Krátká odpověď? Auta Hyundai vyrábí samotná automobilka Hyundai - právně jde o Hyundai Motor Company, která patří do širšího koncernu Hyundai Motor Group. Ne Kia, ne dodavatel „někde v Číně“. Dlouhá odpověď je zajímavější: Hyundai vyrábí ve vlastních závodech po celém světě, do toho má sesterskou značku Kia, sdílené díly přes Hyundai Mobis a rostoucí síť továren na elektromobily a baterie. A mimochodem: pokud jezdíte po Moravskoslezsku, je dost možné, že potkáváte Hyundai z Nošovic - já tam občas krmím Rexe na parkovišti u náklaďáků a počítám konvoje i30 a Tucsonů.
Potřebujete rychle ověřit původ konkrétního auta? Tohle funguje spolehlivě a bez placených dekodérů.
Podívejte se na VIN (u čelního skla nebo na B-sloupku). První tři znaky jsou tzv. WMI - „World Manufacturer Identifier“. U Hyundai nejčastěji uvidíte:
Tip: VIN je i v technickém průkazu, ale na autě ho přečtete rychleji.
Mrkněte na výrobní štítek. Na B-sloupku (po otevření dveří řidiče) bývá „Made in Czech Republic“, „Made in Turkey“, apod. U nových evropských Hyundai je tohle nejjednodušší potvrzení.
Zkontrolujte CoC/COC (Certificate of Conformity) nebo fakturu. V papírech bývá uvedená země výroby. Pro dovoz z EU je to standard.
Použijte modelovou „mapu původu“ pro ČR (2025):
U elektromobilů sledujte i baterii. V EU je častý původ článků z Polska nebo Maďarska (LG Energy Solution / SK On). U Nošovic je výhoda evropského dodavatelského řetězce. Přesné info bývá v servisních systémových záznamech, na běžných štítcích to nebývá rozvedeno.
Pro tipy:
Značku Hyundai vyrábí Hyundai Motor Company - automobilka s vývojem, designem, testováním a finální výrobou. Nad ní stojí koncern Hyundai Motor Group, který pod sebe řadí i značky Kia a luxusní Genesis a spoustu "sesterských" firem v dodavatelském řetězci: Hyundai Mobis (moduly, elektronika), Hyundai WIA (nápravy, komponenty), Hyundai Transys (převodovky, sedačky), Hyundai Steel (ocel), Hyundai Glovis (logistika). Tohle propojení je důvod, proč má Hyundai pod kontrolou motory, převodovky i elektrické pohony a může rychle škálovat nové modely.
Velké závody a co z nich vyjíždí (stav k září 2025):
Země | Továrna | Status 2025 | Hlavní modely | Poznámka |
---|---|---|---|---|
Jižní Korea | Ulsan komplex | V provozu | Kona (vč. N), Elantra/Avante, Palisade, exportní modely | Největší integrovaná automobilka na světě; vlastní přístav |
Jižní Korea | Asan | V provozu | Ioniq 6, Sonata (omezeně) | Transformace na EV od 2022 |
Jižní Korea | Jeonju | V provozu | Nákladní vozy a autobusy | Commercial vehicles |
Česko | HMMC Nošovice | V provozu | i30, Tucson, Kona (vč. Electric) | Páteř evropské produkce; export do 60+ zemí |
Turecko | Hyundai Assan (İzmit/Kocaeli) | V provozu | i10, i20, Bayon | Menší modely pro Evropu |
Indie | Sriperumbudur (Chennai) | V provozu | Creta, Venue, Exter, i20, Verna, Alcazar | Velký export do Asie, Afriky, Středního východu |
Indie | Talegaon (Maharashtra) | Start 2025 | Rozšiřování výroby SUV | Zakoupený areál, zvyšuje kapacitu HMIL |
USA | Montgomery (Alabama) | V provozu | Elantra, Tucson, Santa Fe, Santa Cruz | Výroba pro Severní Ameriku |
USA | HMGMA (Georgia) | Spuštění 2025 | EV (např. Ioniq 5/5 N) | EV hub pro USA (Hyundai/Genesis/Kia sdíleně) |
Brazílie | Piracicaba | V provozu | HB20, Creta | Pro Latinskou Ameriku |
Indonésie | Cikarang | V provozu | Creta, Stargazer, Ioniq 5 (lokální montáž) | Regionální EV montáž pro ASEAN |
Čína | Beijing Hyundai (JV) | Omezený provoz | Modely pro čínský trh | Část kapacit prodána, restrukturalizace |
Rusko | Petrohrad | Pozastaveno | - | Provoz přerušen od 2022 |
Vietnam | Thanh Cong (JV) | V provozu | Accent, Creta, Santa Fe (CKD) | CKD montáž pro lokální trh |
Pro Evropu je klíčová dvojice Nošovice (střední třída a EV) a Turecko (malé vozy). USA má „svou“ Alabamu a nově EV hub v Georgii. Indie je obří bašta pro Asii a export. Korea zůstává srdcem značky - vývoj, pilotní výroby, high-tech linky a prémiovější modely.
Co říkají čísla: Podle výroční zprávy Hyundai Motor Company 2024 prodal Hyundai v roce 2023 přes 4,2 milionu vozů a v rámci celého Hyundai Motor Group (spolu s Kia) to bylo přes 7 milionů. V roce 2025 běží navýšení EV kapacit (USA Georgia, kroky v Koreji a JV v ASEAN). Továrna v Nošovicích dlouhodobě překračuje 300 tisíc aut ročně, v závislosti na mixu modelů a poptávce (firemní data HMMC 2024/2025).
Elektromobily a baterie: Hyundai EV (Ioniq 5/6, Kona Electric) využívají bateriové články primárně od SK On a LG Energy Solution (zdroje: HMG Sustainability Report 2024/2025, tiskové zprávy). V Evropě se často osazují moduly z Maďarska/Polska, v USA je cílem splnit podmínky pro místní pobídky díky výrobě v Georgii a lokálnímu supply chainu.
Kdo dělá motory a převodovky: Spalovací i elektrické pohony jsou z velké části in-house. Smartstream benzinové a naftové řady, automatické převodovky přes Hyundai Transys, vysokonapěťové moduly a power electronics přes Hyundai Mobis. Díky tomu Hyundai drží kvalitu i náklady pod kontrolou.
Tady je rychlý tahák na věci, které lidé řeší hned po otázce „Kdo to vlastně vyrábí?“
Rychlý checklist před podpisem smlouvy:
Scénáře a tipy podle situace:
Časté mýty, na které narážím:
Odkud tohle vím: Opírám se o výroční zprávy Hyundai Motor Company 2024, Sustainability Report Hyundai Motor Group 2024/2025, firemní tiskové zprávy (HMMC Nošovice, HMMA Alabama, HMGMA Georgia) a běžnou praxi na trhu. Když potřebuju mít 100% jistotu u konkrétního VIN, požádám prodejce o oficiální výpis - stojí to pár minut a ušetří to spoustu dohadů. A jo, pes Rex je u toho často lepší auditor než já - když sednu na stopu původu auta, on už čeká u dveří.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.