Možná jsi na internetu narazil na různé spekulace, kdo dneska vlastní Maserati. Někdo tvrdí, že to spadá pod Renault, protože všude kolují klikbéty o velkých automobilových skupinách. Pravda je ale úplně jinde a spoustu lidí to překvapí.
Když se podíváš do světa aut, často to vypadá, že si značky mezi sebou žonglují jak zboží v supermarketu. Maserati, slavný italský výrobce sportovních aut, tímhle kolečkem taky prošel. Dnešní situace má k Renalutu dál než ke kávě v benzínce, i když na to internet úplně často neupozorní.
Chceš vědět, proč občas lidi pletou Maserati s Renaultem a jaká je skutečně cesta vlastníků téhle luxusní značky? Mám pro tebe konkrétní údaje, zajímavá fakta i praktické rady na závěr.
Asi každý zná trojzubec na masce, ale málokdo tuší, jaký příběh stojí za značkou Maserati. Firma vznikla v roce 1914 v Bologni, založili ji bratři Maseratiovi – Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore a Ernesto. Prvních pár let vyvíjeli hlavně díly pro jiné výrobce, ale brzy se pustili do sportovních aut pod vlastním jménem.
V meziválečném období Maserati slavilo první úspěchy v závodech, což jim pomohlo získat pozornost bohatých zákazníků i investorů. V roce 1937 prodali bratři většinový podíl Adolfo Orsimu, což byla tehdy běžná praxe – malé italské značky končily pod křídly větších podnikatelů.
Od té doby vlastnictví značky několikrát změnilo směr. Tady je stručný přehled hlavních momentů:
Období | Majitel |
---|---|
1914-1937 | Bratři Maserati |
1937-1968 | Rodina Orsi |
1968-1975 | Citroën |
1975-1993 | GEPI (italský stát) |
1993-dnes | Fiat/FCA/Stellantis |
Značka Maserati je tak v podstatě symbolem toho, jak si mezi sebou automobilky v Evropě střídají luxusní a sportovní značky podle aktuální situace na trhu. Třeba v sedmdesátých letech byla značka na pokraji krachu, ale vždycky se našel investor s vizí, kterého lákaly rychlá a drahá auta.
Takže jenom na rovinu – Maserati v současnosti žádný Renault nevlastní. Maserati patří pod obří skupinu Stellantis. Tahle skupina vznikla spojením italsko-amerického FCA (Fiat Chrysler Automobiles) a francouzského PSA (Peugeot, Citroën, Opel a další). Stellantis oficiálně existuje od ledna 2021 a dnes k ní patří skoro dvacet světových značek aut.
Pod Stellantis najdeš kromě Maserati třeba Peugeot, Fiat, Dodge nebo Jeep. Renault v tomhle výčtu nefiguruje – Renault je pořád samostatná skupina s vlastním vedením a zcela jinou strategií. Maserati je tedy pořád doma v Itálii, vyrábí hlavně v Modeně a značku táhne do 21. století s novými hybridy a elektromobily.
Pro lepší přehled se mrkni, kam Maserati momentálně patří:
Název skupiny | Značky patřící pod skupinu | Sídlo |
---|---|---|
Stellantis | Maserati, Fiat, Alfa Romeo, Peugeot, Opel, Citroën, Jeep, Dodge a další | Amsterdam, Nizozemsko |
Menší zajímavost: Stellantis řídí Carlos Tavares, bývalý šéf PSA. Skupina ovládá trh hlavně v Evropě a Severní Americe. A Maserati v ní patří mezi luxusní špičku, spolu s Alfa Romeo nebo prémiovými modely Chrysleru.
Pokud tedy narazíš v nějaké diskuzi na spojení Maserati a Renault, můžeš si být jistý, že to je omyl nebo starý mýtus. Kolotoč vlastnictví různých značek je sice složitý, ale dneska má Maserati svého konkrétního "rodiče" a tím je Stellantis. Renault jede sólo úplně jinou ligu.
Člověk může mít dojem, že Maserati má něco společného s Renaultem. Hlavně proto, že kolem velkých automobilek panuje docela chaos. Důvod, proč se o Renaultu mluví ve spojitosti s Maserati, je hlavně kvůli tomu, jak jsou dnes automobilky propojené v různých aliancích nebo skupinách.
Není to tak dávno, co začaly automobilky své síly spojovat, aby ušetřily na vývoji a výrobě. Proto vznikly tzv. aliance — příkladem je třeba Renault-Nissan-Mitsubishi. Tahle trojka má spolu hodně společného, ale Maserati mezi nimi není a nikdy nebylo. Přesto v médiích občas proběhne nějaká zmínka, že všechno v autoprůmyslu je nějak provázané. To ale někdy vede ke zkreslení reality.
Pro ujasnění, kdo s kým opravdu spolupracuje, je užitečný tento přehled:
Značka | Vlastník/Skupina |
---|---|
Maserati | Stellantis |
Renault | Renault Group |
Peugeot | Stellantis |
Nissan | Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance |
Jestli někdo tvrdí, že Renault má s Maserati něco společného, nevěř mu. Lidi se často pletou kvůli podobnosti jmen koncernů nebo protože občas slyší o nějaké nové alianci. V reálném světě ale nemá Renault s Maserati vůbec nic společného.
Když se někdo zeptá, kdo teď vlastní Maserati, spoustu lidí okamžitě vystřelí odpovědi jako Renault nebo snad Ferrari. Fakt je ale jinde a mýty kolem Maserati se šíří hlavně na fórech a v článcích, kde chybí aktuální informace.
Začněme největšími omyly, se kterými se běžně setkáš:
Dnešní realita je jasná – Maserati je součástí skupiny Stellantis, kterou vznikla v roce 2021 spojením koncernů PSA (Peugeot, Citroën, Opel) a Fiat Chrysler Automobiles. Stellantis sídlí v Nizozemsku a sdružuje skoro 15 značek aut. Renault v tom není vůbec zainteresovaný, a to ani oklikou.
Pokud někde zaslechneš, že nové Maserati má motor Renaultu, taky to není pravda. Maserati si motory dlouhodobě vyvíjí samo nebo ve spolupráci s jinými italskými výrobci, hlavně s Ferrari (dokud to šlo).
Mýtus | Skutečnost |
---|---|
Maserati je vlastněné Renaultem | Patří do skupiny Stellantis, Renault není zapojen |
Motory Maserati jsou od Renaultu | Maserati používá svoje motory nebo italskou spolupráci |
Ferrari a Maserati = jeden majitel | Ferrari už nemá s Maserati nic společného |
Maserati vlastní někdo z Asie | Stellantis je evropsko-americká skupina |
Teď pár tipů, na co si dát pozor, když někdo tvrdí něco o Maserati a Renaultu:
Hodí se také vědět, že Maserati pořád vyrábí auta v Itálii, i když mateřská skupina sídlí v jiné zemi. Pokud tě zajímá, jakou techniku používají, mrkni na specifikace konkrétního modelu, protože značka stále dbá na svůj "italský šmrnc" a žádné sdílení s Renaultem tu nenajdeš.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.