Kdo vlastní a vyrábí auta Mitsubishi: Skutečná tvář japonské značky

Kdo vlastní a vyrábí auta Mitsubishi: Skutečná tvář japonské značky

Už jste si někdy položili otázku, kdo vlastně vyrábí Mitsubishi? Je to jméno, které zní po celém světě. Lidé si značku spojují hlavně s odolnými SUV, legendárním Lancerem nebo drsným Pajerem. Jenže málokdo zná celou pravdu – Mitsubishi vůbec není jen o autech. Značka má kořeny hluboko v japonské průmyslové historii a během desetiletí prošla tolika změnami, že se z toho točí hlava.

Příběh zrození: Mitsubishi jako průmyslový gigant

Představte si devatenácté století, éru páry, lodí a námořních dobrodružství v Japonsku. Tam tehdy vznikla značka, kterou dnes znají motoristé na každém kontinentu. Mitsubishi vznikla roku 1870 v přístavu Nagasaki pod rukama Yataró Iwasakiho, ale tehdy šlo hlavně o přepravu zboží po moři. Značka si rychle vydobyla respekt díky schopnosti inovovat a nebát se nových technologií. Lodě a později i průmyslové stroje vyvážela po celém světě dlouho před tím, než ji kdokoliv znal díky silniční dopravě.

Když byl v Japonsku rozmach industrializace, Mitsubishi expandovala do nových oborů. Nešlo jen o lodě - zakladatelé okamžitě pochopili, že síla spočívá v diverzifikaci. Tak začala investovat i do oceláren, výroby elektrické energie nebo těžby uhlí. Když se podíváte do minulosti, Mitsubishi je synonymem pro průmysl samotný – auta přišla až jako „malinký“ vedlejší projekt. V roce 1917 představila firma první japonské sériově vyráběné auto, Model A. Od té doby jí patří prvenství mezi japonskými značkami, i když mnoho prototypů skončilo v zapomnění a výrobní linky stály hlavně kvůli ekonomickým krizím a válkám.

Dnes je Mitsubishi synonymem všestranného japonského průmyslu. Patří pod obří holding Mitsubishi Group, ve kterém najdete třeba Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Electric nebo Mitsubishi Corporation – každý z těchto gigantů vlastní kousek slavného jména. Není to tak, že by auta vyráběl stejný tým, který staví jaderné elektrárny nebo vyrábí klimatizace, ale všechny spojuje jedno: logo ze tří diamantů.

Mitsubishi Motors: Kdo opravdu řídí automobilku?

Když dnes slyšíte „Mitsubishi“, nejspíš vás okamžitě napadnou auta. Jenže automobilová divize má svoje vlastní vedení a příběh. Mitsubishi Motors se stala v roce 1970 samostatnou firmou – ačkoliv jde stále o člena „Mitsubishi rodiny“, má vlastní představenstvo, strategii a obchodní plány. Překvapí vás ale, že japonským firmám většinou zůstává v rodině, zatímco Mitsubishi Motors už několikrát vystřídala hlavní akcionáře a partnery.

V devadesátých letech do Mitsubishi Motors vstoupil Daimler-Chrysler (dnes Mercedes-Benz Group), který měl v plánu vytvořit silnou světovou skupinu. Vznikl z toho ale mišmaš kultur a strategií, přičemž Mitsubishi Motors měla své vlastní plány na expanzi v Asii a Austrálii. Po několika složitých letech Daimler prodal svůj podíl, ale tím příběh neskončil.

V roce 2016 vstoupila do hry japonská aliance Nissan-Renault. Dnes je Mitsubishi součástí tzv. Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, což je největší globální uskupení automobilového světa vedle Volkswagenu a Toyoty. Nissan je majoritní akcionář, vlastní něco přes 34 % akcií firmy. Mitsubishi Motors ale zůstávají poměrně autonomní – mají svou japonskou centrálu v Tokiu, designerské studio v Okazaki a vývojová centra roztroušená po celém světě. Renault-Nissan poskytuje know-how, platformy a technologie, Mitsubishi na oplátku přináší špičková SUV a hybridní technologie na východní trhy.

„Aliance nám umožňuje dělat špičkové technologie dostupné pro běžné řidiče na celém světě.“ — Osamu Masuko, bývalý CEO Mitsubishi Motors (zdroj: Automotive News, 2018)

Aliance znamená, že Mitsubishi sdílí například pohonné jednotky nebo bezpečnostní funkce s Nissanem či Renaultem. Typickým příkladem je hybridní Outlander, který staví na společných základech, nebo nový kompaktní ASX sdílející řadu společných dílů. Továrny Mitsubishi ale stále vyrábí drtivou většinu aut v Japonsku, části výroby jsou ale i v Indonésii, Thajsku, Filipínách a dalších asijských zemích. Výrazná část modelů míří na trhy v Austrálii, Jihovýchodní Asii a Latinské Americe.

ModelZemě výrobyHlavní trh
OutlanderJaponsko, ThajskoEvropa, USA, Austrálie
L200 (Triton)ThajskoAsie, Afrika, Latinská Amerika
Pajero SportThajsko, IndonésieAustrálie, Asie
Space Star (Mirage)ThajskoEvropa, Asie
Zajímavosti a výroba: Jak vznikají auta pod znakem tří diamantů

Zajímavosti a výroba: Jak vznikají auta pod znakem tří diamantů

Máte pocit, že moderní auta jsou všechny stejné? Mitsubishi jde na věc trochu jinak. Zaměstnanci značky jsou slavní svou „japonskou posedlostí detaily“ a kontrolou kvality. Například klíčové továrny v Okazaki a Mizushima patří mezi nejmodernější na světě – v každé klíčové části linky stojí nejen roboti, ale i skuteční mistři techniky, kteří ručně ověřují kvalitu každého auta. Roboti umí bleskově kontrolovat sváry, lidé je doplňují tam, kde rozhodují smysly a zkušenosti.

Mitsubishi často vyrábí auta na míru konkrétním trhům. Typickým příkladem je model L200, který v Evropě vypadá odlišně oproti asijské verzi. Důvod je jednoduchý – evropský zákazník chce komfort a design, asijský považuje za zásadní nezničitelnost a snadnou údržbu, proto jsou použité jiné materiály i povrchové úpravy. Například model Outlander se prodává v Japonsku pouze jako plug-in hybrid, což je logický tah vzhledem k sílícím ekologickým regulacím v regionu.

Jedním z nejnáročnějších projektů značky byla stavba legendárního Lanceru Evolution – auta, kterým Japonci trápili soupeře v rally. Už první generace měla motor, co zvládl přes 250 koní z pouhých dvou litrů objemu. Vývoj motorů i podvozků probíhal v japonských horách i na evropských okruzích. Mitsubishi byla známá díky využití technologií z letectví – například unikátní materiály pro hlavy válců nebo speciální antikorozní úpravy. Pro srovnání, v devadesátých letech byla právě značka Mitsubishi mezi prvními, kdo testoval elektronicky řízené pohony všech kol.

  • Mitsubishi je největším výrobcem plug-in hybridů v Japonsku.
  • V továrně Okazaki vzniklo přes 5 milionů aut od zahájení výroby.
  • Model Pajero získal nejvíce vítězství v rally Dakar mezi japonskými vozy (12x absolutní vítězství).
  • Mitsubishi testuje odolnost v extrémních podmínkách: auta jezdí na Sibiři i v australské poušti.
  • Značka vyvinula první systém „Active Yaw Control“, který dnes najdete pod kapotou v různých formách u mnoha výrobců.

Zajímá vás tip na poctivý servisní interval? Inženýři z Mitsubishi doporučují měnit olej každých 10 000–15 000 km (nebo po roce). Japonci jsou známí, že spoléhají raději na nižší intervaly než evropská konkurence.

Budoucnost a změny ve výrobě Mitsubishi

Jestli byl někdy správný čas dívat se na Mitsubishi s očekáváním, je to právě teď. Automobilka prochází v roce 2025 masivní transformací: tlačí na nové technologie, elektrifikaci a robotizaci výroby. Klasické spalovací motory mizí z nabídky a do popředí se derou elektromobily, plug-in hybridy a automobily s chytrými asistenčními systémy. Ve znaku tří diamantů se skrývá obrovské know-how, které značka teď využívá naplno – včetně společných platforem od aliance Nissan-Renault. Ty umožňují nabídnout nové modely rychleji a levněji.

Mitsubishi si taky hlídá ekologii výrobních linek – továrny jsou vybavené recyklačními systémy vody, solárními panely a většina energií pochází z obnovitelných zdrojů. Nedávno začala značka testovat autonomní výrobní linky, kde lidé „dohlíží“ na stroje a zasahují hlavně při kontrole.

Většina japonských aut už dnes vzniká v Asii, ale Mitsubishi si drží silné zázemí doma: inženýři v Tokiu a Okazaki vyvíjí nové pohony, ultralehké karoserie nebo třeba bateriové systémy. Pro evropský trh značka připravuje nové kompaktní SUV, které bude vyráběné v továrně Renaultu. To je projekt, který má dokázat, že spolupráce mezi značkami nemusí zničit tvář Mitsubishi, ani styl navrhování. Designéři v Japonsku hlídají, aby evropské modely „voněly“ stejně jako japonská auta – včetně detailů interiéru nebo specifického chování řídících jednotek.

Pokud vás zajímá tip: chcete-li dlouhou životnost, sáhněte po modelech z japonských fabrik. Jejich pověst preciznosti a spolehlivosti je v komunitě fanoušků obrovská. Málokdo ví, že například hybridní Outlander projde před expedicí z Japonska víc než 300 kontrolami – a většinu z nich provádějí zkušení pracovníci ručně.

Dobré vědět: značka Mitsubishi působí ve více než 160 zemích a ročně prodá okolo 1,2 milionu aut. Důraz klade vždy na technologie, které fungují v reálných podmínkách: není tu prostor pro marketingové triky, všechny novinky testují řidiči v běžném provozu. Odpověď na otázku „kdo vyrábí Mitsubishi?“ tedy není tak jednoduchá. Stojí za tím tisíce japonských techniků, globální aliance a hlavně vize výrobce, který si stojí na vlastním stylu.

Napsat komentář

© 2025. Všechna práva vyhrazena.