Představte si, že stojíte na rušné křižovatce a kolem vás projíždějí auta. Stačí pár vteřin a mezi ostatními si všimnete vozu s typickými ledvinkovitými maskami a modro-bílým logem na kapotě. Právě jste zahlédli BMW. Tři písmena, která mají mezi automobilovými značkami výjimečné postavení a za nimiž se skrývá víc, než byste řekli. Spousta lidí tipuje, že jde o něco složitého nebo možná jen o zkratku jména jednoho z majitelů. Ale příběh BMW je plný fakty, které překvapí i ty, kteří se za fanoušky automobilů považují roky.
Možná byste čekali, že BMW znamená třeba „Best Motor in the World“. Mnozí tento vtip rádi používají, ale realita je jinde. Zkratka BMW pochází z německého názvu „Bayerische Motoren Werke“, což v češtině znamená „Bavorské motorové závody“. Tato značka se tak přímo odkazuje na svůj původ v německém Bavorsku, konkrétně ve městě Mnichov. Zajímavé je, že značka BMW od svého založení v roce 1916 vyráběla úplně něco jiného než luxusní a sportovní auta, která vídáme dnes na silnicích.
První kroky BMW totiž směřovaly do světa leteckých motorů. V období první světové války byly právě letecké pohonné jednotky tím, co formovalo budoucnost celé firmy. Symbolika v modro-bílém logu BMW pak odkazuje na pohled na otáčející se vrtuli letadla na pozadí modré oblohy, což mnozí mylně považují za oficiální původ loga, pravda je ale složitější. Barvy vycházejí z bavorských státních barev, které spojují historii značky s jejím rodným regionem.
Důležitou kapitolou je doba po skončení první světové války, kdy byl v Německu zakázán výroba letadel. Firma se musela přeorientovat a začala vyrábět nejdříve motory pro vlaky, posléze motocykly a až následně automobily. První auto s logem BMW, model 3/15, vyjelo na silnici v roce 1929 – vlastně podstatně později, než by si někdo myslel, vzhledem k tomu, jak dnes BMW dominuje automobilovému průmyslu.
Jestli máte doma motorku s modrobílým znakem nebo BMW auto, patříte ke komunitě, která bude brzy slavit už 110 let existence značky. Ať už jde o legendární řady 3, 5, 7 nebo novější elektrické modely, BMW si vždy drží pověst značky, která je synonymem kvalitního inženýrství a radosti z jízdy. Právě slogany typu „Radost z jízdy“ nebo „Freude am Fahren“ provázejí BMW už desítky let a dokonale vystihují filozofii firmy, která za tímto názvem stojí.
Kdyby někdo řekl zakladatelům BMW na začátku 20. století, že z jejich firmy jednou bude globální značka s milióny oddaných fanoušků, asi by mu těžko věřili. Jejich začátky byly totiž dost složité. V roce 1916 firmu založili Karl Rapp a Gustav Otto. Jejich hlavní zájem byl ve vojenském průmyslu – letecké motory měly za první světové války obří poptávku. Jenže když přišel Versailleský mírový pakt a Německu byla letecká výroba zakázána, stálo BMW před zásadní otázkou, co dál.
Přelomové bylo rozhodnutí zaměřit se nejprve na výrobu motocyklů. Model BMW R 32 z roku 1923 s charakteristickým motorem typu boxer se stal rychle hitem. A čtyři roky na to BMW koupilo automobilku Fahrzeugfabrik Eisenach a připravilo první vlastní vůz, BMW 3/15 (licenční kopii britského Austinu 7). Cesta mezi skutečné automobilové velikány ale byla dlouhá a plná zvratů. Nešlo to hned, BMW pořád soupeřilo se silnou domácí i mezinárodní konkurencí.
Během druhé světové války se BMW vrátilo zpět k výrobě leteckých motorů. Po válce však musela firma prakticky začít znovu – spousta továren byla zničena a BMW se nacházelo na pokraji krachu. Přesto je právě tahle část historie možná tou nejvíc fascinující. Bez nadsázky – kdyby se šéfové v 50. letech nerozhodli pro inovace a uvedení malého autíčka BMW Isetta (tzv. bubliny), možná bychom tuhle značku dnes neznali. Isetty se prodalo přes 160 tisíc kusů a zachránily finance firmy. Představte si, že šlo o malý dvoumístný vůz s předními dveřmi – ideální pro města třicátých a padesátých let.
V 60. letech pak přišel vznik legendární řady „Neue Klasse“ – kompaktních sedanů, které definovaly to, co později známe jako typické BMW: skvělý podvozek, zadní pohon a zážitek z řízení pro řidiče. Začaly vznikat klasické trojky, pětkové a později sedmičkové modely, které se staly základem úspěchu firmy od 70. let až dodnes. A právě tady vzniká aura BMW – značka, se kterou se spojuje styl, dynamika a inovace. Nesmíme zapomenout ani na modely M, tedy sportovní verze běžných BMW, které se staly legendami mezi automobilovými nadšenci.
Poslední roky ale ukazují, že BMW není jen značka z minulosti. Aktivně investuje do elektromobility, digitalizace a vývoje autonomních vozidel. Modely jako BMW i3 nebo i8 ukázaly, že Bavoři umí být odvážní a nebojí se měnit zaběhlé pořádky.
Když se projdete městem, pravděpodobně narazíte na auta s výraznou přední maskou ve tvaru ledvinek a logem s modro-bílým kruhem. To je poznávací znamení BMW. Ale co stojí za tím, že právě BMW má tak silnou image? Proč značka často budí emoce – někdy i rozporuplné?
Pokud otevřete katalog BMW, najdete v nabídce širokou kolekci modelů. Od malých městských hatchbacků, přes luxusní limuzíny, SUV až po sportovní roadstery. Ať už si vyberete jakýkoliv, společným znakem je zaměření na radost z řízení. BMW staví své technologie tak, aby řidič za volantem vždy cítil auto pod kontrolou. Od přesného řízení, dokonalého rozložení hmotnosti mezi nápravami až po to, že u většiny modelů najdete pohon zadních kol. To zaručuje neuvěřitelně hravý pocit z jízdy a spoustu zábavy – důvod, proč se tolik lidí ke značce opakovaně vrací.
Nadšenci taky oceňují technologie a inovace značky. BMW byla vždy mezi prvními, kdo testoval pokročilé asistenční systémy, digitální displeje nebo hybridní pohony. Týmy inženýrů se soustředí nejen na výkon, ale i na bezpečnost, komfort nebo konektivitu. Dneska se bezdrátové aktualizace a personalizované digitální služby stávají standardem i ve střední třídě modelů BMW. A pokud se řadíte mezi fanoušky výkonných aut, srdce vám zaplesá při pohledu na řadu M: auta, která vznikla doslova pro řidičské nadšence, milovníky zvuku motoru a precizního podvozku.
Kromě toho BMW sází na design, který je často předmětem diskuzí. Nové modely, zvlášť SUV nebo řada 7, vzbuzují spoustu emocí díky odvážné masce chladiče – někdo ji miluje, jiný ji nemusí. Ale právě tahle odvaha dělá značku originální. BMW umí zaujmout a nebojí se jít vlastní cestou.
Za zmínku stojí i klubová kultura kolem značky. Po celém světě existuje desítky tisíc fanoušků, kteří pořádají srazy, sdílí zážitky, starají se o historické vozy a dávají původním modelům nový život. Pokud vás baví auta, dřív nebo později na někoho z BMW party narazíte. To není jen značka – to je životní styl s vlastní komunitou.
Tip: Pokud plánujete nákup ojetého BMW, určitě si ověřte servisní historii. Díky propracované technice potřebují některé motory důslednou údržbu. U dobře servisovaných aut ale získáte za srovnatelnou cenu vůz, který nabízí víc radosti z jízdy než většina konkurence.
Prohlédněte si některý z žebříčků nejprodávanějších aut v Evropě a BMW tam nebude chybět. Největší slávu značce přinesla „třetí“ řada, tedy BMW 3 – od roku 1975 najdete na světě přes 16 milionů prodaných kusů, což z ní dělá jeden z nejpopulárnějších sportovních sedanů vůbec. I proto je řada 3 často považována za měřítko řidičských schopností a důvod, proč mnoho konkurentů kopíruje její koncepci.
K legendám patří také pětková (řada 5) a sedmičková série, které už desítky let patří mezi špičku luxusních sedanů. Například BMW 7 bylo jedním z prvních aut na světě, které už začátkem devadesátých let nabízelo navigaci nebo elektronicky řízené odpružení. Své místo na slunci má i X5 – první luxusní SUV značky, které odstartovalo boom podobných aut po celém světě.
Co se týče sportovních modelů, těžko se vyhnout BMW M3 a M5. Tyhle vozy se pravidelně objevují v testech časopisů a na okruzích. Pozornost si získávají hlavně díky tomu, že jsou kombinací každodenní použitelnosti a extrémních výkonů. Jen pro zajímavost – současná M5 Competition disponuje výkonem přes 600 koní, akcelerací z 0 na 100 km/h pod 3,5 sekundy a přesto je stále rodinným sedanem.
BMW se daří i s elektromobily. Model i3 byl jedním z prvních opravdu inovativních elektrických aut ve své třídě. Zatímco konkurenti nabídli jen přestavěné běžné modely, BMW přišlo s autem od začátku navrženým jako elektromobil – s karbonovou konstrukcí, ekologickými materiály a moderními technologiemi. Nyní pokračuje s modely iX3, i4 nebo vlajkovým SUV iX.
Nuda rozhodně nehrozí ani v pořadech jako je DTM nebo Formule E. BMW zde za poslední roky získalo řadu titulů a pomohlo zpopularizovat elektrické závody.
Na závěr ještě pár čísel: BMW zaměstnává přes 120 000 lidí po celém světě, auta značky vznikají v jedenácti zemích a ročně sjede z výrobních linek víc jak 2,5 milionu vozů BMW. Řekněte sami – která jiná značka dokáže v lidech probudit tolik emocí, zážitků a inspirace?
Pokud vás příště někdo požádá, ať vysvětlíte, co znamená BMW, možná mu překvapíte nejen názvem „Bayerische Motoren Werke“, ale hlavně tím, kolik emocí a tradice se za těmito třemi písmeny ukrývá. Tři písmena, jeden symbol a možná i začátek nové kapitoly vašeho automobilového života.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.