Shánět auto v Česku někdy připomíná hledání jehly v kupce sena. Kdo už někdy vylezl z běžných bazarů a sjel pár webů v sousedním Polsku, ten ví, o čem mluvím – vozy jsou tam ve srovnání s naším trhem často levnější, mívají lepší výbavu i menší počet najetých kilometrů. Lidé si už dávno mezi sebou předávají tipy, jak si dovézt perfektní auto z Polska za rozumnou cenu. Jenže kde vlastně v Polsku auta hledat, jak poznat férového prodejce a na jaké triky se připravit? Pojďme to rozebrat fakt podrobně, bez obalu a s přehledem, co v reálu čekat a na co se vyplatí připravit před cestou na sever.
Když se pustíte do hledání auta v Polsku, první krok je stejný jako u nás – většina lidí začíná online. Polský trh s auty je o dost větší a nabídka daleko pestřejší než v české kotlině. Internetové stránky jako otomoto.pl, allegro.pl/auta, autotrader.pl nebo sprzedajemy.pl denně přibírají tisíce nových inzerátů. Největším webem pro Poláky i cizince je bez diskuze właśnie otomoto.pl. Jen za leden 2025 na něm bylo aktivních víc než 320 000 nabídek. Z toho minimálně 65 % tvořila ojetá auta, zbytek nová. Překvapivě silný je také Facebook Marketplace – hlavně v příhraničí najdete prodejce, co vyvěšují auta na Facebook s lokací okolo Zhořelce, Katovic, Vratislavi nebo Krakova.
Klasické autobazary mají v Polsku podobnou image jako u nás – kvalita se rozchází od luxusních showroomů s pěknou kávou až po zablácené place u silnic, kde auta stojí v řadě „levná a bez záruky“. Největší koncentrace velkých bazarů najdete kolem Varšavy (například Auto Komis Warszawa, AAA Auto Warszawa), ve Slezsku (zejména Katovice nebo Gliwice) a v Poznani. Mnoho Čechů míří za autem radši sem než k náhodnému jednotlivci, protože velké bazary většinou fungují transparentněji. Na druhou stranu, i v Polsku platí, že vozy z bazaru bývají lehce dražší než „od ruky“. Nákupy u soukromníků naopak vyžadují lepší znalosti a schopnost přečíst situaci – ať už jazykově (překladač je must-have), nebo si ověřit původ vozu, servisní historii a udělat pořádnou prohlídku.
Polsko má seznamy seriózních i méně seriózních prodejců – stačí trochu googlit, najít recenze (slovníky a překladače se neztratí) a kontrolovat rating na platformách typu Google Maps, Ceneo nebo Oferteo. Užitečné je podívat se na VIN vozu v online databázích. Polská policie spravuje otevřený registr kradených aut („Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców“, neboli https://historiapojazdu.gov.pl/), kde si po zadání VIN, SPZ a datumu první registrace ověříte, jestli není něco špatně, jestli nesedí papíry a zjistíte základní historii oprav a STK. U některých prověřovacích služeb čekejte malý poplatek – na rozdíl od webů typu „německý TÜV“ mají Poláci docela slušná data.
Začněme velkými hráči, protože u nich je největší jistota. V těsném závěsu za otomoto.pl patří mezi nejoblíbenější weby allegro.pl/auta, kde pořád narazíte na auta z druhé ruky i nabídky nových aut přímo od polských dealerů. Sprzedajemy.pl je spíš obdobou českého Bazoše – inzerují zde menší prodejci a často i lidé „od vedle“. Daleko horší je situace na webu OLX.pl, kde se mísí auta, kola i různé služby. Pro orientaci jde OLX považovat za polský SBazar – pro trpělivé šťouraly, ale někdy šokuje cenou. Pozor na podvodníky, web nemá tolik kontrol jako otomoto.pl.
Pokud vyrážíte do Polska autem, hodně Čechů doporučuje regiony západního a jižního Polska. Proč? Blízkost hranic, vyšší šance na domluvu (německy, anglicky, někde i česky), menší kulturní propast a zároveň to máte s autem naspět domů kousek. Nejvytíženější místa pro nákupy jsou:
Nejoblíbenější příhraniční trhy podle lidí, kteří pravidelně dováží aut z Polska, jsou například Zielona Góra (market v sobotu dopoledne), Zhořelec (Gorlitz), Jelenia Góra nebo Kudowa-Zdrój. Mimochodem – Poláci znají nejčastější triky i zájem českých kupců, a proto často inzerují i v češtině (zejména u větších a dražších modelů). Některé bazary mají vlastní „czeské“ podstránky. Úspěchem je umět být neodbytný během prohlídky, prokládat komunikaci polsky aspoň základními slovy a vyžadovat jasná čísla k historii vozu (faktury, knížky, doklady, VIN, STK, vše chtějte ukázat na místě).
Podtrženo sečteno – kdo hledá auto s jasným původem, měl by začít na online portálech, vybrat region blízko hranice a nebát se vážit cestu za konkrétním autem. Počítejte, že nejlepší nabídky z webů mizí během pár hodin až dnů. Platí, že kdo váhá, bývá poslední na řadě.
Jedním z hlavních důvodů, proč Češi směřují do Polska pro auto, jsou ceny. Polský trh má přece jen větší konkurenci, častěji se tady pohybují levnější auta dovezená z Německa, Belgie nebo Holandska a Poláci mají tendenci se aut zbavovat s nižším nájezdem. I proto je často slýchat historky o 5 let starých kombících, co stojí o 50 tisíc méně než v ČR a mají lepší výbavu.
Měsíční průměrné ceny ojetin v Polsku podle analýzy Otomoto Report 2025:
Typ auta | Průměrná cena (PLN) | Průměrný nájezd (km) |
---|---|---|
Osobní vozy | 35 000 | 146 000 |
Kombíky | 37 500 | 151 000 |
SUV | 52 000 | 127 000 |
Dodávky | 43 800 | 197 000 |
V přepočtu na koruny (kurz 1 PLN = cca 5,80 Kč, léto 2025) tak například za běžné kombi zaplatíte okolo 217 500 Kč, což bývá v Česku za podobný kus o 10-20 % více.
Pozor ale, samotná koupě auta není vše. Počítejte s částkou navíc, kterou si připravte na:
Výhodou polských aut je opravdu často nižší pořizovací cena, ať už mluvíme o Škodě Octavia, Volkswagenu Golf nebo Mazdě CX-5. Nevýhodou může být vyšší riziko nejasného původu – i přes silnější kontroly stále najdete auta s pochybným minulostí (stočený tachometr, skrytá havárie). Statistiky za poslední roky ukazují, že zhruba 35 % aut na polském trhu má podezřele nízký nájezd vzhledem ke stáří. Průměrné stáří prodaného vozu v Polsku je přitom podle polského ministerstva dopravy 13,2 roku (ČR 13,7 roku). Rozdíly nejsou propastné, ale výbava a stav aut bývají v Polsku častěji lepší. Češi oceňují větší počet dostupných modelů i konzervativní motorizace (diesely, benzín, méně hybridů nebo elektrických aut).
Kratší shrnutí: většinou to s nákupem dává ekonomicky smysl, ale opravdu záleží na konkrétním kusu a ochotě pohlídat si doklady i detaily.
Možná nejpraktičtější část: jak to vypadá od nálezu inzerátu až po registraci v ČR? Připravil jsem postup pro rok 2025, kde se vyplatí držet těchto kroků:
Nákup auta v Polsku vypadá na první pohled složitě, ale v praxi se Čechům osvědčuje hned na několik modelů – typicky jde o Mazdy, Volkswageny, Toyoty nebo BMW, které mají v Polsku „lepší poměr cena/výkon.“ Každý rozumný kupec ale říká: nenechte se zmást pěknými fotkami ani příliš suverénními sliby bez podkladů. Osobní kontrola a rezervy na možné komplikace jsou základní pravidlo. Zároveň se připravte na rychlejší tempo prodeje i nabídky, která často odejde během jednoho dne.
Když budete mít všechno pohromadě – bezpečně ověřené auto, srovnané doklady, rozumný plán cesty – a nebojíte se vyjednávat, z Polska si můžete odvést vůz, který byste v Česku našli jen s velkými obtížemi, nebo za hodně peněz. Nezapomeňte, že váš „lovecký úspěch“ začíná online, ale končí až při schválení auta českým úřadem… Polské dobrodružství může ve finále znamenat skutečnou úsporu a lepší auto v garáži, když víte, kde nakupovat a jak se nenechat napálit.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.