Kde se opravdu vyrábí Renault Clio: Výroba, továrny a zajímavosti

Kde se opravdu vyrábí Renault Clio: Výroba, továrny a zajímavosti

Těžko byste v Evropě hledali auto, které by dokázalo sjednotit tolik řidičů jako Renault Clio. První generace přišla na trh už v roce 1990, a od té doby si na svou stranu získala miliony příznivců. Všude je chcete potkávat – na francouzských i italských venkovských cestách, v přeplněných městech, i ve vesničkách napříč Českem. Zatímco jméno Clio zná každý, málokdo přesně ví, kde tento populární hatchback vlastně vzniká. Šušká se cosi o Francii, ale počet továren, propojení s dalšími státy a překvapivě složitý kolotoč výroby většina z nás vůbec netuší. Kolik tváří jedno Clio skrývá?

Výrobní srdce Renaultu Clio: továrny, které stojí za jeho vznikem

Všechno to začíná v západní Evropě, kde Renault tradičně drží své nejsilnější výrobní kapacity. Renault Clio nevzniká jen v jedné továrně – ve skutečnosti má tento model až nečekaně kočovný původ. Už několik let hlavní kolébkou nové generace Clio je francouzská továrna Flins, stojící na předměstí Paříže. Právě tady se soustřeďuje vysoká automatizace, důraz na ekologii (Flins se chlubí i recyklací baterií z elektromobilů) a každý rok tu projede výrobními pásy několik set tisíc Clií.

Francouzská značka si ovšem dávno změnila výrobní strategii. Aby pokryli obří poptávku, už od přelomu milénia sází Renault i na zahraniční montovny. Významnou roli si vysloužila také továrna Bursa v Turecku. Ta dnes chrlí tisíce kusů měsíčně a překvapivě velká část Clií (hlavně ty pro východní a střední Evropu) sjíždí právě odsud. Turecká továrna je známá rychlostí a flexibilitou – zvládne nasadit alternativní karosářské varianty i nové motorizace doslova během jediného modelového roku.

Clio dříve vznikalo také v továrnách Valladolid ve Španělsku a Novo Mesto ve Slovinsku. Právě slovinská výroba hrála a stále hraje důležitou roli pro plug-in hybridní varianty a speciální edice. Renault má totiž chytrou politiku, kde některé modely putují napříč Evropou podle nabídky a poptávky a kombinují části z různých továren. Výjimečné hybridní technologie, které nesou označení E-Tech, často startují právě ve Slovinsku.

Pro lepší přehled, kde aktuálně vznikají jednotlivé verze Renaultu Clio, mrkněte na tuto tabulku:

TovárnaZeměVýrobaZaměření
FlinsFrancieod r. 1990 dodnesBenzín, diesel
BursaTureckood r. 2000 dodnesBenzín, LPG
Novo MestoSlovinskood r. 1996 dodnesHybrid E-Tech, speciální edice
ValladolidŠpanělskodo r. 2019Benzín, diesel

Když tedy dnes narazíte na nové Clio, v kapotě může bzučet „francouzský“ motor, v kufru vozíte slovinskou elektroniku, a ve dveřích se schleduje španělský plast nebo turecká izolace. Renault je v tomto směru mistr v globálním skládání aut.

Jak to v továrně Clio opravdu vypadá? Příběh výroby krok za krokem

Výroba Clio začíná u šasi, tedy u samotného základu auta. Z ocelových svitků se na přesných lisech lisují jednotlivé díly – podlaha, nosníky, boky karoserie. Moderní továrny Renaultu jsou doslova přeplněné robotikou: 80 % svarů dělají automatické svářečky, které v desetinkách sekundy přesně spojí každý detail.

Po sestavení karoserie přichází na řadu lakovna. Lakování je doslova laboratoří na čistotu, tady nesmí vletět ani zrnko prachu. Kdyby se po cestě cokoliv pokazilo, lak se musí sloupnout a proces běží znova. Renault investuje do ekologických technologií, takže se v lakovnách používají recyklační systémy na vodu a minimum rozpouštědel. Ladí se každý odstín, a v nabídce je už desítka barev – od klasické bílé až po šmrncovní modrou Iron nebo oranžovou Valencia.

Další fází je kompletace, neboli „manuální“ část výroby. Na pásu se montují dveře, skládají se kabelové svazky, vkládá palubní deska, vzduchové pytle či sedadla – zhruba polovina všech montáží se pořád dělá ručně, aby jednotlivé kusy opravdu seděly. Zapojení technologií a řídicích jednotek je kapitola sama pro sebe – hybridní a elektrické Cliu mají často úplně jiné elektronické platformy než běžné benzínové.

Ve finále se každý kus podrobí detailní kontrole: testuje se těsnost, svícení, elektronika, adaptivní tempomat, klimatizace a samozřejmě brzdový systém. Specialitou francouzských továren je extrémně přísný crash test – zkušební vozy prochází pečlivě inscenovanými nárazy a laserovým měřením deformací. Každý pátý až desátý vůz z produkce náhodně projde dynamickým testem na testovací dráze v areálu továrny.

K celému procesu patří i řada drobností, které laika překvapí. Každý zaměstnanec má svůj QR čip, díky kterému je jeho práce zpětně dohledatelná. Když se tedy zákazník po několika letech ozve s nějakým problémem, Renault dokáže najít konkrétního pracovníka, který daný díl montoval. I proto bývá Clio z hlediska reklamací mezi evropskými hatchbacky v první trojce.

Zajímavosti a zákulisí: Proč není Clio jako každé jiné auto

Zajímavosti a zákulisí: Proč není Clio jako každé jiné auto

Renault Clio je v mnoha ohledech průlomový model. Od své první generace boduje v anketách evropského auta roku – COTY vyhrál hned dvakrát, což se v jeho třídě moc často nevidí. Po silnicích už dnes jezdí přes 16 milionů Clií! Každou minutu sjede z pásu jedno nové auto, což je třeba u Francie obdobný fenomén jako Škoda Fabia v Česku.

Věděli jste, že styling aktuální generace Clií navrhovala parta designérů, kteří předtím tvořili Audi TT? Není tedy náhoda, že nový Clio vypadá podstatně dynamičtěji než předchůdci. Renault navíc nabízí až 180 barevných kombinací – zákazníci si mohou vybrat nejen barvu karoserie, ale i dekory kol, střechy, zpětných zrcátek či palubní desky. Nejoblíbenější variantou je aktuálně modrá Iron s černou střechou.

Francouzské továrny bodují i digitalizací. Roboty sledují každý šroub, čipy snímají utažení a finalisté – hotová auta – jsou následně zanesena do tzv. digitální matrice. Znamená to, že každý majitel Clia může na přání zjistit, kdy jeho auto vyjelo ze žhavého lisu a přes jaké testy prošlo.

Velkou roli v úspěchu modelu hraje i jednoduchý servis. Clio patří mezi nejlevnější auta na údržbu a Renault například podporuje síť nezávislých servisů dodávkou originálních dílů. Odtud pramení věrnost řidičů – speciálně v jižní Evropě, kde Clio často jezdí i v rodinách 10–15 let.

Bez zajímavosti není ani fakt, že pro východní trhy, včetně střední Evropy, sjíždí z pásu speciální „šedé“ verze – méně pestré barvy, jednodušší interiér, základní audiosystémy. Renault si evidentně dělá domácí úkoly a ví, že český zákazník neocení tolik barev jako Italové nebo Španělé.

Tipy a informace při výběru a nákupu Renaultu Clio

Pokud vás zajímá otázka původu při koupi Clio, je vždy dobré mrknout na VIN kód. První tři znaky označují továrnu a zemi výroby – pro Francii vždy začíná „VF1“, Turecko „VF8“ a Slovinsko „VSK“. Díky tomu snadno zjistíte, odkud váš budoucí vůz dorazil.

Při vybírání nové generace Clio doporučuji sledovat hlavně motorizace. Většina benzínových motorů – například TCe 90 nebo TCe 100 LPG – pochází z Francie nebo Turecka. Pokud chcete hybrid, musíte hledat verze E-Tech, které jsou z drtivé většiny produkovány ve Slovinsku. Rozdíly poznáte nejen v technických údajích, ale i v komfortu a zpracování interiéru – slovinské Clií jsou totiž na detail o něco sofistikovanější.

Spoleh na původ auta oceníte i v případě pozdějších servisů. Některé díly se podle továrny liší, a zejména u dovážených vozů je dobré být ve střehu. Ověřené servery jako CarVertical nebo Cebia umožní během pár minut najít historii a původ každého VIN. V servisech Renaultu na to dávají pozor a většinu dílů dokážou rychle dohledat. Pokud hledíte na recenze, pravidelně se objevuje chvála na jednoduchou údržbu, dobrou dostupnost dílů a nízké servisní náklady (podle statistik platí evropský řidič Clií za běžnou servisní prohlídku průměrně o 17 % méně než majitel Fabie).

Experti na evropský trh radí být pozorný u dovozu podstatně starších modelů – hlavně těch z jihoevropských trhů. Tam bývají auta méně chráněná proti korozi, mají za sebou vyšší nájezdy, a navíc se často šetří na vnitřních výbavách. Doporučuji proto zájemcům o ojeté Clio prohlédnout auto nejen zvenku, ale hlavně podvozek a podlahu. Lehké faceliftové rozdíly napoví, z jaké továrny váš vůz pochází.

Pokud hledáte úsporné a stylové auto, Clio pořád patří ke sázkám na jistotu. A i když už nemá výhradně francouzský pas, pořád přináší kus galského šarmu i chytrých řešení typicky šitých na míru evropskému zákazníkovi. Jak říkají sami Francouzi – „C´est la vie, c'est Clio!“

Napsat komentář

© 2025. Všechna práva vyhrazena.