Všimli jste si někdy, že o značce Rolls-Royce slyšíte ledacos, ale málokdo tuší, kdo ji vlastně vlastní? Lidi si často myslí, že jde pořád o původní britskou firmu, která nikdy neodešla ze silnic s archetypálními vozidly pro krále a rockové hvězdy. Jenže pravda je mnohem zajímavější. Dnes je Rolls-Royce úplně jinde, než byste čekali – a ne jen geograficky.
Ptáte se proč tohle vůbec řešit? Představte si, že vybíráte auto a narazíte na tenhle legendární brand. Není to jen o luxusu nebo prestiži, ale taky o tom, kdo vlastně tahá za nitky a proč. Značka vypadá britsky, ale pod kapotou je vše trochu pomíchané.
Značka Rolls-Royce je sice dnes symbolem luxusu, ale původně všechno začalo v Británii, a to už v roce 1904. Dva borci – Charles Rolls, nadšenec do automobilů, a Henry Royce, talentovaný inženýr – si řekli, že postaví nejlepší auto na světě. Docela drzý plán, ale povedlo se jim to. Hned první modely byly pecka. Tím nejznámějším je Silver Ghost z roku 1907, o kterém lidi říkali, že je "nejlepší auto na světě".
V roce 1931 se Rolls-Royce spojili s konkurenční značkou Bentley, protože ta se dostala do finančních potíží. Slavný britský styl a tradice tam ale ještě dlouho zůstaly. Jenže po druhé světové válce se začaly dít věci – Rolls-Royce už nedělal jen auta, ale i motory do letadel, což fakt není běžná kombinace.
Možná jste nevěděli, že v roce 1971 šla firma dokonce do konkurzu. Výroba aut a leteckých motorů se rozdělila. Od té chvíle už historie značky nebyla tak jednoduchá. Vznikly dvě oddělené firmy – Rolls-Royce plc (letecké motory) a Rolls-Royce Motors (auta).
Tím se začalo velké dobrodružství s vlastnictvím značky Rolls-Royce. Základní příběh zní: dva zakladatelé, legendární auta, sloučení s Bentley, průšvih ve financích a rozdělení na dvě firmy – jedna stavěla motory do letadel, druhá zůstala u aut. Chcete vědět, kdo vlastní auta teď? To bude v další části.
Když se řekne Rolls-Royce, většina lidí automaticky myslí na Británii, královskou rodinu a luxus, který si běžně nikdo nedopřeje. Ale víte, kdo skutečně tahá za nitky? Od roku 2003 kompletně vlastní značku Rolls-Royce německá automobilka BMW. Dává to smysl – technologie, motor, i infotainment najdete právě z jejich dílny a v každém novém autě toho britského už tolik není.
To se to ale krásně zamotalo na přelomu století. Do té doby patřila Rolls-Royce společně s Bentley pod jednu střechu, kterou měla anglická firma Vickers. Když se ale rozhodli prodat, proběhla opravdu zvláštní aukce. Vítěznou nabídku na výrobu aut dala Volkswagen Group, ale práva na samotné jméno a logo Rolls-Royce koupilo BMW přímo od letecké divize Rolls-Royce plc. Takže Bentley si vzal koncern Volkswagen a Rolls-Royce skončil u BMW. Pevně ohraněná pravidla jasně určují, že auta s duchem slavné sošky "Spirit of Ecstasy" smí od roku 2003 vyrábět jen BMW.
Ale nezaměňujte Rolls-Royce automobily a letecké motory. Ty druhé, co pohání letadla, vlastní úplně jiná firma – Rolls-Royce plc, která nemá s BMW ani auty nic společného.
Rok | Majitel značky Rolls-Royce Motor Cars |
---|---|
1906-1980 | Rolls-Royce Limited |
1980-1998 | Vickers |
1998-2002 | Volkswagen Group (dočasně, bez práv na název) |
2003-dodnes | BMW Group |
Takže až příště uvidíte novou limuzínu Rolls-Royce, vězte, že i když vypadá britsky, v srdci má německou techniku. Britská atmosféra zůstala spíš pro pocit, co myslíte?
Tahle otázka vyplave na povrch víc, než byste čekali. Rolls-Royce a Renault spolu na první pohled nemají skoro nic společného – jeden je britský symbol luxusu, druhý francouzský specialista na praktičnost. Přesto se jejich cesty v historii nejednou protnuly, ať už přímo, nebo přes různé partnery a akvizice v autoprůmyslu.
Francouzský Renault sice nikdy nevlastnil Rolls-Royce, ale v devadesátých letech o to měl zájem. Legendární aukce v roce 1998, kdy se prodávala slavná značka, se zúčastnili hlavně BMW a Volkswagen, ovšem ve hře byli i jiní evropští výrobci. Renault nakonec ustoupil, protože šlo o obrovské peníze a složité právní tahanice kolem jména a práv k logu.
Jestli vás zajímá, proč Renault vůbec koketoval s myšlenkou koupit luxusní značku: v té době šlo hlavně o prestiž a vstup na nové trhy, kde byla auta jako Rolls-Royce synonymem pro nejvyšší úroveň. I když to nevyšlo, ukazuje to, že v autoprůmyslu je někdy bizarnější propojení, než si běžný motorista uvědomuje.
Dalším nepřímým pojítkem jsou dodavatelé technologií. Velké automobilky, včetně Renaultu, často pracují se stejnými subdodavateli, kteří vyrábějí vše od brzd až po elektroniku. Technologie se šíří mezi značkami mnohem víc, než se na první pohled zdá. Takže ano, je možné, že v některých modelech Rolls-Royce najdete součástky, které najdete i v autech Renault, i když jsou ve finále upravené na jinou úroveň komfortu a kvality.
Chcete opravdu luxusní auto, třeba Rolls-Royce? Nenechte se zviklat jen krásnými fotkami a řečmi prodejců. Než začnete utrácet miliony, je dobré znát pár konkrétních věcí, které u špičkových aut, jako je Rolls-Royce, často překvapí. Tady je pár tipů, na co si dát bacha:
Když porovnáváte Rolls-Royce s jinými luxusními značkami – třeba Mercedes-Maybach, Bentley nebo i specifické modely Renault Initiale Paris – zaměřte se nejen na cenu, ale taky na poprodejní služby, záruky, síť servisů nebo asistenční služby. Luxus není jen o naleštěné kapotě, ale i o tom, jak se o vás jako majitele značka dokáže postarat.
Model | Průměrná cena (mil. Kč) | Průměrné roční náklady na servis (tis. Kč) |
---|---|---|
Rolls-Royce Ghost | 7,5 | 200 |
Bentley Flying Spur | 5,3 | 160 |
Mercedes-Maybach S580 | 5,0 | 140 |
Na těchto číslech je vidět, že koupě Rolls-Royce znamená nejen velkou investici do vozu, ale i dlouhodobý závazek. Pokud chcete parádní zážitek, připravte se na pečlivý výběr a spoustu detailního plánování.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.