Nadšení z vysněného auta může rychle vystřídat studená sprcha, když zjistíte, že historie vozu nesedí, byl bouraný nebo se v Česku dokonce vyskytuje s upraveným počtem najetých kilometrů. Nejrychlejší způsob, jak takové překvapení odhalit, je prověřit VIN zdarma. Jenže kde ušetřit stovky korun za placené služby, ale přitom dostat spolehlivé informace?
Představte si, že na vás na první pohled zapůsobí lesklý lak, čistý interiér a usměvavý prodejce. VIN kód je ale jako otisk prstu vašeho automobilu: skrývá pravdu, kterou vám prodejce možná nikdy neřekne. Unikátní 17místný kód odhalí, jestli nebylo auto kradené, kolik mělo oficiálně majitelů, kdy a kde bylo vyrobeno, případně v jaké výbavě opustilo továrnu. Už jen základní ověření VIN zdarma odhalí podvodníky, kteří třeba „stočí tachometr“ o desítky tisíc kilometrů.
Dejte si ale pozor: ne každá bezplatná služba opravdu něco ukáže. Spousta webů láká na ověření zdarma jen proto, aby po zadání VIN po vás chtěla platbu. Opravdu zdarma funguje například Ministerstvo dopravy ČR v registru vozidel. Další možností jsou evropské databáze, kde zjistíte základní technické údaje, nebo polská služba historiapojazdu.gov.pl – tam najdete nejen informace o haváriích, ale i počty technických kontrol či záznamy o krádeži. Statistika roku 2024 ukazuje, že až 41 % dovážených vozů do ČR je bouraných; nejčastější typy podvodů jsou právě zatajování havárií a falešné počty kilometrů.
Nikdo nechce zbytečně ztrácet čas hledáním mezi desítkami stránek, kde vám dají minimum údajů, nebo vás rovnou stáhnou na prémiové služby. Takže, kam opravdu zadáte VIN a něco zjistíte? Největší jistotu získáte ve státním registru na kontrolaudi.cz (tam si ověříte, jestli vůz není vedený jako odcizený nebo zlikvidovaný v ČR), případně na mtx.cz, kde získáte základní technický přehled. Evropský server eurovin.info zdarma nabídne informace z různých států, a pokud víte, že auto přijelo z Polska, mrkněte na historiapojazdu.gov.pl – budete potřebovat také datum první registrace a číslo registrační značky.
Tip: Vždy u VIN koukejte na přítomnost číslic I, O a Q. Výrobci je nesmí používat, protože se snadno pletou s jedničkou a nulou. Pokud je ve VIN najdete, je to první červená vlajka. Další hack: Nainstalujte si do mobilu některou z aplikací na čtení VIN z čárového kódu – nebudete muset opisovat čísla na parkovišti, najde je za vás kamera. Podle průzkumu SOVA (Sdružení na ochranu vlastníků automobilů) až čtvrtina problémových aut na českém trhu má ve VIN nějakou nestandardní úpravu nebo poškození.
"Nejčastějším důvodem skrytých vad je důmyslné přepsání VIN například po těžké bouračce, nebo spojování více vraků do jednoho auta," říká Martin Pajer, ředitel Cebia.
Co když v seznamu není žádný zápis? Neznamená to jistotu, že je všechno v pořádku. Některé vozy jsou prostě příliš nové, nebo v zemi ještě nikdy nefigurovaly. U dovezených aut z Německa můžete zkusit Dekra – napoví, zda byl automobil při STK nahlášen jako nepojízdný. Výhodou německého trhu je, že většina nových aut má evidovány pravidelné STK v elektronické podobě a často se tyto údaje dostanou do veřejných databází.
Web / instituce | Typ ověření | Zdarma? |
---|---|---|
Kontrolaudi.cz | Státní registr ČR, krádež, likvidace | Ano |
Mtx.cz | Základní informace, povinná výbava | Ano |
Eurovin.info | Evropské databáze | Ano |
Historiapojazdu.gov.pl | Polské STK, havárie, záznamy | Ano |
Cebia, Carvertical | Plná historie, opravy, pojistné události | Ne (placené) |
Nezávisle na tom, kde VIN prověřujte, dostanete do ruky kousek historie vozu. Zjistíte originální parametry výbavy – například přesný typ motoru, barevné kódy laku, nebo se dozvíte, zda automobil prošel svolávací akcí výrobce. Seriózní databáze umí ukázat, jestli byla s autem v minulosti spojena pojistná událost, případně jestli nebylo hlášeno jako odcizené v jiné zemi. Pokud je vozidlo evidováno v nějaké evropské ztrátové databázi, objevíte varování ihned.
Zadarmo ale nedostanete úplně všechno. Pokud toužíte po podrobných fotografiích z havárií, servisní historii nebo podrobné mapě, kde vůz v minulosti jezdil, počítejte s platbou. Například Cebia nebo Carvertical nabízí detailní report s fotkami a informacemi o opravách – za pár stokorun. Některé služby dokonce slibují nalezení záznamů až z Ameriky, pokud by tam auto někdy jezdilo. Zdarma vždy ověříte existence ve veřejných záznamech, ale detailní „špína“ často zůstane schovaná.
Když i v bezplatných databázích narazíte na nesouhlasné nebo neúplné údaje, pozor: není vyloučeno, že s vozidlem někdo manipuloval. Třeba změnil technický průkaz nebo nechal celý VIN přerazit (tzv. „překlepávání“ je u kradených aut starý trik). Další známkou nepoctivosti je záměna čísla pouze v některé části vozu – na okně nebo štítku. VIN by se měl shodovat i na rámu, pod sedadlem nebo u motoru.
Nejenže je potřeba VIN zkontrolovat online, ale doporučuji i obyčejnou lidskou zvědavost. Projděte si vůz pečlivě v reálu: VIN musí sedět na všech identifikátorech – štítky na karoserii, u čelního skla, na sloupku dveří i v technickém průkazu. Někdy pomůžou i jednoduché triky jako posviťte si na VIN UV lampou. Originální kód by měl být pravidelně „vyražen“, nikdy ne domácky přeťukán.
Na trhu je dnes přes 6 000 aplikací na kontrolu aut, ale jen zlomek z nich nabízí férové informace bez skrytých poplatků. Odborníci ze společnosti Autotracer v roce 2024 zjistili, že víc než polovina kupujících zanedbá základní ověření VIN. Zbytečně tak riskují nedozírné finanční škody nebo ztrátu nově zakoupeného auta.
A ještě jedna drobnost – pokud prodávající ochotně VIN ihned pošle, hodně bodů pro něj. Pokud mlží nebo se vymlouvá, zpozorněte. Možná něco skrývá. Ověření VIN zdarma je první krok k vysněnému a hlavně bezpečnému nákupu auta. Neutíkejte před ním, ani když čas tlačí – těch pár minut ušetří hodně starostí a peněz. Pokud bude výsledek nejasný, řiďte se pravidlem: když vám na něčem záleží, ověřte ho raději dvakrát.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.