Jaké motory používá Volvo v roce 2025? Přehled benzinových, dieselových a elektrických motorů

Jaké motory používá Volvo v roce 2025? Přehled benzinových, dieselových a elektrických motorů

Volvo Motor Selection Calculator

Najděte svůj ideální Volvo motor

Zadejte své potřeby a preferencí a my vám doporučíme nejvhodnější motor pro vaše Volvo.

Výsledek

Zadejte své preferencí a vypočítejte doporučení.

Volvo už několik let není jen o bezpečnosti. Je to také o tom, jaký motor máš pod kapotou. Od roku 2017 firma přešla na kompletně novou rodinu motorů - Drive-E. A od roku 2025 je to už jen elektrický pohon. Ano, všechny nové modely Volvo jsou plně elektrické. Ale co ty starší? Co když hledáš použitý Volvo? Nebo chceš vědět, co ti zbyde, když se rozhodneš pro hybrid? Tady je přehled všech motorů, které Volvo skutečně používalo, od dnešního roku až po minulé desetiletí.

Elektrické motory - to je dnes standard

Od roku 2025 už Volvo nevyrábí žádné auta s benzínem nebo dieselem. Všechny nové modely - XC40, C40, XC60, XC90, EX30 - používají elektrický pohon. Každé auto má alespoň dva motory: jeden na přední a jeden na zadní nápravě. To znamená všechnopřevodový pohon, který Volvo nazývá AWD (All-Wheel Drive).

Nejnovější model EX30 má jeden motor s výkonem 231 koní a dojezdem až 530 km podle WLTP. Větší XC90 má dva motory s celkovým výkonem 408 koní a dojezdem kolem 550 km. Všechny tyto motory jsou vyrobeny ve spolupráci s počítačovým systémem od Google, který řídí nabíjení, regeneraci a spotřebu. Výrobce tvrdí, že tyto motory jsou navrženy tak, aby vydržely 300 000 km bez významného poklesu výkonu.

Hybridní motory - přechodná fáze

Před elektrickým přechodem byla Volvo významným hráčem v hybridním segmentu. Od roku 2019 do 2024 prodávala auta s kombinací benzínového motoru a elektromotoru. Tyto systémy se jmenovaly T8 Recharge. Měly 2,0 litrový benzínový motor s turbodmychadlem a jeden nebo dva elektromotory.

Nejčastější verze měla 313 koní z benzínového motoru a 87 koní z elektromotoru. Celkový výkon byl tedy 400 koní. Dojezd na čisté elektřině byl mezi 40 a 60 km. Tato technologie se používala v XC60, XC90 a S90. Když jsi měl plně nabitou baterii, mohla jsi jet celý den bez benzínu - ideální pro městské jízdy.

Hybridy s T8 Recharge měly jednu velkou výhodu: nebyly jen čistší, ale také rychlejší než běžné benzínové verze. Některé testy ukázaly, že 0-100 km/h zvládly za 4,5 sekundy. To je rychlejší než mnoho sportovních aut z té doby.

Benzínové motory - Drive-E od roku 2017

Před hybridy přišly benzínové motory z rodiny Drive-E. To byl první velký přesun Volvo od starých, těžkých motorů. Od roku 2017 všechny benzínové motory byly 2,0 litrové turbíny. Neexistovaly už žádné 3,0 litrové nebo 2,5 litrové motory.

Nejčastější verze byly T5, T6 a T8 (která byla hybrid). T5 měla 250 koní, T6 měla 310 koní. Obě měly stejný motor, ale T6 měla větší turbínu a větší tlak. T5 byla dostatečná pro každodenní jízdu. T6 byla pro ty, kteří chtěli víc výkonu - například pro přepravu rodiny nebo jízdu po dálnici.

Tyto motory byly spolehlivé. Mnoho vozů z roku 2018 a 2019 má dnes přes 200 000 km a nevyžaduje žádné velké opravy. Nejčastější problém byl chladič vstřikovačů - ale to se dalo vyřešit za pár tisíc korun. Volvo je také známá tím, že používá kovové řetězy namísto řemenů, což znamená, že nejsou potřeba nákladné výměny každých 100 000 km.

Volvo XC60 T8 Recharge s průhledným hybridním motorem a elektromotory.

Dieselové motory - co se stalo?

Volvo dříve prodávala hodně dieselových aut. Od roku 2010 do 2019 byl diesel nejčastější volbou v Evropě. Nejčastější motor byl D4 - 2,0 litrový turbodiesel s 190 koní. Pak přišel D5 s 235 koněmi a D6 s 3,0 litrovými šesti válci a 235 koněmi.

Dieselové motory byly výkonné a šetřily palivo. V autě jako XC60 D5 jsi mohl jet 1500 km na jednom nádrži. To bylo ideální pro dlouhé cesty. Ale v roce 2020 Volvo přestala dieselové motory prodávat. Důvod? Nízká poptávka a zákonodárná omezení v Evropě. Mnoho měst zakázalo dieselová auta, a Volvo se rozhodla přejít na elektrickou budoucnost.

Teď, když hledáš použitý Volvo s dieselovým motorem, musíš být opatrný. Motor D4 má problém s EGR ventilem - ten se často zatíží a vyžaduje čištění nebo výměnu. D5 je spolehlivější, ale jeho výfukový systém je složitý a nákladný na opravu. Pokud chceš diesel, vyber si model z roku 2017 nebo novější - ty měly vylepšené systémy.

Co se děje s staršími motory?

Před Drive-E (tj. před rokem 2017) Volvo používala motory od jiných výrobců. Nejznámější byl 2,5 litrový šestiválcový motor z rodiny T5, který měl 230 koní. Ten se používal v S60, V70 a XC70 kolem roku 2005-2010. Byl silný, ale nebyl šetřič paliva. Výroba se ukončila, protože nevyhovovala novým emisním normám.

Ještě dříve - v 90. letech - Volvo používala motory od Fordu. Například 2,3 litrový motor z rodiny B230. Tyto motory jsou dnes zřídka najdete, ale některé z nich ještě jezdí. Jsou známé svou trvanlivostí. Mnoho z nich překonalo 400 000 km. Ale dnes je těžké najít náhradní díly.

Evoluce motorů Volvo od roku 1990 do 2025 v podobě tří světelných sloupů.

Co si vybrat, když kupuješ Volvo?

Když hledáš Volvo, záleží na tom, co potřebuješ:

  • Chceš nejčistší a nejnovější technologii? Vyber EX30 nebo C40. Mají nejnovější elektrické motory, nejdelší dojezd a nejlepší software.
  • Chceš výkon a zároveň nízké náklady na palivo? Hledej XC60 nebo XC90 s T8 Recharge. Jsou rychlé, mají elektrický dojezd a stále můžeš jet na benzíně, když není nabíječka.
  • Chceš spolehlivé auto za rozumnou cenu? Zvaž T5 benzínový model z let 2018-2020. Jsou levnější než hybridy, mají dostatečný výkon a nevyžadují složitou údržbu.
  • Chceš diesel a máš výběr? Vyber D5 z roku 2017-2019. Vyhně se D4 a starším modelům.

Nezapomeň na náklady na údržbu. Elektrické auta mají nižší náklady na palivo a servis - ale výměna baterie může stát 15 000-25 000 Kč. Benzínové motory jsou levnější na opravu, ale platíš za palivo. Diesel je dnes už jen pro ty, kdo jezdí hodně dálnicí a mají přístup k důvěryhodnému servisu.

Co se bude dít dál?

Volvo má jasný plán: do roku 2030 bude všechna auta plně elektrická. To znamená, že všechny nové modely od 2025 už nebudou mít ani hybrid. Všechny budou mít jen elektromotory. Nový systém baterií, který se bude používat od roku 2026, bude mít větší kapacitu a bude rychleji nabíjet. Volvo spolupracuje s CATL a Northvolt na vývoji nových baterií, které budou mít větší životnost a budou vyráběny s menším dopadem na životní prostředí.

Nejnovější model EX30 už používá baterii s 50 kWh. Větší modely jako XC90 budou mít 110 kWh. To znamená, že za pár let budeš moci jet z Prahy do Brna a zpět na jednom nabití - a to bez přestávky.

Napsat komentář

© 2025. Všechna práva vyhrazena.