Představte si, že jedete švédskou krajinou a pod kapotou vašeho Volva buší srdce, které není úplně tak švédské, jak si možná myslíte. Motory Volvo jsou proslulé svou odolností a spolehlivostí, leč za poslední roky se kolem jejich původu rozvířily pořádné diskuse. Možná vás překvapí, kolik lidí je přesvědčeno, že motory Volva vždy pocházejí z rodného Švédska. Realita je ale o dost barvitější. Dnes už není automatické, že každá švédská automobilka sází jen na domácí výrobky. V příběhu motorů Volvo se totiž míchá Švédsko, Čína, dřívější spolupráce s Francouzi i vlastní vývoj. Pokud jste si někdy kladli otázku, kdo dnes opravdu vyrábí motory Volvo, připravte se na rozhřešení spolu se zajímavostmi o jednotlivých generacích a tipy, na co si dát pozor při výběru vozu značky Volvo.
Historie značky Volvo byla dlouho synonymem švédského inženýrství, zejména pokud šlo o motory. Už při vzniku automobilky v roce 1927 sázelo Volvo na vlastní vývoj i výrobu motorů, a to nejen kvůli kvalitě, ale také kvůli nezávislosti na dodavatelích. První generace motorů (např. legendární B18 z roku 1961) dokázaly najet i milion kilometrů a získaly si pověst nezničitelných strojů. Od počátku 80. let Volvo nejen vyvíjelo atmosférické motory – zkoušelo i přeplňované varianty, čtyřválce, řadové šestiválce i slavný pětiválcový motor, který učaroval fanouškům zvukem i výdrží.
Během devadesátých let přišel klíčový posun. Volvo spolupracovalo s dalšími automobilkami, například u menších dieselových motorů často používalo jednotky od Renaultu. Až v roce 1999 přišla obrovská změna – Ford koupil Volvo Cars. Začaly se objevovat společné platformy a sdílené motory, nejznámějším případem byly například pětiválce, které Ford převzal do vlastních modelů (např. Ford Focus ST nebo RS), ale také čtyřválce Duratec/Volvo používané napříč koncernem.
V roce 2010 Volvo koupila čínská Geely. Postupně došlo k dalším změnám ve výrobních závodech motorů. Geely tlačilo na efektivitu, jednoduchost a ekologičnost. Zrodila se tak dnes slavná rodina dvoulitrových čtyřválců Volvo Drive-E, která šla cestou downsizingu, často kombinovanou s hybridní technologií. Současně vzniklo několik nových továren – kromě švédského Skövde se začaly motory vyrábět i v Číně, konkrétně v Zhangjiakou, kde Volvo provozuje ultramoderní závod spolupracující s čínskými vývojáři.
Moderní motory Volvo už nesjíždějí z pásu pouze ve Švédsku. Největší díl produkce čtyřválcových spalovacích a hybridních motorů (platforma SPA) vzniká ve dvou hlavních závodech: švédské továrně ve Skövde a právě čínském Zhangjiakou. Tento přístup Volvu umožňuje být flexibilní a lépe pokrýt různé světové trhy, přičemž přesun části výroby do Číny dává smysl vzhledem k masivní expanzi značky na asijském kontinentu.
Technologický vývoj motorů řídí nadále inženýři Volvo Cars z centrály ve švédském Göteborgu. Vývoj nových jednotek je výsledkem spolupráce švédských a čínských inženýrů, ale hlavní slovo, pokud jde o koncepci a inovační směr, drží Švédsko. Čínská Geely se na rozvoji technologií podílí hlavně financemi a umožňuje rychlejší nástup například elektrifikace a adaptaci na čínský trh.
Vyplatí se zmínit, že starší vozy Volvo vybavené pětiválcovými motory (například typy D5, B5234T nebo B5254T, které byly symbolem 90. let a začátku milénia) byly kompletně švédské, stejně tak některé šestiválce (například 3,2 R6 a 3,0 T6). Pokud však v bazaru narazíte na dieselové Volva kolem roku 2000-2010, čtěte dobře štítky motorů – některé čtyřválce nesou typický kód „K9K“, což je slavná dieselová jednotka od Renaultu, používaná třeba i v Dacii.
Země výroby | Typ motoru | Období |
---|---|---|
Švédsko (Skövde) | Pětiválce, šestiválce, Drive-E řada | 1927–současnost |
Čína (Zhangjiakou) | Nová generace čtyřválců, hybridy, elektromotory | 2013–současnost |
Francie (Renault/Dacia) | Malé dieselové čtyřválce | 1995–2012 |
Velká Británie (Ford) | Některé čtyřválce a pětiválce pro platformy Ford/Volvo | 1999–2010 |
Největší změna posledních let? Jednoznačně zaměření na snižování emisí a elektrifikaci pohonu. Volvo už v roce 2017 oznámilo, že každý nový model od roku 2019 bude elektrifikován – ať už půjde o mild-hybridy, plug-in hybridy nebo čisté elektromobily. Továrny už dnes téměř nevyrábějí žádné šestiválce či pětiválce, na které byli fanoušci značky zvyklí. Hlavní sázku představuje řada Drive-E, což jsou dvoulitrové čtyřválcové turbo-motory s různými výkony. Ty jsou často doplněné elektromotory a originální hybridní převodovkou.
Volvo si vybudovalo vlastní elektrifikační platformu. Prvním čistým elektromobilem je model XC40 Recharge. Elektromotory pro elektrická Volva vznikají též v závodě v Zhangjiakou, ale část komponent dodávají specializované čínské firmy (např. CATL pro baterie). Opravdu zajímavé je, že Volvo už několik let vyvíjí i solid-state baterie, které by mohly zvýšit dojezd a bezpečnost. Mezi jejich specialitky pak patří vlastní technologie řízení baterií a rekuperace energie, kdy v zimě dokáže vůz využít teplo z elektrického systému pro ohřev interiéru.
Švédská značka se také chlubí velmi přísným dohledem nad výrobou i testováním motorů. Každý spalovací motor podléhá škále zátěžových testů a reálnému provozování v extrémních podmínkách – od arktické zimy až po pouštní horka. Volvo testuje nové prototypy motorů ve Švédsku, Španělsku i Číně. Výdrž a nízké emise jsou v centru pozornosti – nová generace motorů Drive-E dosahuje v nezávislých testech nižších emisí CO2 a NOx než konkurence, především díky sofistikovanému vstřikování paliva a inovativnímu systému recirkulace spalin.
Narazit na správný motor v bazarovém Volvu není žádná věda, pokud víte, na co si dát pozor. Pokud hledáte motory Volvo s nejlepším poměrem ceny a životnosti, pohlídejte si pětiválce D5 (vznětové) a B5254T (benzinové). Tyto motory ještě pořádně voní tradicí švédského strojařství a běžně zvládnou přes 400 000 km s minimem starostí. Oproti tomu novější čtyřválce Drive-E jsou sice jemnější a tišší, ale vyžadují pečlivější servis. Kontrolujte pravidelně rozvodové řemeny a starejte se o olej – výměnu nezanedbávejte, zejména pokud často využíváte plug-in režim.
U starších dieselů (zejména u modelů označených jako 1.5D nebo 1.6D) je rozumné zkontrolovat, zda nejde o motor původem Renault, konkrétně typ K9K. Zatímco u Dacie či Renaultu si tento agregát vysloužil docela slušnou pověst, u Volva někdy trpěl na špatné zacházení a krátké trasy. U hybridních modelů platí, že baterii je potřeba nechat pravidelně testovat v autorizovaném servisu a nebojte se využívat všechny režimy, které auto nabízí – samotné Volvo doporučuje neomezovat se jen na spalovací motor a maximálně těžit z elektrické energie.
Pokud plánujete nákup elektromobilu Volvo, vybírejte spíše novější modely s označením „Recharge“. Ty už mají mnohem lepší dojezd a rychlejší nabíjení díky výraznému vylepšení baterií. Výhodou je, že Volvo nabízí oficiální prodloužení záruky na baterie až na 8 let. Jestliže často parkujete venku v mrazech, hodí se investovat do tovární tepelné izolace a dobíjecího systému s předhříváním akumulátoru.
Nezapomínejte sledovat i softwarové aktualizace – řada problémů moderních hybridních motorů, jako je nepravidelné dobíjení nebo nečekané přepnutí režimů, souvisí právě se zastaralým softwarem v řídící jednotce. Volvo je ve světě software-over-the-air aktualizací jedním z tahounů. Každá nová verze může znamenat lepší efektivitu, větší dojezd a vyšší komfort provozu.
Volvo dnes není jen o švédských kořenech. Motory pro tuto značku vznikají na nejmodernějších linkách v Evropě i Číně, kombinují tradiční poctivost s nejnovějším softwarem a přípravou na elektrickou budoucnost. Ať už hledáte robustní diesel, benzinový pětiválec, nebo elektrickou novinku, vždy jde o výsledek propracovaného vývoje a kontroly pod taktovkou inženýrů z Göteborgu. Třeba právě proto patří Volvo mezi nejrespektovanější automobilky současnosti.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.