Co vypouští auto? Emise, škodliviny a jak je snížit (2025)
První studený rozjezd po sídlišti a už letí do vzduchu nejvíc škodlivin z celého dne. Z jedné nádrže benzínu vzniknou desítky kilo CO2 a drobné dávky plynů, které dráždí plíce sousedů i dětí na přechodu. A to není všechno - i když motor mlčí, auto odírá pneumatiky a brzdy na prach. Co přesně auto vypouští, v jakém množství, co z toho je problém pro zdraví, a co s tím můžete udělat hned dnes?
TL;DR - Co všechno auto vypouští
Rychlá pravda bez kudrlinek:
- Hlavní „neviditelná” zátěž je CO2 a vodní pára z výfuku; CO2 žene klima, pára sama o sobě problém není.
- Pro zdraví jsou nejhorší NOx (oxidy dusíku), CO (oxid uhelnatý), nespálené HC, benzén, aldehydy a jemné částice PM2.5/PM10. Diesel bez formyči? To už dnes skoro není, ale starší kusy v zimě městský vzduch zadusí.
- Nejen výfuk: až polovinu částic v ulicích dokáže tvořit prach z brzd, pneumatik a zvířeného prachu. Týká se to i elektromobilů.
- Realita vs. tabulka: moderní Euro 6d auta mimo laboratorní testy vypouštějí násobky i zlomky limitů - záleží na teplotě, jízdě, údržbě.
- Jak emisím rychle uhnout: krátké jízdy spojte do jedné, udržujte tlak v pneu, servisujte katalyzátor/DPF/SCR, jezděte plynule a brzděte motorem. V hustém městě zvažte MHD pro 3-5km přesuny.
Co si nejspíš chcete vyřešit po rozkliknutí?
- Chci vědět, co přesně auto vypouští (výfukové i nevýfukové emise) a co to dělá zdraví.
- Chci orientační čísla: kolik CO2, NOx, částic na km u benzínu, dieselu, hybridu, CNG a elektromobilu.
- Chci praktický postup, jak zjistit stav vlastního auta a okamžitě emise snížit.
- Chci se vyznat v Euro 6/Euro 7, STK/ME a co to znamená pro mě v roce 2025.
- Chci rozseknout mýty: „EV nic nevypouští”, „zahřívání na místě je dobré”, „AdBlue je nebezpečná chemie”.
Jak emise vznikají: výfuk, odpařování a opotřebení
Když spalujete palivo, přeměňujete uhlík v CO2 a vodík ve vodu. Z litru benzínu vznikne zhruba 2,3 kg CO2; z litru nafty okolo 2,6 kg. To jsou dobře ověřené stechiometrické poměry, které potvrzují energetické bilance používané v Evropě. Vodní pára je neškodná, CO2 nikoliv. K tomu přibývá koktejl toxických složek v drobných dávkách, které dělají nepořádek v dýchacích cestách a cévách.
Co jde z výfuku u různých typů aut:
- Benzín (nepřímé vstřikování): nízké částice, vyšší CO a HC za studena, NOx podle řízení směsi a účinnosti katalyzátoru.
- Benzín (přímé vstřikování, GDI): bez filtru pevných částic (GPF) dává víc drobných částic, novější vozy GPF mají; CO a HC v zimě umí vyskočit.
- Nafta: bez DPF byla částicová dýmovnice; s DPF a SCR (AdBlue) jsou částice a NOx nízké, ale studené starty a špatná údržba dělají paseku. Ammoniak (NH3) může proklouznout při špatně naladěném SCR, moderní vozy mají zachytávač (ASC).
- CNG: nízké NOx a částice, pořád CO2 (o něco méně na km než benzín), trochu metanu (CH4), který má vysoký skleníkový efekt.
- Plug‑in hybrid: na WLTP téměř nula „smradů”, ale v reálu bez nabíjení je to těžké benzínové auto, emise pak odpovídají benzínu. Nabíjejte často.
- Elektromobil: z výfuku nula. Pořád ale hází prach z brzd a pneumatik; navíc existuje „emise” z výroby elektřiny, která závisí na mixu sítě. V Česku mix ještě obsahuje uhlí a plyn, ale roste podíl bezemisních zdrojů (jaderná a OZE).
Ne-výfukové emise jsou méně vidět, ale v ulici je cítíme doslova v nose a krku:
- Brzdový prach: železo z kotoučů, měď, organické pojivo. Jemná frakce PM2.5 proniká do plic. Režim jízdy dělá víc než technologie. Regenerativní brzdění u hybridů/EV prach výrazně snižuje.
- Pneumatiky: syntetické pryže s plnivy; opotřebení vytváří mikroplasty a zinek. Těžší auta ubrousí víc, ale styl jízdy je zdaleka největší proměnná.
- Zvířený prach: suché léto + průjezd kolonou = sání prachu do plic chodců i řidičů za vámi.
- Odpařování paliva (EVAP): benzín se odpařuje v teple z nádrže a vedení; aktivní uhlí v kanystrech to chytá, ale krátké jízdy nemusí regeneraci zvládnout.
Co je problém pro zdraví? WHO dlouhodobě spojuje NO2 a PM2.5 s astmatem, zhoršením KVO a dřívější úmrtností. Benzén a formaldehyd jsou karcinogenní; CO váže kyslík v krvi. Neexistuje „bezpečná” dávka částic; platí spíš „čím méně, tím lépe”.
Laboratoř vs. realita: Testy WLTP a jízdy RDE výrazně přiblížily čísla realitě. Podle analýz ICCT klesly NOx u moderních dieselů Euro 6d v reálném provozu o 80-95 % oproti starším Euro 5/6b, ale zimní město a krátké trasy umí čísla zvednout. Právě proto EU v balíku Euro 7 přináší i limity na brzdový prach a lepší kontrolu životnosti baterií a emisních systémů.
Typ pohonu (2025, osobák) |
CO2 (g/km, reál) |
NOx (mg/km, reál) |
PM (mg/km) výfuk |
Ne‑výfukové PM (mg/km) |
Poznámka |
Benzín (MPI) |
130-170 |
10-60 |
1-3 (s GPF ~0,5) |
3-15 |
Vysoké CO a HC za studena |
Benzín (GDI s GPF) |
120-160 |
10-50 |
<1 |
3-15 |
Částice drží GPF, citlivé na krátké trasy |
Nafta (Euro 6d SCR+DPF) |
100-140 |
20-80 (v zimě město víc) |
<1 |
4-16 |
AdBlue nutné, pozor na studené SCR |
Hybrid (HEV) |
80-120 |
5-30 |
<1 |
2-10 |
Méně brzdového prachu díky rekuperaci |
Plug‑in hybrid (PHEV) |
30-60 nabíjený / 150-220 bez nabíjení |
2-40 |
<1 |
2-12 |
Vše stojí na disciplíně v nabíjení |
CNG |
95-125 |
5-20 |
<1 |
3-12 |
Úniky CH4 mohou zvednout klima stopu |
Elektromobil (BEV) |
0 z výfuku (≈30-120 podle mixu sítě u provozu) |
0 |
0 |
1-8 |
Rekuperace snižuje prach, těžší pneu více odírají |
Rozsahy vychází ze studií a měření reálného provozu v EU (RDE, flotilové loggery, městské kampaně). Přesné číslo je vždy mix: teplota, profil trasy, hmotnost auta, řidič, údržba. Smysl tabulky je srovnání poměrů, ne exaktní certifikace vašeho auta.
Jak zjistit a snížit emise vašeho auta (praktický postup)
Jestli chcete méně kouřit lidem do oken a ušetřit palivo, tady je můj osvědčený postup. Funguje v Brně stejně jako v Ostravě.
-
Najděte svůj výchozí stav
- V technickém průkazu koukněte na palivo, výkon, hmotnost a Euro normu. Euro 6d/6d‑TEMP je dobrý signál, starší generace vyžadují větší pečlivost.
- WLTP CO2 v TP je orientační „laboratoř“. Reál je často +10-40 % podle stylu a zimy.
- Na palubním počítači sledujte průměrnou spotřebu. Každé -0,5 l/100 km je zhruba -12 g CO2/km u benzínu (-13 g u nafty).
-
Ověřte stav emisních systémů
- OBD aplikace (Bluetooth dongle) vám ukáže readiness testy. Pokud lambda/kat neprochází, řešte dřív, než přijde ME.
- Benzín: katalyzátor a GPF potřebují teplotu. Krátké poskakování je nespálí - aspoň jednou týdně dejte 20-30 min souvislé jízdy.
- Nafta: DPF regenerace probíhá nad určitou teplotou. Pokud často přerušujete, hromadí se sazový popel. Sledujte zvýšenou spotřebu a otáčky - signál aktivní regenerace. SCR potřebuje AdBlue - nešetřete na něm.
-
Seřiďte základy, které dělají největší rozdíl
- Tlak v pneumatikách: -0,5 bar = +3-5 % spotřeba a víc prachu z oděru.
- Motorový olej dle specifikace (nízká viskozita, „low‑SAPS” u DPF). Levná univerzální náplň = vyšší tření a emise.
- Sací systém a senzory (MAF, lambda) čisté, svíčky/žhavky v intervalu. Rozladěné směsi hází CO, HC a NOx.
-
Změňte mikronávyky za volantem
- Studený start? Vyjeďte po pár vteřinách, klidná noha, točte do 2-2,5 tis. Motor se ohřeje rychleji, kat začne pracovat, město dýchá.
- Čtěte provoz dopředu: každé zbytečné sešlápnutí brzdy je porce prachu. Používejte brzdění motorem, v automatu režim B/regen.
- Krátké jízdy spojte. Dvě tříkilometrové pochůzky = dvakrát studený motor, dvakrát vyšší škodliviny.
-
Volte správný režim auta
- Start‑stop v kolonách nechte zapnutý. Úspora je malá, ale ve špičce snižuje NOx a CO lidem vedle.
- U hybridů dejte přednost EV režimu v obytných zónách. U PHEV nabíjejte doma - jinak se ztrácí smysl.
- U nafty nevyřazujte kvůli „plachtění” při nízké teplotě - SCR chladne, NOx stoupá. Držte lehké zatížení, ať zůstane teplo v systému.
-
Emisní kontrola (ME) a STK bez stresu
- Den před ME projeďte auto 20-30 min, ať má kat/DPF/SCR pracovní teplotu a readiness jsou green.
- Tankujte kvalitní palivo, u dieselů s nízkým obsahem síry je to samozřejmost; šidítka do nádrže neřeší rozbité senzory.
- Chyby P0420, P2002 apod. nechte vyřešit, „vymazání” bez opravy se vrátí a emisně vás to dožene.
Rychlá „cheat‑sheet” podle situace:
- Jezdím krátké trasy po městě: benzín/HEV, zahřívat jízdou, častá výměna oleje, čistý sání. Diesel se trápí DPF.
- Mám diesel a jezdím málo: jednou týdně 25 min mimo město, držet 2-2,5 tis. ot/min, ať doběhnou regenerace.
- Jsem PHEV: nabíjejte po každé jízdě. Bez zásuvky z toho bude těžké benzínové auto s vyšší spotřebou.
- Jsem EV: sledujte tlak v pneu a brzdy čistěte/servisujte; rekuperace šetří prach i destičky.
Jak poznat problém podle kouře a zápachu:
- Bílá „pára” po startu v zimě: kondenzát vody. Jak se ohřeje výfuk, mizí. Trvalá bílá pára + úbytek chladicí kapaliny = problém (těsnění pod hlavou).
- Modrý kouř: spaluje se olej (těsnění ventilů, turbo). Emisně špatně, řešit.
- Černý kouř (diesel): nedopal, DPF/air problém, vstřiky. Okamžitě do servisu.
- Štiplavý „chemický” odér u dieselu: možný úlet NH3 ze SCR; vadný dávkovač/ASC.
FAQ a mýty o emisích aut v roce 2025
Q: Vypouští elektromobil něco škodlivého? - Z výfuku ne, protože žádný nemá. V ulici ale pořád vznikají částice z brzd a pneumatik. Ty krotí rekuperace a klidná jízda. Klimatická stopa provozu závisí na mixu elektřiny; v Česku už významnou část tvoří bezemisní zdroje, ale uhlí a plyn mix stále zatěžují.
Q: Je zahřívání na místě dobrý nápad? - Ne. Zbytečné minuty volnoběhu sypou CO, HC a částice do ulice a akorát se prohřívá kapota. Ideál: po pár vteřinách vyjet a první kilometry klidně. Katalyzátor chytne teplotu rychleji.
Q: Co dělá katalyzátor, DPF, AdBlue? - Katalyzátor přeměňuje CO a HC na CO2 a vodu, část NOx na N2. DPF chytá saze a občas je „spálí” (regenerace). AdBlue je vodný roztok močoviny; ve SCR se z něj tvoří amoniak, který NOx převádí na dusík a vodu. Správně fungující trio výrazně snižuje škodliviny.
Q: Proč jsou studené starty tak „špinavé”? - Emisní systémy fungují až po ohřátí. Za prvních pár minut padne i polovina denních HC/CO u městských řidičů. Pomáhá plynulý odjezd, žádné „tůrování” a plánovat trasy tak, aby motor zůstal v chodu déle než 5-10 minut.
Q: Kolik CO2 je z litru paliva? - Zhruba 2,3 kg u benzínu, 2,6 kg u nafty. To je chemie uhlíku v palivu, ne „názor”. Proto každý půllitr spotřeby dolů dělá citelný rozdíl v CO2.
Q: Jsou hybridy „lepší” než diesel? - V městě často ano (méně NOx a prach z brzd díky rekuperaci). Na dálnici umí moderní diesel jezdit úsporněji. Není to soutěž víry, ale profilu trasy. Vyberte pohon podle 80 % vašeho ježdění.
Q: Euro 7 mě donutí měnit auto? - Ne, pro stávající vozy není retroaktivní. Euro 7 spíš zpřísní kontrolu životnosti emisních systémů a přidá limity na brzdový prach a oděr pneumatik u nových typů. Pro běžného řidiče to znamená spíš odolnější auta vůči stárnutí emisní techniky.
Q: Co říká průměr EU? - Podle evropské agentury pro životní prostředí klesly emise CO2 nových aut v EU k ~108 g/km (2023 flotila WLTP). Reál je vyšší, ale trend je jasný: účinnější pohony, víc elektrifikace.
Kontrolní seznam na ledničku:
- Pneu: správný tlak každé 2-4 týdny.
- Servis: olej, filtry, svíčky/žhavky v termínu, OBD bez chyb.
- Jízda: plynulé rozjezdy, brzdění motorem, spojovat pochůzky.
- Nafta: AdBlue doplněné, DPF má prostor k regeneraci.
- PHEV: nabíjet po jízdě, plánovat EV v centru.
Ještě jedno praktické měřítko pro debaty u kávy: krátká městská jízda benzínem po ránu (3-5 km) vyhodí relativně víc CO, HC a NOx než stejná dávka kilometrů na teplé dálnici. Když tohle jednou za den nahradíte chůzí, MHD nebo sdílením, snížíte lokální „smrad” hodně efektivně. To je důvod, proč města v Evropě cílí na zklidňování ulic a plynulost - méně zastavení = méně škodlivin.
A proč to řešit teď? Protože i když řešíme hlavně CO2, zdraví lidí kolem nás ovlivňují hlavně NOx a drobné částice. Z běžného auta může být „slušný soused” během týdne: tlak v pneu, servis, kratší za studena, klidná noha. Tímhle způsobem jízdy jsem na mých trasách přes Brno srazil spotřebu o 0,7 l/100 km a přestal prášit brzdami v kolonách - a to bez jakéhokoli kouzelného přípravku.
Jestli chcete jedno jediné slovo, které si odnést domů, je to „plynulost”. Plynulejší jízda znamená méně brzdění, méně prachu, nižší spotřebu i méně nervů. A přesně to potřebují vaše plíce i město.
Mimochodem: výraz emise auta zahrnuje jak výfukové plyny, tak prach z brzd a pneumatik. Jakmile si tohle srovnáme v hlavě, rozhodování za volantem i v garáži je najednou jednoduché.