Co znamená Nissan? Otázka zní jednoduše, ale odpověď se skrývá v historii, která začala v Japonsku před více než 90 lety. Není to jen náhodné slovo - je to spojení dvou japonských firem, které spolu vytvořily jednu z největších automobilových značek na světě. Pokud si myslíte, že Nissan je jen název jako Toyota nebo Honda, tak se mýlíte. Tento název má kořeny v průmyslové revoluci, válečných ročnících a v rozhodnutích, která změnila celý svět aut.
Slovo Nissan není japonské slovo ve smyslu, že by znamenalo nějakou vlastnost auta - jako například „rychlý“ nebo „spolehlivý“. Je to zkratka. Vznikla z názvu společnosti Nihon Sangyō, což v překladu znamená „Japonská průmyslová společnost“. Tato firma byla založena v roce 1928 a byla součástí velkého finančního koncernu, který se jmenoval Zaibatsu. Tyto koncerny byly v Japonsku v 20. století obrovské, jako japonské verze General Motors nebo Fordu - měly pod kontrolou továrny, banky, obchod a dokonce i dopravu.
Zkratka Nihon Sangyō se v japonské řeči četla jako „Ni-hon San-gyō“, a z prvních písmen se vytvořilo „Nissan“. To bylo běžné v době, kdy firmy používaly zkratky pro jednodušší označení ve veřejném prostředí. V roce 1933 se autoodborová část této firmy začala jmenovat Nissan Motor Company. Takže Nissan není název vynalezený marketingovým oddělením - je to výsledek historického a finančního spojení.
Než se Nissan stal známým po celém světě, musel projít dlouhou cestou. První auto, které vyráběla společnost Nissan, se jmenovalo Datsun Type 11. Bylo to malé vozidlo s motorem o objemu 722 cm³, vyrobené v roce 1931. Datsun byl původní značka, kterou Nissan používal pro export do USA a Evropy. Název Datsun pocházel z japonského názvu Datsu - zkratky pro Dat (zkratka pro firmy Dat Jidosha), které Nissan koupil v roce 1934.
Proč Datsun? Protože v té době bylo jméno Datsun v USA lépe známé než Nissan. Američané si totiž představovali „Nissan“ jako nějaké cizí, těžko vyslovitelné slovo. Datsun zůstal hlavní značkou až do roku 1981, kdy Nissan rozhodl, že přejde na jednotnou globální značku - a to na vlastní jméno. Od té doby se všechna auta prodávala pod jménem Nissan.
Velkým důvodem, proč Nissan dnes patří mezi největší světové výrobce aut, je jeho schopnost přizpůsobit se. Po druhé světové válce bylo Japonsko zničené, ale Nissan se rozhodl, že se zaměří na kvalitu a efektivitu. V 50. letech začal vyrábět auta jako Bluebird a Sunny, která byla levná, spolehlivá a snadno udržovatelná. To se líbilo v Evropě i v USA, kde lidé hledali malá auta po válce.
V 70. letech Nissan překonal většinu konkurentů v oblasti technologie. V roce 1979 představil první sériové auto s elektronickým řízením paliva - Datsun 280ZX. To bylo revoluční. V 90. letech přišel s Skyline GT-R, který se stal legendou mezi fanoušky. Tenhle model se dnes nazývá „Godzilla“ kvůli své síle a schopnosti porážet všechny konkurenty na tratích.
Nissan také byl první japonskou značkou, která vyráběla elektrické auta v masové výrobě - Nissan Leaf z roku 2010. Do dnešního dne se prodalo přes 500 000 kusů, což ho činí nejprodávanějším elektrickým automobilem všech dob.
Když se lidé ptají na Nissan, často je srovnávají s Mazda. Obě značky jsou japonské, obě mají dlouhou historii, ale jejich filozofie jsou jiné. Mazda se vždy zaměřovala na pohodlí řízení, na „jiné“ přístupy - například na rotční motory, které Nissan nikdy nepoužíval. Mazda věří, že auto by mělo být jako sportovní nástroj, který tě baví, když ho řídíš.
Nissan naopak věří v technologii a výkonnost pro každého. To se projevuje v jeho systémech jako ProPILOT Assist, který umožňuje částečně autonomní řízení, nebo v technologii e-Pedal, která umožňuje řídit auto jen jedním pedálem. Nissan se snaží udělat technologii dostupnou pro všechny, nejen pro zkušené řidiče.
Obě značky mají své fanoušky. Ale pokud hledáte auto s historií, která je spojena s průmyslovou revolucí a globálním rozšířením, Nissan je ta značka, která se skutečně stala světovou silou.
Dnes Nissan znamená více než jen auta. Znamená inovace, které se dostaly do každodenního života. Znamená elektrická auta, která se prodávají po celém světě. Znamená technologie, které zjednodušují jízdu. Znamená značku, která se nevzdala, i když byla v roce 1945 téměř zničená.
Není to jen název na krytu auta. Je to příběh, který začal v japonském průmyslu, prošel válkou, krizemi a revolucemi. A dnes je to jedna z mála značek, která stále vyrábí auta v Evropě, USA, Asii i Jižní Americe - a dělá to s technologií, kterou sama vymyslela.
Pokud někdy uvidíte Nissan na silnici, nezapomeňte: to není jen auto. Je to výsledek desetiletí práce, vynalézavosti a odhodlání. A název Nissan? Je to zkratka, která přežila čas - a stala se symbolem.
Ano, Nissan je japonská značka. Byla založena v roce 1933 v Tokiu jako dceřiná společnost firmy Nihon Sangyō. I když má továrny po celém světě - v USA, Mexiku, Číně, Velké Británii a dalších zemích - její hlavní sídlo a vývojové centrum zůstávají v Japonsku. Všechny klíčové technologie, jako je e-Pedal nebo ProPILOT, vznikly v japonských výzkumných laboratořích.
Nissan přestal používat jméno Datsun v roce 1981, protože chtěl mít jednotnou globální značku. Datsun bylo známé v USA a Evropě, ale v jiných zemích nebylo. Kromě toho se jméno Nissan stalo silnějším po celém světě. Společnost se rozhodla, že jedna značka bude jednodušší pro marketing, pro zákazníky a pro výrobní řetězec. Datsun se však vrátil v roce 2013 jako levnější značka pro vznikající trhy, ale byl opět zrušen v roce 2020.
Nejznámějším modelem Nissanu je Nissan Skyline GT-R, zvláště verze z 90. let, která se přezdívala „Godzilla“. Její výkonnost, všeobecná spolehlivost a schopnost porážet německé sportovní automobily ji udělaly legendou. Pro běžné uživatele je však nejznámějším modelem Nissan Leaf - první hromadně vyráběné elektrické auto, které se prodalo v milionech kusů. Dnes je také velmi populární model Nissan Qashqai, který je jedním z nejprodávanějších crossoverů v Evropě.
Ano, Nissan je součástí Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, která vznikla v roce 1999, kdy francouzská společnost Renault koupila 36,8 % akcií Nissanu. Dnes je Alliance jednou z největších automobilových skupin na světě, s více než 10 miliony prodaných aut ročně. Nicméně Nissan funguje jako samostatná společnost s vlastním vývojem, výrobou a marketingem. Renault nemá plnou kontrolu - obě firmy spolupracují, ale udržují svou identitu.
Auta Nissan se vyrábí v 17 zemích po celém světě. Největší výrobní závody jsou v Japonsku (Hiroshima, Tochigi), USA (Smyrna v Tennessee a Canton v Mississippi), Mexiku (Santiago de Querétaro), Číně (Tianjin), Velké Británii (Sunderland) a Rusku (Nizhny Novgorod). Závod v Sunderlandu je největším výrobcem Nissanu v Evropě - ročně zde vyrobí přes 500 000 vozidel. Většina modelů prodávaných v České republice pochází z japonských nebo britských závodů.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.