Kde se vyrábí Volvo XC40? Výroba, zajímavosti a fakta o původu populárního SUV

Kde se vyrábí Volvo XC40? Výroba, zajímavosti a fakta o původu populárního SUV

Co má společného šálek kávy v Göteborgu a Volvo XC40? Překvapí vás to, ale klidně i víc, než jen švédský původ. Volvo XC40 totiž není jen evropským bestsellerem, který brázdí silnice od Paříže po Prahu. Je to auto s příběhem, který se píše v několika koutech světa najednou. Továrny, do kterých bychom s nadšením nahlédli, nejsou všechny schované ve Švédsku podle očekávání mnoha fanoušků modrého oválu. Pojďme se tedy podívat na to, kde vzniká jedno z nejžádanějších kompaktních SUV dneška, jak vypadá výroba takového auta a proč na tom vlastně záleží.

Výroba Volvo XC40: Místa, kde se tvoří legenda

Začněme v srdci Skandinávie. Volvo Cars byla vždy synonymem pro švédskou preciznost, ale světová expanze s sebou přinesla i nové výrobní destinace. Největším výrobním střediskem pro Volvo XC40 je továrna v belgickém městě Gent. Právě odsud až do roku 2023 sjíždělo z výrobní linky nejvíc kusů tohoto SUV určených pro evropský trh. Gent je doslova srdcem evropské produkce pro Volvo – přísné skandinávské normy tam má v malíku přes 6 000 zaměstnanců.

Někoho možná překvapí, že Volvo XC40 se vyrábí také v Číně, konkrétně v továrně v Luqiao, která je součástí provincie Zhejiang. Tady vznikají hlavně vozy určené pro tamní trh, ale kusy odsud putují i do dalších asijských zemí. Důvod? Rychle rostoucí poptávka v regionu a logistická efektivita. Výrobní kapacity továrny v Luqiao byly posíleny hlavně po roce 2017, když se ukázalo, že model XC40 bude trhák.

Aby toho nebylo málo, v roce 2023 do hry vstoupil i americký Jižní Karolína. Tamní továrna ve městě Charleston zatím sice produkuje především modely S60 a elektrický EX90, už byla ovšem upravena tak, aby zvládla výrobu vybraných verzí XC40. Je to jasný signál, jak moc si Volvo cení místní výroby pro americký trh.

Fanoušci zajímavých statistik se možná podiví, že v roce 2022 právě dvě třetiny všech XC40 vyrobených na světě pocházely z Gentu. V tabulce dole najdete rozdělení výrobních kapacit podle regionů za poslední dva roky:

RokEvropa (Gent)Čína (Luqiao)Ostatní (Charleston)
2023207 00073 00014 000
2022194 00068 000

Výroba v Česku nebo na Slovensku zatím není na programu dne, i když i tyto státy hrají roli jako významní subdodavatelé dílů – například bezpečnostní prvky vyrábějí firmy z Brna a Bratislavy.

Technologie výroby a zajímavosti z linek

Když se rozhlédnete po moderní automobilce, zapomenete na představy potících se dělníků u pásu. Výroba XC40 je přehlídkou robotiky, přesnosti a automatizace. V Gentské továrně kolem vás pochodují roboti značky ABB, kteří za minutu nasadí dvacet dveří, aniž by se zapotili. I tak zůstává pohled do montážní haly fascinující.

Zvláštností je, že XC40 stojí na tzv. CMA platformě (Compact Modular Architecture). Ta je natolik flexibilní, že zvládne pod stejnou střechou benzínové, naftové, hybridní i čistě elektrické verze. To pomáhá Volvu rychle reagovat na trendy: v Gentu se tak běžně střídá spalovací XC40 se stoprocentně elektrickým XC40 Recharge. Tyto dvě varianty se však liší nejen pohonem, ale i detaily v konstrukci podlahy – například prostor pro baterii vyžaduje speciálně vyztužený rám, což je pro montéry samostatná kapitola.

Každý XC40 projde více než pěti sty kontrolními body. Tým kontroly kvality zkoumá jak sváry pod lupou, tak elektroniku pod mikroskopem. Jedna z nejoblíbenějších kuriozit: automobilka testuje těsnost interiéru simulovanou průtrží mračen. V testovací kabině na auto pouští proud vody pod tlakem, aby zjistili, jestli by vám v dešti nezateklo za límec.

Kromě toho je tu i důraz na ekologii. Továrna v Gentu jede z 57 % na obnovitelné zdroje, recykluje přes 91 % plastového odpadu a odpadní teplo využívá pro vytápění okolních budov.

Proč Volvo rozšířilo výrobu za hranice Švédska

Proč Volvo rozšířilo výrobu za hranice Švédska

Možná vás napadne: proč tak slavná značka, co vždy dávala důraz na švédské kořeny, vyrábí auta v Belgii nebo Číně? Odpověď je vcelku jednoduchá – časem prostě narazili na strop svých kapacit doma a globální poptávka byla už moc velká na to, aby ji pokryl jediný stát.

Důležitý faktor byla také akvizice Volva čínskou skupinou Geely v roce 2010. Investice umožnila otevření modernějších továren nejen v Číně, ale později i v USA. Lokální výroba snižuje náklady na dopravu, usnadňuje přizpůsobení aut pro místní zákazníky (například přepnutí na americké bezpečnostní normy nebo volby v infotainmentu) a urychluje termíny dodání.

V roce 2021 výrobní šéf Håkan Samuelsson uvedl, že přímá blízkost k zákazníkům je pro Volvo klíčová. Jinými slovy: když chcete rychle dodat vozy nové generace, nestačí vám jedna továrna na severu Evropy. Musíte mít výrobní kapacitu připravenou prakticky na každém kontinentu.

Zajímavé je, že platforma CMA je výsledkem švédsko-čínské spolupráce – vyvíjelo ji Volvo spolu s čínským Geely. I proto jde o nejuniverzálnější podvozek, který může obout jakýkoli druh pohonu. Právě díky němu si XC40 drží náskok v hybridizaci i elektromobilitě a uvnitř továrny tak může ve stejném čase vzniknout vůz na benzin, hybrid i elektromobil – bez delších prostojů.

Jak poznat, kde bylo vaše Volvo XC40 vyrobeno

Pokud se bavíme o konkrétním autě na ulici, možná vás bude zajímat, jak zjistit, kde vlastně vzniklo. Není to složité – každý Volvo XC40 má svůj VIN kód (Vehicle Identification Number), ve kterém je zakódována výrobní země. Najdete jej například na spodní hraně předního skla nebo v technickém průkazu.

Podle prvního znaku VIN snadno rozluštíte původ auta:

  • YV1 – Belgický Gent
  • LVY – Čínský Luqiao
  • YV4 – případně automobilka ve Švédsku, ale zde se XC40 běžně nevyrábí

Speciálně pro české zákazníky je nejběžnější právě kód YV1, tedy Gent. Dalším vodítkem může být štítek nalepený na sloupku u předních dveří, kde je uvedený nejen název továrny, ale i měsíc a rok výroby. Někteří majitelé mají v kufru dokonce spínací relé s vyraženým jménem toho, kdo jej osadil – tam se šetřit na personalizaci opravdu nevyplácí.

Pokud chcete mít jistotu, můžete využít i online dekodéry VIN, kde zadáte číslo a aplikace vám vyhodí výrobní továrnu i přesnou konfiguraci daného auta, včetně motorizace a barvy laku.

Tipy, rady a zajímavost: Co dál vědět o Volvo XC40

Tipy, rady a zajímavost: Co dál vědět o Volvo XC40

XC40 má za sebou slušnou řádku ocenění, ale málokdo ví, že v roce 2018 byla první generace pojmenována Evropským autem roku. Nebylo to náhodou – kromě bezpečnosti nabídla poprvé kompaktní SUV Volva moderní skrýš na odpadky v každých dveřích nebo možnost objednat si auto s dvoubarevnou střechou, což se hned stalo módním hitem.

Některé verze Volvo XC40 obsahují speciální zvukovou izolaci, která byla poprvé testována polární expediční skupinou ve Švédsku. To oceníte hlavně při cestách po dálnici: i když vám před oknem sviští déšť, dovnitř se dostane jen šepot větru. Vedle klasických motorů hraje prim i elektrická verze – Recharge, která zvládne na jedno nabití až 450 km podle WLTP cyklu.

Fakt, který málo kdo tuší: v belgické továrně Gent platí zásada, že každý zaměstnanec má nárok zdarma na jednu „testovací jízdu“ v XC40 ročně. Je to prý velká motivace zapojit se do inovací a zlepšování výroby. A když už jsme u toho: téměř 40 % pracovníků v Gentu tvoří ženy, což je v automobilovém průmyslu pořád spíše výjimka.

Při výběru XC40 v českém dealerství se někdy můžete setkat s otázkou, jestli sáhnout po autě z Gentu nebo Číny. Reálné rozdíly najdete spíš v detailech (softwarová výbava, dostupnost některých barev) než v kvalitě. Samotné Volvo garantuje naprosto stejné standardy bez ohledu na zemi výroby.

Na závěr si zapamatujte: Volvo XC40 vzniká tam, kde je to pro zákazníky nejvýhodnější. Ať už tedy vaše auto pochází z linek u Severního moře nebo od Žlutého moře, jedno je jisté – pod kapotou má švédské srdce, i když jeho rodný list píše Brusel místo Stockholmu.

Napsat komentář

© 2025. Všechna práva vyhrazena.