Vyhodnoťte, co pro vás nejdůležitější, a následně nám řekněte, jaký značce dáváte přednost. Na základě vašich volb budeme porovnávat Hyundai a Opel na základě klíčových kritérií z článku.
Poznámka: Podle článku Hyundai a Opel spolupracují na elektrických platformách. Hyundai Ioniq 5 a Opel Mokka Electric používají stejnou technologii E-GMP, ale s odlišným designem a cenou.
Hyundai je jedna z největších automobilových značek na světě, ale mnoho lidí si neuvědomuje, že za ní stojí celá skupina firem, která ovlivňuje i jiné značky - včetně Opelu. Kdo vlastní Hyundai? Odpověď není tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá. Nejde jen o jednu českou nebo japonskou firmu, ale o komplexní globální strukturu, která se měnila po desítky let.
Hyundai Motor Company je hlavní matiční společností, která byla založena v roce 1967 v Jižní Koreji. Je to největší automobilový výrobce v Jižní Koreji a jedna z největších světových firem v oboru. V roce 2024 vyrobila více než 4,1 milionu vozidel a prodala je ve více než 190 zemích. Hyundai nejen vyrábí auta, ale také vlastní výrobní závody v USA, Číně, Indii, Německu a Turecku.
Společnost je veřejně obchodována na korejské burze, ale většina akcií je držena rodinou Chung - stejnou rodinou, která založila Hyundai v roce 1947 jako stavební firmu. Dnes je vedená Chungem Eun-junem, vnukem zakladatele. Rodina drží přes 30 % hlasovacích práv, což jí umožňuje rozhodovat o strategii bez nutnosti vyhovět externím investorům.
Hyundai Motor Company je jen jednou částí většího celku - Hyundai Motor Group. Tato skupina zahrnuje nejen výrobu automobilů, ale i vývoj motorů, elektroniky, logistiky a dokonce i bankovní služby. V roce 2020 se k ní připojil Kia Motors, který byl dříve samostatnou firmou. Dnes Hyundai a Kia spolupracují na 80 % svých technologií - od platform, motorů až po software.
Hyundai Motor Group je také vlastníkem značky Genesis, která je jejich luxusní větví, podobně jako Lexus u Toyoty nebo Acura u Hondy. Genesis se prodává v Evropě, Severní Americe a Asii a má vlastní designové centrum v Německu. V roce 2024 Genesis prodal více než 400 000 vozidel, což je nárůst o 22 % oproti předchozímu roku.
Opel je značka, kterou v roce 2017 koupila francouzská skupina PSA (Peugeot S.A.) - dnes součástí Stellantis. Stellantis vznikla sloučením PSA a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) v roce 2021. To znamená, že Opel patří k Stellantis, nikoli k Hyundai. Ale tady začíná ten zajímavý bod: Hyundai Motor Group a Stellantis spolupracují na vývoji elektrických vozidel.
V roce 2023 podepsaly obě skupiny dohodu o společném vývoji platform pro elektrické auta. Hyundai dodává svou E-GMP platformu (Electrified Global Modular Platform), která je používána v modelech jako Ioniq 5 a Kia EV6. Stellantis ji použije pro své budoucí modely v Evropě, včetně nových verzí Opelu. To znamená, že i když Opel není vlastněn Hyundai, jeho budoucí elektrické auta budou mít technologii vyvinutou Hyundai.
Je to jako kdyby se dvě různé kuchyně rozhodly sdílet recepty - každá si ponechává vlastní jídlo, ale používá stejné suroviny a nářadí. Takto se obě strany ušetří náklady a zrychlí vývoj. Hyundai tak získává dalšího zákazníka pro svou technologii, zatímco Stellantis se nechává předstírat, že je schopná konkurovat Tesla a BMW v oblasti elektrických vozidel.
Když kupujete Hyundai Ioniq 6, dostáváte auto s vlastní platformou, vlastním softwarem a vlastními systémy bezpečnosti. Když kupujete Opel Mokka Electric, dostáváte auto, které používá stejnou platformu jako Hyundai - ale s jiným designem, jiným softwarem a jinými nastaveními.
Na první pohled se liší - ale pod kapotou jsou velmi podobné. To má důsledky pro údržbu, náhradní díly a servis. Pokud se rozhodnete pro Opel Mokka Electric, můžete se setkat se stejnými problémy s baterií nebo softwarem jako u Ioniq 5, protože oba používají stejnou technologii. Na druhou stranu - pokud potřebujete náhradní díl, může být dříve dostupný u Hyundai, protože mají větší výrobní objemy.
Je to jako když si koupíte stejný telefon, ale jinou barvu a jiný rozhraní. Vnitřní části jsou stejné - ale značka vám říká, jak se máte cítit, když ho držíte v ruce.
Hyundai Motor Group není jen o Hyundai, Kia a Genesis. V roce 2024 otevřeli výzkumné centrum v Německu, které se zaměřuje na umělou inteligenci pro autonomní řízení. Toto centrum spolupracuje s německými univerzitami, ale také s dodavateli jako Bosch a Continental.
Hyundai také vlastní 34 % akcií společnosti WABCO, která vyrábí systémy pro nákladní automobily. V roce 2023 koupili 20 % podíl v Mobileye - izraelské firmě, která vyrábí systémy pro autonomní řízení. To znamená, že Hyundai investuje do budoucnosti - nejen do aut, ale do celého ekosystému mobilních technologií.
Naopak Opel je dnes jen jednou z mnoha značek ve Stellantis, která zahrnuje Peugeot, Citroën, Fiat, Jeep, Dodge a další. Opel má v Evropě velmi silnou pozici v segmentu malých SUV, ale nemá vlastní vývojové centrum pro elektrické auta - používá technologie od společnosti Stellantis, která je rozdělena mezi všechny značky.
Hyundai Motor Group plánuje do roku 2030 investovat 80 miliard dolarů do elektrifikace a autonomních technologií. Chtějí mít 30 % svých prodejů v Evropě z elektrických vozidel. K tomu potřebují výrobní kapacity - a proto budují nové závody v Maďarsku a Mexiku.
Stellantis má jiný plán: chce mít všechny své značky elektrické do roku 2030, ale s nižšími investicemi. Proto spolupracuje s Hyundai, Fordem a dalšími. Je to strategie „společného vývoje“ místo „vlastního vývoje“.
Pro zákazníka to znamená: v příštích letech uvidíte více podobných vozidel - ale s jinými jmény. Hyundai Ioniq 7, Opel Zafira Electric a Kia EV9 budou mít stejnou podstatu, ale jiný vzhled, jinou barvu a jinou cenu.
Hyundai vlastní Hyundai - a také Kia, Genesis a několik technologických firem. Opel vlastní Stellantis. Mezi nimi není přímé vlastnictví. Ale v technologii - tam se jejich cesty kříží. Hyundai je dodavatelem platformy, kterou Opel používá. To je důležitější než vlastnictví akcií.
Neptejte se, kdo vlastní, ale kdo vytváří. Hyundai vytváří technologii, která běží v Opelu. A to je důvod, proč se dnes už neptáte, kdo vlastní značku - ale kdo vlastní budoucnost automobilů.
Ne, Opel není vlastněn Hyundai. Opel patří do skupiny Stellantis, která vznikla sloučením Peugeotu a FCA. Hyundai a Opel jsou dvě samostatné společnosti, ale spolupracují na vývoji elektrických platform, kde Hyundai dodává technologii, kterou Opel používá ve svých modelech.
Hyundai Motor Group je vlastněn rodinou Chung z Jižní Koreje. Zakladatel Chung Ju-yung založil Hyundai v roce 1947 jako stavební firmu. Jeho vnuk Chung Eun-jun je dnes předsedou představenstva a drží přes 30 % hlasovacích práv, což mu dává kontrolu nad strategií společnosti.
Hyundai spolupracuje s Opel, protože vývoj elektrických vozidel je velmi drahý. Společné používání platformy E-GMP umožňuje oběma firmám ušetřit miliardy dolarů. Hyundai získává příjem z licencování technologie, zatímco Opel získává moderní elektrickou technologii bez nutnosti vytvářet vlastní platformu od nuly.
Ne, mají jiné auta. Ale pod kapotou se některé modely podobají. Například Opel Mokka Electric a Hyundai Ioniq 5 používají stejnou elektrickou platformu E-GMP. Rozdíl je v designu, software, vybavení a ceně. Je to jako stejný telefon s jinou obálkou.
To závisí na tom, co hledáte. Hyundai má lepší záruku (10 let na baterii), vyšší hodnocení spolehlivosti a vlastní vývojové centrum. Opel má lepší design pro evropské trhy a nižší ceny. Pokud chcete technologii, která funguje, vyberte Hyundai. Pokud chcete styl a nízkou cenu, Opel je dobrá volba.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.