Jak opravit díru v prahu auta: Postup, tipy a časté chyby

Jak opravit díru v prahu auta: Postup, tipy a časté chyby

Možná jste to taky zažili – jdete si jednou v létě umýt auto, sjíždíte očima prahy, když v tom zaboříte prst do nenápadného důlku a ozve se křupnutí. Děravý práh není jenom estetický problém. Riziko koroze, technická kontrola, bezpečnost rodiny v autě, to všechno jde rázem stranou, pokud pod botou cítíte jen rezavou slupku. Bohužel, většina řidičů zjistí perforaci prahu až ve chvíli, kdy je to opravdu průšvih. Věřte, že sám jsem to zažil, Rex ví, jak jsem nadával. Jenže čekat se nevyplatí ani den. Nejde přitom jen o „lehký tuning“ brusným kotoučem. Správná oprava díry v prahu auta vyžaduje systém, odvahu, základní vybavení a hlavně dodržení postupu. Chcete vědět, jak na to, kolik to stojí, na co si dát fakt velký pozor, a čím zaručeně neselžete? Tady máte detailní návod bez zbytečných řečí a s těmi nejlepšími triky, co autařina nabízí.

Nejčastější příčiny vzniku děr v prahu

Koho by napadlo, že největším nepřítelem vašeho auta je voda a sůl? Sníh, kamínky, štěrk, ale hlavně agresivní posypová sůl může během pár zim udělat s prahy hotovou řežbu. Většina aut vyjede z fabriky ještě krásně chráněná, ale stačí jeden špatný zásah do ochranného nátěru, k tomu několik sezon bez správné údržby a neštěstí je hotové. Nejrizikovější jsou starší auta z devadesátek, ale ani dnešní vozy na tom nejsou nejlépe – stačí jeden špatný zásah na STK nebo zvedák v pneuservisu a práh popraská.

  • V zimě se v dutinách kumuluje vlhkost a sůl, ta pomalu rozežírá na skrytých místech sváry prahu zevnitř.
  • Narušené nebo stářím křehké těsnění dveří a prahů dovede přivést do prahu tolik trvalé vlhkosti, že i několik let nové auto začne zespoda bobtnat rzí jak suchar ve vodě.
  • Při výměně pneumatik stačí drobná chyba mechanika, zvedák se opře o práh, poškodí ochranu a skrytá koroze jede na plné obrátky.
  • Lepení lišt, tuningové zásahy nebo neopatrné sváření na podvozku často naruší tovární lak i ochranu bez toho, že byste to poznali hned.

U ojetin z Německa bývá příčinou i špatně provedená předešlá oprava, která zakryje rez napraveným spárem nebo silnou vrstvou tmele. Nedůvěřujte proto prvnímu pohledu – vždy prahy zkontrolujte i zevnitř, pokud se chystáte na koupi či renovaci. Vyplatí se vzít silnou baterku a mechanickou sondu na dutiny, prodávající často umí s tmelem divy.

Příprava: Co budete potřebovat a na co si dát pozor

S opravou díry v prahu není radno začínat naslepo. Chcete pevný výsledek? Klíčové jsou nástroje, čas a hlavně vhodné místo – mějte dobré větrání a světlo, díra v prahu není průvan pod stolem, ale pořádná práce, kde se nadýcháte nehezkých výparů.

  • Kotoučová bruska (ideálně s hrubým i jemným kotoučem)
  • Vrtačka, případně mot. nůžky na plechy
  • Plech 1–1,2 mm v závislosti na typu auta (poznáte podle tloušťky stávajícího prahu)
  • Nerezové nebo pozinkované plechové náplasti (lze koupit hotové)
  • Svářečka CO2/MIG nebo, v krajním případě, cínovací sada či samonasávací nýty
  • Antikorozní nástřik (bitumen, plastická hmota, zinkový sprej)
  • Epoxidový základ, lepidla, tmel na karoserie, brusný papír
  • Pracovní brýle a rukavice
  • Ochranná folie na okolí karoserie
  • Pevná podpora (ideálně gumové podložky nebo rám na zvednutí auta)

Než začnete řezat, raději všechny kabely a hadičky kolem prahu chráníme proti jiskrám – nechcete omylem udělat z auta lampion štěstí. Věnujte pozornost i tankovacím a brzdovým trubičkám. Proužek hliníkové folie nebo silná lepicí páska umí zachránit stovky korun za škodu navíc. Pokud nemáte s karosářskými pracemi zkušenost, naučte se nejprve svařit pár kusů plechu bokem. Zručnost přijde vhod.

Postup opravy díry v prahu auta krok za krokem

Postup opravy díry v prahu auta krok za krokem

Každý automechanik vám potvrdí, že práh je víc než kus plechu. U mnoha moderních aut je součástí nosné struktury, takže žádná sranda s "plechovým záplatováním" bez rozmyslu. Špatně provedená oprava může ovlivnit tuhost karoserie a – podle testu TÜV Nord 2023 – má kvalitně svařený práh až o 60% vyšší zatížení, než když prah opravíte pouze tmelem. Proto se tmel používá výhradně na kosmetiku, ne na nosné partie.

  1. Oprava díry v prahu auta začíná odstraněním všeho zkorodovaného materiálu. Kotoučovou bruskou obrousíte oblast okolo díry, dokud nedorazíte k zdravému plechu – rez poznáte snadno podle tmavé, křehké a "nafouklé" vrstvy. Netolerujte ani centimetr poškozeného místa, jinak riskujete opětovný návrat rzi během půl roku.
  2. Přesně si vystřihněte nový kus plechu tak, aby mírně přesahoval ořezanou oblast. Ideální je, pokud záplata kopíruje tvary původního prahu, většinou lehce zakřivené. Pomoci si můžete malým kladívkem a svěrákem, případně základními kleštěmi.
  3. Příprava na svařování: Opět pořádně odizolovat okolí. Malá svářečka CO2 je ideální, hlavně pokud chcete zavařit "kousek po kousku". Začínejte "špuntovacím" svárem kolem okrajů, teprve pak postupujte do středu.
  4. Pokud svářečku nevlastníte, pro hobby renovaci lze použít speciální konstrukční epoxid nebo cínovací techniku. Nejsou tak spolehlivé jako svár, ale s opravdu přesným přiložením záplaty práci zvládnou na dvě sezóny.
  5. Po svaření/zalepení přijde na řadu broušení. Spoj musí být plynulý, bez ostrých hran, žádné "schody" nebo kapky. Broušení provádějte postupně od hrubého k jemnému zrnu.
  6. Na očištěnou plochu nejprve aplikujte zinkový sprej nebo epoxidový základ. Stačí slabá vrstva, ale nezanedbejte rohy a sváry. Po zaschnutí naneste plastickou antikorozní pastu (podvozkový vosk nebo asfaltovou směs).
  7. V případě nosného prahu překryjte vnitřní stranu speciálním voskem do dutin, který zabrání proniknutí vlhkosti k čerstvému kovu. Ať nezůstane ani milimetr bez ochrany.
  8. Kosmetickou část zvládnete tmelem i stříkacím lakem. Nakonec přilepte zpět plastové lemy nebo originální krytky – kupodivu právě krytky jsou často důvod, proč ráno najdete nové puchýřky rzi, proto je pravidelně kontrolujte.

Časově zabere oprava jednoho prahu v domácích podmínkách 4 až 8 hodin čistého času, zkušenějším rukám to jde klidně za jedno odpoledne. Cena materiálu? Přibližně 600 až 1200 Kč, podle toho, zda už některé vybavení vlastníte. Pokud necháte opravu na servisu, zaplatíte 3000 až 7000 Kč za jeden práh. Zásadně se nevyplácí šetřit na ochranných nátěrech – přehlédnutí jednoho místa znamená klidně do roka problém znovu.

Prevence: Jak chránit prahy auta před další korozí

Když už se vám podaří práh poctivě opravit, není nic otravnějšího, než když se za dva roky objeví nový flek. Prevence je často jednodušší a levnější, než se vám zdá. Sám jsem si dal do auta pravidelnou "rezovou kontrolu" pokaždé, když venčím Rexe na delší trase u řeky. Stačí mrknout pod auto, máčkout prstem na infikované místo a vše podezřelé obrousit či přetřít.

  • Stříkejte pravidelně do dutin v prahu voskové spreje na bázi parafinu, v zimě zvlášť důsledně. Specializované přípravky najdete v každé auto-moto prodejně.
  • Jednou za rok umyjte podvozek v automyčce s podvozkem (speciální vysokotlaké trysky na spodku karoserie). Vyplatí se hlavně v únoru a březnu, kdy na vozovce bývá nejvíce soli.
  • Po opravě (a vlastně vždy, když nainstalujete nový díl), překontrolujte těsnění u všech dveří – dovnitř se nesmí dostávat voda.
  • Pokud máte auto hodně nízko, nebo parkujete na trávě nebo hlíně, počítejte s tím, že vlhkost udělá své. Lepší je stát na betonu či dlažbě.
  • Bacha na kamenné štěrky a příjezdové cesty. Jeden ostrý šutr umí proděravět nátěr i za jízdy. Hned škodu zalakujte.

V sezónním srovnání v České republice na podzim vzniká nejvíce nových děr v prahu kvůli déle vlhkému prostředí, zatímco v zimě je hlavním viníkem sůl a v létě UV záření způsobující mikropraskliny v nátěrech. Rok 2024 zaznamenal nárůst oprav prahů až o 25 % oproti letům předchozím, což ukazuje, že prevence se stále podceňuje. Základní sada na antikorozní ochranu (vosk, penetrace a stříkací pistole) seženete od 850 Kč – investice, která vám prodlouží životnost auta o několik let.

Tipy a chyby, kterým se při opravě prahu rozhodně vyhněte

Tipy a chyby, kterým se při opravě prahu rozhodně vyhněte

Oprava díry v prahu auta je jako domácí chleba – můžete to zvládnout perfektně, ale stačí opomenout jeden detail a celé snažení přijde vniveč. Mezi nejčastější chyby patří podcenění rozsahu koroze. Věřte, že když už najdete jednu díru, bývá v okolí vetší problém. Nebojte se převrtat, rozřezat víc, než se vám zpočátku líbí. Další přešlap je použití běžného karosářského tmelu na nosnou část. Oprava díry v prahu auta tmelem je rychlé řešení, které však rez znovu neochrání a kontrola na STK vám tenhle "švindl" nejspíš během dvou let odhalí.

Nezapomínejte na vnitřní ochranu – vnitřek prahu zůstává často nedotčený a právě tam rez roste nejrychleji. Opravené místo nenatřené voskem v dutině je vážně napůl práce. Pozor také na špatné svary – pokud svařujete příliš rychle a necháte mezi svary mezery, dostanete "puchýře" rzi dřív, než stihnete projet první deštivý týden. U novějších aut, která jsou více "sendvičována" z víc vrstev kovu, kontrolujte mezery – vlhkost se drží hlavně tam, kde výrobce svařoval na několika úrovních najednou.

Na závěr menší statistika:

Typ ochranyŽivotnost (v letech)Oblíbenost v ČR (%)
Epoxidový základ5-742
Antikorozní vosk3-555
Tmel + lak1-227

Jedna zajímavost na závěr: Testy německého klubu ADAC ukázaly, že auta se správně opraveným a chráněným prahem mají v jezděných vozidlech až o 40 % vyšší zůstatkovou hodnotu. Bráno na české ceny, u rodinného kombíku kolem 200 tisíc jde až o 80 tis. zpět do vaší kapsy. Ať už opravujete pro šéfa, nebo pro sebe, nenechte prahy auta bez šance!

Napsat komentář

© 2025. Všechna práva vyhrazena.