Jak zjistit zemi původu auta: Snadný návod pro řidiče Volkswagenu

Jak zjistit zemi původu auta: Snadný návod pro řidiče Volkswagenu

Kupuješ ojetý Volkswagen a nevíš, kde skutečně jezdil předtím? Nejseš v tom sám. Když mi kámoš nedávno popisoval, jak koupil Passata dovezeného jako “české auto”, smál jsem se a hned jsme brali lupu a hledali VIN kód, protože i můj pes Rex by poznal, že něco nehraje.

Často jde o zásadní věc – třeba kvůli pojištění, servisu, nebo když chceš zjistit, jestli auto nebylo bourané v zahraničí. Země původu totiž často rozhoduje o tom, jak bylo auto servisováno, jestli má platnou záruku nebo jestli ho někdo nezapomněl “opravit” po větší nehodě. Nejde prostě jen o čísla a písmena na štítku – konkrétní země původu fakt může ušetřit spoustu nervů i peněz.

A neboj, není to žádná raketová věda. Stačí se podívat na správné místo a VIN ti během pár minut prozradí víc, než by člověk čekal. Čeká tě pár jednoduchých triků, kde hledat, co vlastně znamenají první znaky VIN a jak na rychlou kontrolu auta třeba rovnou na parkovišti před koupí.

Proč je důležité znát zemi původu auta

Když přijde na auto, hlavně u značky Volkswagen, nejde jen o rok výroby nebo nájezd. Země původu sama o sobě dokáže o minulosti vozu leccos naznačit. Pokud třeba kupuješ Passat z Německa a vidíš, že má deset různých servisních zápisů, nejspíš nešlo jen o rutinní výměny oleje. Naopak auta ze Švýcarska bývají pověstná tím, že mají často špičkový servis, ale někdy dost náročný provoz kvůli horským silnicím a soli na cestách.

Proč na původu záleží?

  • Kontrola historie nehody a oprav. Určíš, v jakých podmínkách auto jezdilo a jak poctivě probíhal servis.
  • Dopad na cenu. České vozy bývají na trhu často dražší, protože „mají jasnou historii“, ale nemusí to být vždy pravda.
  • Platnost záruky. Oficiální záruka často platí jen v některých zemích. Pokud koupíš auto z jiného trhu, záruka může být omezena nebo vůbec neplatí.
  • Důvěryhodnost dokladů. Státní evidence nebo různé databáze v západní Evropě často uchovávají daleko více záznamů než třeba ve východních zemích.
  • Pojištění a náklady. Některé dovozové vozy mohou být pro pojišťovny dražší – hlavně kvůli dražším dílům nebo menší dostupnosti servisu.

Když mám mluvit konkrétně, mrkni na přehled, jak se pohybuje cena u různých typů původu:

Země původuPrůměrná cena VW Golf (2021)
Česko570 000 Kč
Německo510 000 Kč
Itálie500 000 Kč
Švýcarsko535 000 Kč

Není to jen o penězích. Najdeš i rozdíly ve výbavě, kvalitě laku nebo třeba úpravě auta na místní klima. Když to shrnu – původ auta ovlivňuje cenu, bezpečnost, kvalitu i to, jak se ti bude později auto prodávat nebo opravovat. Znalost země původu ti tak může zachránit spoustu starostí a možná i peněz.

Jak funguje VIN kód a kde ho najít

VIN kód je vlastně takové rodné číslo auta. Každé auto má svůj unikátní sedmnáctimístný kód, který schovává spoustu informací. Pro země původu auta je zásadní hlavně prvních pár znaků.

První tři znaky VIN (takzvaný WMI – World Manufacturer Identifier) označují výrobce a zemi, kde auto opustilo továrnu. U Volkswagenu se třeba často potkáš s kódy začínajícími na „WVW“ (Německo) nebo „3VW“ (Mexiko). Žádná záhada, ale znát tenhle trik je fakt užitečný – hlavně když ti někdo tvrdí, že auto je 100% německé, ale VIN začíná úplně jinak.

  • Kde najít VIN? Mrkni přímo na auto – obvykle ho najdeš v motorovém prostoru na rámu, nebo na spodní straně čelního skla (ze strany řidiče). Hledat můžeš taky v technickém průkazu. Pokud nenajdeš – něco je špatně, auta bez VINu prostě nekupuj.

Vypadá to zhruba nějak takhle:

Kód VIN (začátek)VýznamPříklad modelů VW
WVWNěmecko (Wolfsburg)Golf, Passat, Polo
3VWMexiko (Puebla)Jetta, Beetle
WV2Německo (užitková auta)Transporter
WV1Německo (užitková auta, druhý závod)Caddy

Nikdy se nespoléhej jen na papíry – VIN ověř na samotném autě. Pokud se čísla neshodují, rovnou couvej. Už se mi párkrát stalo, že prodávající papíry šikovně "upravil", ale auto celou dobu jezdilo v Itálii nebo Polsku.

A jestli nevíš, co s tím dál, zadej VIN do nějakého online dekodéru (třeba české vin-zdarma.cz nebo oficiální weby výrobců). Zhruba za minutu víš, odkud tvůj Volkswagen opravdu pochází.

Dekódování VIN: Původ vozu v praxi

Dekódování VIN: Původ vozu v praxi

Nejdůležitější nástroj, jak zjistit země původu auta, je VIN kód. Pokud je auto od Volkswagenu, platí to dvojnásob, protože Němci mají systém fakt poctivě nastavený. VIN je dlouhé číslo – většinou 17 znaků, které je unikátní pro každé auto na světě. První tři znaky ti řeknou přesně, kde vylezlo z fabriky.

Když vezmeš VIN a podíváš se na první písmeno nebo číslo, víš hned světadíl. Třeba:

  • W = Německo
  • V = Francie/Španělsko
  • S = Velká Británie
  • 3 = Mexiko
  • K = Jižní Korea

U Volkswagenu, což tě asi nejvíc zajímá, začínají modely vyrobené v Německu vždy na „WVW“ nebo „WVG“. VW, kde „VW“ jasně značí Volkswagen. Ale třeba auta pro Ameriku často začínají na „3VW“, protože byla vyrobená v Mexiku. Takže pokud najdeš na svém Passatu VIN začínající 3VW, víš, že auto jelo přes oceán.

Tady je jednoduchá tabulka, která ti ukáže praxi pro nejčastější země původu Volkswagenu:

Začátek VIN Země výroby Příklady modelů
WVW, WVG Německo Golf, Passat, Tiguan
3VW Mexiko Jetta, některé Beetle
WV2 Německo (užitkové vozy) Transporter, Multivan
WV1 Velká Británie Kombi určená pro UK trh

Kód VIN najdeš většinou na rámu dveří u řidiče, pod čelním sklem nebo v technickém průkazu. Pokud si nejsi jistý, doporučuju zkontrolovat VIN na více místech – někdy mají překupníci tendenci s čísly čarovat. Vždycky buď v klidu podezřívavý – když ti někdo tvrdí, že Passat je „německý“ a VIN začíná trojkou, ruce pryč nebo aspoň srazit cenu.

Nezapomeň – zemi původu auta můžeš během pěti minut zjistit sám, klidně i na parkovišti u Tesca. A v případě Volkswagenu v Česku nejčastěji najdeš modely jak z Německa, tak z Mexika. Tak ať víš, do čeho sedáš.

Na co si dát pozor při ověřování původu

Ověřování původu auta není jen o tom najít správný kód u motoru. Mrkni na tyto věci, ať ti neuteče žádný průšvih:

  • Země původu auta – Některé státy jsou pověstné tím, že auta v nich dostávají zabrat (Itálie, Francie – častější městský provoz a drobné ťukance, Německo – dlouhé dálniční trasy).
  • Kontrola VIN – Zjisti si, jestli VIN na štítku sedí s tím, co je v techničáku a firemní dokumentaci. Jestli se rozchází, něco smrdí.
  • Historie – Mrkni na záznamy o předchozích majitelích a servisech, ať víš, na čem jsi. Extra pozor pokud auto často měnilo majitele v krátkém čase.
  • Původní výbava a úpravy – U dovozů občas majitel „vylepší“ auto, aby vypadalo líp, nebo dokonce stočí kilometry. Sleduj, zda vše vypadá důvěryhodně.
  • Původní dokumentace – Nefunguje jen jeden techničák: správně bys měl mít servisní knížku, COC list (certifikát o shodě) a další papíry. Chybí něco? Zpozorni.

Mimochodem, podle statistik společnosti Cebia je v ČR každý pátý dovezený automobil bouraný – a má „vylepšenou“ historii, aby to nebylo hned vidět. To je důvod, proč s každým VIN kódem projít vše několikrát.

Co zkontrolovatProč
VIN kód na karoserii a v dokladechMusí souhlasit – jinak riziko kradeného nebo přestavěného auta
Servisní knížka/COC listOvěření servisu a legálního původu
Počet majitelůPodezřele vysoký může znamenat problémy v minulosti
Záznamy z pojišťovnyMožné nehody, škody či totální havárie
Původ země (VIN první znak)Naznačí způsob využití a rizika (město/dálnice)

Sečteno podtrženo: nedej na první dojem auta a pročti dokumenty skrz naskrz, ať místo pohodové jízdy neskončíš u právníka.

Napsat komentář

© 2025. Všechna práva vyhrazena.