená, že když koupíte Mazda, nekupujete jen auto - kupujete technologii, kterou nikdo jiný nevyvíjí stejně.
Všechna auta Mazda se vyrábějí v Japonsku, ale ne jen v jedné továrně. Společnost má tři hlavní výrobní závody v zemi:
V roce 2025 má Mazda také výrobní závod v Mexiku, v městě Salamanca. Tento závod, který otevřel v roce 2014, vyrábí především Mazda3 a CX-30 pro severoamerický trh. Výroba zde zahrnuje i vlastní montáž motorů Skyactiv-G, což znamená, že i zde se dodržuje stejný standard jako v Japonsku.
V roce 2023 spustila Mazda společný závod s Toyota v Téčku v Japonsku, kde se vyrábí modely jako Toyota Corolla Cross a Mazda2 Cross. I když je to společná výroba, každé auto má svou vlastní výrobní linku, své vlastní kvalitní kontroly a své vlastní nastavení řízení a návěsu - takže Mazda zůstává Mazda.
Mnoho lidí si myslí, že značky jako Mazda, Hyundai nebo Kia jsou jen názvy, pod kterými se skrývají společnosti, které vyrábějí auta za ně. To není pravda u Mazdy. Společnost vlastní všechny hlavní technologie: motory, převodovky, šasi, elektroniku a dokonce i software pro řízení vozidla. Většina konkurentů používá společné platformy - například Hyundai a Kia sdílí více než 70 % komponent. Mazda to dělá jinak.
Její motory Skyactiv-G a Skyactiv-X jsou navrženy a vyrobeny vlastními inženýry. Převodovky - jak automatické, tak manuální - jsou vyvíjeny v rámci Mazda R&D Center v Hirošimě. Dokonce i systém i-Activsense pro bezpečnostní asistenty byl vyvinut výhradně v rámci společnosti. To znamená, že když koupíte Mazda, dostanete auto, které bylo navrženo, vyvinuto a vyráběno pod jednou střechou - bez kompromisů.
Ne. Mazda je nezávislá společnost. I když Toyota vlastní 5 % akcií Mazda (což je malá část, kterou získala v roce 2017 jako strategickou spolupráci), Mazda má plnou kontrolu nad svým vývojem, výrobou a marketingem. Toyota nezasahuje do návrhu aut, neřídí továrny a nepřepisuje technické specifikace. Je to jako kdyby vás někdo požádal o rady, ale neřekl vám, co dělat.
Naopak Mazda vlastní 0,2 % akcií Toyota - což je zanedbatelné. Tato spolupráce je čistě technická. Společně vyvíjejí elektromobily a hybridní systémy, ale každá značka vydává své vlastní modely s vlastním designem. Mazda CX-60 a Toyota Crown Kluger mohou mít společnou platformu, ale řízení, zvuk motoru, cit při jízdě a dokonce i barva interiéru jsou úplně jiné.
Mazda nemá žádné výrobní závody v Evropě. Všechna auta prodávaná v České republice, Německu nebo Francii jsou dovezena z Japonska nebo Mexika. To znamená, že i když je Mazda populární v Evropě - a v roce 2024 byla jednou z nejprodávanějších japonských značek v Německu - její auta se nevyrábějí tady.
Proč? Protože Mazda se rozhodla nezvyšovat náklady na výrobu. Výroba v Japonsku umožňuje přesnější kontrolu kvality, a výroba v Mexiku zajišťuje rychlý přístup do Severní Ameriky. Otevření továrny v Evropě by znamenalo zvýšení nákladů, které by musely být převedeny na cenu auta - a Mazda se snaží zůstat cenově přístupná.
Ano. Mazda má jednotný systém kvality, který se nazývá Mazda Production Way. Tento systém je založen na principu monozukuri - což znamená „výroba s duchem“. Každý pracovník ve výrobě, ať už v Hirošimě, Salamance nebo v logistickém centru v Německu, dodržuje stejné pokyny, stejné měření a stejný standard kontroly.
Na každém autě, které opouští továrnu, je vytištěn unikátní kód, který umožňuje sledovat každý krok výroby - od kovového listu až po poslední šroub. Pokud se něco nepovede, auto se nevydá na trh. V roce 2023 byla míra návratů aut Mazda v Evropě 0,8 % - což je o 30 % nižší než průměr japonských značek.
Mazda plánuje přechod na elektromobilitu, ale nechce jen kopírovat konkurenci. V roce 2025 spustila první model s plně elektrickým pohonem - Mazda MX-30. Ten má baterii o kapacitě 35,5 kWh, což je malá, ale navržená tak, aby odpovídala reálnému využití v městě. Vývojáři říkají, že „elektromobil nemusí mít 800 km dojezdu - musí mít správný dojezd“.
Ve spolupráci s Toyota vyvíjejí i nový hybridní systém, který nebude používat běžnou technologii plug-in, ale systém s vlastním řízením energie, který se jmenuje Mazda e-Skyactiv. Tento systém má za cíl snížit spotřebu o 25 % oproti současným hybridům, aniž by ztrácel na výkonu.
Nejde jen o elektřinu. Mazda také pracuje na palivových článcích s vodíkem, které by mohly být využity v lehkých nákladních autech. To vše se děje v jejich vlastních laboratořích v Japonsku - bez externích vývojářů.
Nezáleží na tom, kde jste. Pokud máte Mazda, opravu provede autorizovaný servis. V České republice má Mazda přes 80 autorizovaných servisů, které používají originální díly a vývojářské postupy. Každý technik prochází školením v Hirošimě - přímo od inženýrů, kteří navrhli daný model. To znamená, že i když si koupíte Mazda v Brně, opravu vám provede někdo, kdo ví, jak byl motor navržen - ne jen kdo umí vyměnit filtr.
Originální díly mají vlastní kódování a jsou dodávány přímo z japonských skladů. Neexistuje žádná „alternativní“ část, která by byla pro Mazda přijatelná. Pokud si koupíte díl z jiného zdroje, můžete ztratit záruku - a to proto, že Mazda ví, že jen její vlastní díly splňují její vlastní normy.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.