Otestujte si své znalosti o vlastnictví Opelu v roce 2025 a jeho historii. Projděte si 5 otázek a zjistěte, jak dobře znáte tento automobilový příběh.
Opel je jedna z nejstarších automobilových značek v Evropě, ale mnoho lidí si dnes neuvědomuje, kdo za ní stojí. V roce 2025 už nejde o nějakou samostatnou německou firmu - Opel je součástí jednoho z největších automobilových koncernů na světě. Pokud hledáte odpověď na otázku „Kdo vlastní firmu Opel?“, pak je jednoduchá: Opel patří společnosti Stellantis.
Stellantis vznikla v lednu 2021 sloučením dvou gigantů automobilového průmyslu - francouzské PSA Group (vlastník Peugeot, Citroën, DS, Opel a Vauxhall) a italsko-amerického koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Toto spojení vytvořilo třetí největší automobilovou společnost na světě podle objemu výroby, za sebou má jen Toyota a Volkswagen Group.
Před sloučením už PSA Group vlastnila Opel od roku 2017, kdy koupila značku od General Motors. GM, který Opel vytvořil v roce 1899 v USA a později rozšířil do Německa, se rozhodl z Evropy stáhnout, protože značka dlouhá léta ztrácela peníze. PSA Group, která měla zkušenosti s obnovou značek, Opel přežila - a především ziskově udržela.
Když GM v roce 2017 prodal Opel PSA Group za 2,2 miliardy eur, mnoho lidí si myslelo, že značka zmizí. Ale PSA Group měla plán. Nejprve přešla výrobu na společné platformy s Peugeotem - například nový Opel Corsa je v podstatě stejný jako Peugeot 208. Potom začala investovat do elektrifikace. V roce 2024 už bylo 65 % všech prodaných Opelů čistě elektrických vozidel - jedna z nejvyšších podílů v Evropě.
Stellantis pak pokračovala v této strategii. Opel je dnes klíčovou značkou pro evropský trh, zejména v segmentu malých a středních vozů. Značka má výrobní závody v Rüsselsheimu (Německo), Kaiserslauternu (Německo) a Vigo (Španělsko). Všechny tyto závody vyrábějí modely, které sdílejí technologie s Peugeotem, Citroëmem a even Škodou.
Opel nemá vlastní generální ředitele, který by rozhodoval samostatně. Všechny strategické rozhodnutí - od nových modelů po investice do elektromobility - přicházejí z centrály Stellantis v Amsterdamu. Značka Opel je v rámci Stellantis označována jako „Evropská značka“ a má svůj vlastní marketingový tým, ale vývoj vozidel, výrobní plány i dodavatelské řetězy jsou centralizované.
Na trhu se Opel nechává vystupovat jako „německá“ značka - v reklamách se zdůrazňuje německý vývoj a kvalita, ale technicky je to výsledek společného vývoje s francouzskými kolegy. Například nový Opel Astra Electric používá stejnou baterii a elektromotor jako Peugeot e-208, ale má jiný design přední části a jiné nastavení jízdních vlastností.
Opel nikdy nebyl významnou značkou v USA. V 80. a 90. letech se prodával jako „Chevrolet“ - například Opel Kadett se prodával jako Chevrolet Nova. Po odstoupení od amerického trhu v roce 1975 (a krátkém návratu v 90. letech) už Opel v USA neexistuje. Dnes je značka výlučně evropská. Stellantis ji nechce rozšiřovat do USA, protože tam má jiné značky - Jeep, Dodge, Chrysler, Ram - které jsou pro americký trh mnohem silnější.
V České republice je Opel stále populární značka, zejména v segmentu kompaktních vozů. V roce 2024 se prodalo přes 15 000 nových Opelů - což je o 12 % více než v roce 2023. Nejprodávanějším modelem je Opel Corsa Electric, který je v cenové kategorii pod 25 000 eur jedním z nejlevnějších čistě elektrických vozů na trhu.
Opel má v Česku pár desítek autorizovaných servisů, ale žádné výrobní závody. Všechny auta, která se prodávají v Česku, jsou vyrobená v Německu nebo Španělsku. Výhodou je, že servisní sítě jsou integrovány do celkového systému Stellantis - takže pokud máte problém s Opel Corsou, může vám pomoci i servis Peugeotu nebo Citroënu, protože mají stejné diagnostické systémy a náhradní díly.
Stellantis má jasný cíl: do roku 2030 bude 100 % nových vozů v Evropě čistě elektrických. Opel má v tomto plánu klíčovou roli. V roce 2025 přijde nový Opel Rifter Electric - variantu s větším nákladovým prostorem, která konkuruje Renault Kangoo E-Tech. V roce 2026 se objeví nový Opel Insignia Electric - náhrada za klasický sedan, který je už dlouho mimo výrobu.
Opel také plánuje vydání nového modelu pod názvem Opel Mokka Electric 2, který bude mít rozsah až 550 km podle WLTP. Všechny tyto modely budou vyráběny na stejných linkách jako Peugeot e-2008 nebo Fiat 500e. To znamená, že Opel už není jen „německá značka“ - je to část evropského elektrického ekosystému.
Na trhu s malými elektrickými auty konkuruje Opel Corsa Electric především s Renault Zoe, Fiat 500e a Hyundai Kona Electric. V cenové kategorii do 25 000 eur je Opel často nejlevnější s plnou výbavou. V porovnání s Peugeotem 208 Electric má Opel lepší interiér, ale o něco horší technickou podporu - protože Peugeot má v Evropě větší síť servisů.
Opel se ale drží díky jedné věci: jednoduchosti. Nemá příliš mnoho funkcí, které nikdo nepoužívá. Nemá přehnaně agresivní design. Nemá nákladné technologie, které se rychle stávají zastaralými. Opel je jako dobrý kamarád - spolehlivý, přístupný a bez přehnaných nároků.
Technicky ne. Opel má německé kořeny, německé vývojové centrum v Rüsselsheimu a německé zaměstnance. Ale vlastníkem je francouzsko-italský koncern. Výrobní procesy, náhradní díly, softwarové aktualizace i vývoj nových modelů jsou řízeny z Amsterdamu. Německá identita je dnes spíše marketingový nástroj - používá se, aby značka zůstala přívětivá pro německé zákazníky.
Podobně jako Fiat v Itálii nebo Škoda v Česku - i když jsou vlastněné velkými koncerny, zůstávají „lokální“ značkami. Opel je stejně - jeho duše je německá, ale tělo je evropské.
Nepravděpodobné. Opel je dnes pro Stellantis nejvýznamnější značkou pro trh v Německu, Rakousku, Švýcarsku a střední Evropě. Značka má v těchto zemích silnou pověst a příznivou cenu. Pokud by Stellantis Opel zrušil, musel by přesunout všechny jeho zákazníky na Peugeot nebo Citroën - což by znamenalo ztrátu trhu a značné náklady.
Navíc Opel má výhodu v cenové kategorii mezi Peugeotem a Renaultem. Je levnější než Peugeot, ale drahší než Renault. To je ideální pozice - a Stellantis to dobře ví.
Pokud vlastníte Opel, nemusíte se bát. Všechny auta značky Opel získávají stejnou podporu jako Peugeot nebo Citroën - výměna dílů, softwarové aktualizace, servisní záruky. Všechny nové modely mají 8letou záruku na baterii. Pokud máte starší model z roku 2015 nebo dříve, stále se dá najít servis - ale už ne všechny díly jsou k dispozici, protože některé platformy byly zrušeny.
Nejlepší rada: pokud kupujete nový Opel, vyberte si elektrickou verzi. Je levnější na provoz, má lepší záruku a bude mít výhodu při budoucích regulacích v Evropě - například v městech s omezením emisí.
Opel v roce 2025 vlastní koncern Stellantis, který vznikl v roce 2021 sloučením PSA Group a Fiat Chrysler Automobiles. Opel je jednou z evropských značek v rámci tohoto koncernu, který má vlastní vývojové centrum v Německu, ale všechny strategické rozhodnutí přicházejí z centrály v Amsterdamu.
General Motors prodal Opel PSA Group v roce 2017, protože značka dlouhá léta ztrácela peníze. GM se rozhodl zaměřit na americký a čínský trh, kde měl větší ziskovost. Opel byl pro GM nákladovým zátěží, který nebyl schopen konkurovat evropským konkurentům v ceně a technologii.
Opel a Peugeot sdílejí výrobní platformy, motory, baterie a elektroniku - například Opel Corsa Electric je technicky stejný jako Peugeot 208. Rozdíl je v designu, výbavě a nastavení jízdních vlastností. Opel má větší důraz na jednoduchost a přístupnost, Peugeot na design a luxusní detaily.
Ne, Opel nemá výrobní závod v Česku. Všechna auta, která se prodávají v České republice, jsou vyrobena v Německu (Rüsselsheim, Kaiserslautern) nebo ve Španělsku (Vigo). V Česku jsou pouze autorizované servisy a prodejny.
Nejlepším modelem Opel v roce 2025 je Opel Corsa Electric. Je to nejlevnější čistě elektrické auto v Evropě s plnou výbavou, rozsahem až 380 km a 8letou zárukou na baterii. Pro rodiny je vhodný i Opel Mokka Electric, který má větší prostor a vyšší rozsah.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.