Spousta lidí používá slovo Toyota skoro denně, ale málokdo ví, co se za tímhle jménem skrývá. Není to jen další značka aut. Toyota má kořeny v Japonsku a dokonce i název má jasný důvod, proč neříkáme Toyoda. Všechno se to točí kolem jazykových tradic, štěstí a trošku i marketingu.
Pokud jste někdy hledali odpověď, proč mají tolik japonských aut exoticky znějící názvy, u Toyoty se dozvíte víc, než čekáte. Společnost totiž původně vznikla z rodinné textilní firmy. Jméno „Toyota“ přišlo až později – a nebyla to náhoda. Japonci na význam slov hodně dají a tahle změna měla symbolizovat nový začátek i posun.
Tohle čtení vám otevře oči, až příště uvidíte na silnici červenou Corollu. Možná budete mít i chut’ si o Toyotě něco vsadit v hospodě – až zjistíte, proč má v logu tři překrývající se ovály a co všechno tahle značka zažila.
Některé názvy firem vzniknou prostě proto, že majitel plácne svoje příjmení na všechno, co prodává. U Toyoty je to trochu jinak. Zakladatel se totiž jmenoval Kiichiro Toyoda a jeho rodina byla známá hlavně díky tkalcovským strojům. První auta nesla ještě jméno Toyoda, ale přišla změna.
V roce 1936 uspořádala firma soutěž pro veřejnost o nejlepší návrh jména pro novou značku aut. Právě tehdy vyhrálo „Toyota" místo původního „Toyoda". Důvod byl nejen zvukový, ale zvlášť v Japonsku řešili i štěstí a počet tahů v psaní. Slovo Toyota se totiž v japonštině píše na osm tahů, a číslo osm má symbolizovat prosperitu a štěstí.
První oficiální auto s názvem Toyota sjelo z pásu v roce 1936 pod názvem Model AA. Od té doby už firma pod jménem Toyota expandovala do celého světa. Kdyby zůstali u „Toyoda“, možná by dnes zněli ve světě méně japonsky a taky by neměli svůj štastný osmi-tahový grif.
Rok | Událost |
---|---|
1933 | Založen automobilový oddíl ve firmě Toyoda Automatic Loom Works |
1936 | Vítězství názvu "Toyota" v soutěži, představen model AA |
1937 | Oficiálně založena Toyota Motor Co. |
Proč tolik povyku kvůli jednomu písmenku? Japonci to berou vážně, a navíc se „Toyota“ prý i snáze vyslovuje po celém světě. Toyota se tak stala nejen jménem auta, ale i symbolem kvality, štěstí a trochu i marketingového citu.
Možná vás překvapí, že původní jméno firmy bylo Toyoda, podle vynálezce Kiičira Toyody. Jenže když přišel čas pojmenovat novou automobilovou značku, zjistili v Japonsku, že „Toyota“ nejen líp zní, ale přináší i víc štěstí. Japonci jsou citliví na zvuk slov i na počet tahu v psaných znacích, a právě tady je ten háček.
V japonštině se slovo Toyoda (トヨダ) píše osmi tahy – a osmička je v jejich kultuře symbolem prosperity a úspěchu. Ale když se použije „Toyota“ (トヨタ), vyjde to taky na osm tahů, navíc bez spojení na konkrétní rodinu, což bylo lepší pro byznys. Autoři nové značky dokonce vyhlásili soutěž na nejlepší nové jméno – došlo jim 27 tisíc návrhů, ale „Toyota“ vyhrálo pro jednoduchost a zvukovou lehkost.
Tabulka ukazuje malé, ale pro Japonce zásadní rozdíly:
Varianta | Japonsky | Počet tahu | Důvod volby |
---|---|---|---|
Toyoda | トヨダ | 10 | Příjmení, pro Japonce drnčivé |
Toyota | トヨタ | 8 | Snáz se vysloví, štěstí, anonymita |
Z praktického hlediska bylo lepší, když se nová značka nepojila s jediným rodinným jménem. Továrna se mohla stát světovější, což pomohlo exportu. A upřímně, „Toyota“ je prostě univerzálnější – i kamarád v hospodě si s tím zavtipkuje snadněji než s Toyodou.
Když se řekne Toyota, vybaví si většina lidí nadčasové japonské auto, které prostě jezdí věčně. A není divu – Toyota patří ke špičce v celosvětovém automobilovém průmyslu už desítky let. V roce 2024 byla Toyota největším výrobcem aut na světě, když prodala víc než 11 milionů vozů. Pro srovnání, Volkswagen skončil druhý s necelými 9 miliony kusů. Tahle čísla jasně ukazují, kdo sází poslední eso.
Jedním z důvodů úspěchu je obrovský důraz na kvalitu, spolehlivost a jednoduchost. Zákazníky si získává hlavně proto, že jejich auta prostě fungují a opraváři si s Toyotou málokdy přijdou na své. Z toho těží hlavně rodiny nebo firmy, které nechtějí pořád řešit opravy nebo nečekané výdaje na servis.
Nejde ale jen o klasická auta – Toyota je lídrem i v technologiích. V roce 1997 představila model Prius, první masově vyráběný hybrid na světě. Od té doby prodala přes 20 milionů hybridních vozů. Díky tomu je dodnes považovaná za průkopníka v ekologičtější dopravě.
Toyota boduje také v motorsportu – jejich auta vyhrávají slavné závody, třeba 24 hodin Le Mans a patří k top hráčům i v rally. Ani tady to není náhoda: značka vždycky chtěla ukázat, že dělá auta pro každodenní řidiče i pro ty, co trhají asfalt na závodní dráze.
Zajímá vás, jak se Toyota drží ve srovnání s ostatními značkami? Koukněte na tuhle tabulku s prodeji za rok 2024:
Značka | Počet prodaných aut (mil.) |
---|---|
Toyota | 11,1 |
Volkswagen | 8,9 |
Hyundai-Kia | 7,3 |
General Motors | 6,8 |
Stellantis | 5,9 |
Kromě samotné značky Toyota spadají pod koncern i další značky jako Lexus, Daihatsu nebo Hino. Díky tomu zvládne obsáhnout fakt každého – od luxusních SUV po malé městské vozy a náklaďáky.
Na závěr jeden tip: jestli hledáte auto, které vydrží a nezklame vás ani při vysokých kilometrech, není od věci mrknout právě na Toyota. Ta čísla a zkušenosti lidí mluví za vše.
Na trhu je hromada aut a najít originální Toyota někdy není taková samozřejmost, jak by se zdálo. Určitě se nechceš nechat napálit nějakou pochybnou napodobeninou nebo převlečeným modelem z jiné části světa. Co tedy sledovat?
Pro zajímavost, tady je tabulka nejčastějších míst, kde najdeš typické znaky pravé Toyoty:
Místo na autě | Co hledat |
---|---|
Sklo, světla | Logo Toyota, číslo dílu |
Přední maska/volant | Originální znak tří oválů |
Dveře, rám | VIN číslo, bezpečnostní samolepka |
Palubní deska | Obrazovka Toyota, tovární štítek |
Když budeš tyhle věci znát a umět si je zkontrolovat, máš velkou šanci se vyhnout zklamání. Falešné modely a podvodné dovozy kolem Toyoty se v Evropě objevují čím dál častěji. Opatrnost je tady na místě.
U Toyoty se dá najít spousta faktů, které nejsou na první pohled úplně zjevné. Kolikrát až když to zjistíte, začnete se na značku dívat jinak. Tak pojďme na ty největší pecky.
Mrkněte na přehled pár čísel, která o Toyotě nejvíc vypovídají:
Rok | Počet prodaných aut (v milionech) | Nejprodávanější model |
---|---|---|
2021 | 10,5 | Corolla |
2022 | 10,7 | Corolla |
2023 | 11,1 | RAV4 |
2024 | 11,2 | RAV4 |
Možná jste se někdy ptali, proč jsou Toyoty tak odolné. Důvodem je princip „kaizen“ – neustálé drobné zlepšování v každé fázi výroby. Neplatí tu žádné "zajetí starými způsoby".
A ještě jedna věc, u které si možná řeknete „to snad není možné“: Toyota vlastní víc patentů na hybridní technologie než všechny ostatní automobilky dohromady. Takže až zase uslyšíte, že Toyota je jen "další japonské auto", budete vědět, že to není tak úplně pravda.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.