Podle článku je rodina Fordů, která drží speciální třídu akcií (Class B) s desetkrát větší hlasovací mocí než běžné akcie (Class A). Ačkoliv drží přes 4% akcií, má kontrolu nad rozhodováním díky své jedinečné vlastnické struktuře.
Kromě toho je důležité vědět, že Ford Motor Company je veřejně obchodovaná společnost na burze NYSE s kódem F, ale kontrolu nad strategií má rodina Fordů.
Ford je jedna z nejznámějších automobilových značek na světě, ale mnoho lidí si neuvědomuje, že dnes už neexistuje jako samostatná, nezávislá společnost. Vlastníkem značky Ford je stále Ford Motor Company, americká automobilová společnost založená Henrym Fordem v roce 1903. I když se v posledních letech objevily spekulace o možném převzetí nebo spolupráci s jinými výrobci, vlastnictví zůstalo nezměněno.
Nejčastější otázka, kterou lidé kladou, je: „Je Ford dnes vlastně součástí Renault?“ Odpověď je jednoduchá: ne. Renault a Ford jsou dvě samostatné společnosti s různými vlastníky, strategiemi a výrobními závody. Renault je francouzská firma, kterou většinově vlastní francouzská vláda a společnost Nissan, zatímco Ford je americká firma se sídlem v Dearbornu v Michiganu. Tyto dvě společnosti se v minulosti spolupracovaly, ale nikdy se nevytvořila žádná fúze nebo převzetí.
V 90. letech 20. století se Ford a Renault spojily v rámci strategického aliance, která měla za cíl snížit náklady na vývoj a výrobu vozidel. Ford tehdy vlastnil 25 % akcií Renaultu, zatímco Renault vlastnil 1,5 % Fordu. Společně vyvinuli například modely jako Ford C-Max a Renault Scénic, které sdílely platformu. Tyto spolupráce byly praktické - šlo o výrobní úspory, ne o převzetí vlastnictví.
V roce 2001 však Ford prodal své podíly v Renaultu, aby se mohl soustředit na vlastní reorganizaci. Zároveň Renault odstoupil od svých malých podílů ve Fordu. Od té doby neexistuje žádný majetkový vztah mezi těmito dvěma značkami. Dnes je Ford plně nezávislý a rozhoduje o svých produktech, technologiích a trzích sám.
Ford Motor Company je veřejně obchodovaná společnost na burze NYSE pod kódem F. Vlastníky akcií jsou tisíce investorů - od malých úsporových fondů po velké institucionální investory. Největší jednotlivý vlastník je rodina Fordů, která drží speciální třídu akcií (Class B) s pravem hlasovat. Tyto akcie mají desetkrát větší hlasovací moc než běžné akcie (Class A), což znamená, že i přes malý podíl vlastnictví (přes 4 %) rodina Fordů má kontrolu nad rozhodováním.
John D. Ford, pravnuk zakladatele, je předsedou dozorčí rady a stále ovlivňuje strategii společnosti. To je výjimečné v dnešní době, kdy většina automobilových firem patří fondům nebo korporacím. Ford je jednou z mála velkých automobilových společností, která je stále pod kontrolou rodiny.
Na evropském trhu byl Ford dlouho silnou silou - vyráběl zde modely jako Fiesta, Focus a Kuga. V roce 2021 však společnost oznámila, že ukončí výrobu osobních automobilů v Evropě. Důvodem byly ztráty a neschopnost konkurovat elektromobilům od Tesla, Volkswagenu a Hyundai. Dnes Ford v Evropě prodává pouze SUV a pikapy, jako je Mustang Mach-E a Transit, které se vyrábějí v Německu a Turecku.
Největší evropský výrobní závod Fordu je v Kolenčí u Brna - ale ne pro osobní automobily. Tam se vyrábí nákladní vozy a komerční vozidla. To je důležité: Ford se z Evropy nevytáhl úplně - jen přestal vyrábět osobní auta.
Ne. Ford není státní společností, ani v USA, ani v jiné zemi. V opaku je například Renault, který má francouzská vláda jako hlavního vlastníka. Ford je čistě soukromá firma, i když je velká a globální. V USA má Ford i vliv na politiku - například v otázkách emisí, energetiky a pracovních práv - ale nikdy nebyl převeden do státní vlastnictví.
Na rozdíl od některých evropských výrobců, kteří dostávali státní dotace, Ford se snaží přežít díky vlastním inovacím. Například v roce 2024 investoval přes 5 miliard dolarů do vývoje elektromobilů a autonomních systémů. Tato investice je větší než celkový roční rozpočet některých evropských automobilových koncernů.
Česká republika je pro Ford důležitým výrobním centrem, i když už nevyrábí osobní automobily. Závod v Kolenčí u Brna je jedním z největších výrobců komerčních vozidel v Evropě. Vyrábí se zde nákladní vozy Ford Transit a jejich verze pro společnosti jako Volkswagen Crafter nebo Mercedes-Benz Sprinter. Tento závod zaměstnává přes 4 000 lidí a vyrábí více než 180 000 vozidel ročně.
Na výrobní linii v Kolenčí se používají roboti, inteligentní systémy pro kontrolu kvality a digitální řízení výroby. To znamená, že Ford zde nejen vyrábí, ale také testuje nové technologie, které se pak používají i v jiných závodech po celém světě.
Je to záměna. Renault a Ford se dříve spolupracovaly, a proto se jejich vozy často podobaly. Dnes se ale obě značky vyvíjejí samostatně. Renault má své vlastní elektrické modely, jako je Zoe a Twingo Electric, zatímco Ford má Mustang Mach-E a Mustang E-Transit. Obě firmy používají různé platformy, různé software a různé strategie pro elektromobilitu.
Ještě více zavádí fakt, že Renault je částí aliance s Nissanem a Mitsubishi - tzv. Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance. Ford není součástí žádné takové aliance. Je to jedna z mála velkých automobilových společností, která nechce být součástí žádného velkého konsorcia.
Ford je stále jednou z největších automobilových firem na světě - v roce 2024 dosáhl tržeb přes 150 miliard dolarů. Přesto čelí výzvám: konkurence z Číny, růst elektromobilů, inflace a nedostatek čipů. Ale společnost se přizpůsobuje. Zavádí nové modely, zvyšuje výrobní efektivitu a investuje do softwaru. V roce 2025 plánuje představit novou generaci elektrických nákladních vozidel, které budou konkurovat Tesla Semi.
Jejich strategie je jasná: nechtějí být „jen“ výrobcem aut - chtějí být výrobcem mobilních systémů. To znamená, že budoucnost Fordu nezávisí na tom, kdo vlastní jeho akcie, ale na tom, jak rychle se přizpůsobí novým technologiím.
Neexistuje žádná oficiální zpráva, že by někdo chtěl Ford převzít. Ale v automobilovém průmyslu se věci mohou změnit rychle. Pokud by Ford ztratil tržní podíl v Severní Americe nebo pokud by se objevila významná technologická firma (např. Apple nebo Xiaomi), která by chtěla vstoupit na trh s auty, mohlo by dojít k akvizici. Ale to je spekulace - až teď je Ford nezávislý, silný a má jasnou cestu.
Největší riziko pro Ford není vlastnictví - je to to, že by se zastavil. A to se nestane. Vývojový tým v Dearbornu pracuje na nových systémech, které budou umožňovat vozidlu samostatně řešit cestu, přizpůsobit se počasí a dokonce předvídat poruchy. To je budoucnost - a Ford se do ní připravuje.
Značku Ford vlastní Ford Motor Company, americká automobilová společnost se sídlem v Dearbornu v Michiganu. Je veřejně obchodovaná na burze, ale rodina Fordů má kontrolu díky speciálním akciím s větší hlasovací mocí.
Ne, Renault není vlastníkem Fordu. V minulosti se obě společnosti spolupracovaly, ale od roku 2001 nemají žádný majetkový vztah. Renault je samostatná francouzská firma, kterou vlastní francouzská vláda a Nissan.
Ford v Evropě přestal vyrábět osobní auta kvůli trvalým ztrátám a neschopnosti konkurovat elektromobilům od konkurence. Společnost se přesunula na nákladní vozy a SUV, které jsou na evropském trhu stále vysokého poptávání.
Ne, Ford není státní společností. Je to soukromá firma, jejíž akcie jsou obchodovány na burze. Výrazný podíl vlastní rodina Fordů, ale neexistuje žádná státní účast.
V České republice se Fordy vyrábějí v závodě v Kolenčí u Brna, ale pouze komerční vozidla, jako je Ford Transit. Osobní automobily se zde již nevyrábějí od roku 2021.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.