Představte si, že míříte na důležitou schůzku nebo výlet a najednou kontrolka na palubní desce začne blikat. Známý pocit? Nejde jen o benzín. V autě najdeme několik míst, kam je třeba pravidelně něco doplnit. Každý zkušený i sváteční řidič zažil situaci, kdy mu něco v autě došlo – ať už kapalina do ostřikovačů po zimní cestě nebo olej po několika tisících kilometrech. Není náhoda, že technické kontroly hlídají nejen brzdy, ale i zdánlivé drobnosti. Problém s jedinou provozní kapalinou může proměnit vaše auto v riskantní sázku. Přitom nejde o nic složitého. Stačí vědět, co, kdy a jak kontrolovat a dolévat.
Někdy vám auto může připomenout maličkosti samo – kontrolka na palubovce, zvláštní zvuk nebo pocit při řízení. Ale čekat na první známku problému není zrovna moudré. Základem spolehlivého auta je pravidelná kontrola a doplnění provozních kapalin. Co se vlastně pod tím pojmem skrývá? Hned několik různých látek, každá má v autě svoji jasně danou roli:
Nezapomínejte taky na kapalinu posilovače řízení, převodový olej (zejména u manuálu) a u některých aut kapalinu do klimatizace. Právě klimatizace se často zanedbává, přitom ji v létě používáme téměř denně. Někteří mechanici říkají, že až polovina českých aut jezdí s „prázdnou“ klimatizací nebo s výrazně sníženým výkonem kvůli nedostatku chladiva. Jestli cítíte, že klimatizace fouká jen vlažně, není na co čekat.
Tabulka nejčastěji doplňovaných kapalin v autě:
Kapalina | Frekvence kontroly | Poznámka |
---|---|---|
Motorový olej | Každých 1 000 km nebo měsíčně | Při výměně vždy správný typ a viskozitu |
Chladicí kapalina | Každé 3 měsíce nebo před delší jízdou | Vždy měřit za studena |
Brzdová kapalina | Každé 2 roky | Sledujte i barvu kapaliny |
Ostřikovače | Průběžně dle potřeby | Letní versus zimní směs |
Kapalina do posilovače | Při podezření na únik nebo obtížném řízení | Není u všech aut |
Převodový olej | Při pravidelném servisu | Platí hlavně u starších vozů |
Když už jsme u toho, všimli jste si někdy, že některé kapaliny mají barvy záměrně? Brzdová je většinou světle žlutá, chladící zase narůžovělá nebo zelená. Chybu při dolévání minimalizujete už tím, že si barvy zapamatujete, a při úniku pak snáz zjistíte, co vlastně uniká.
Snad každý někdy viděl svého tátu, dědu nebo kamaráda, jak před domem stojí s hadříkem a kontroluje hladinu oleje. Základem je nebát se motoru a podívat se pod kapotu. Dnes mají auta v motorovém prostoru barevně označené víčka, přímo říkají, kam co patří. Pokud máte strach, že něco pokazíte, pamatujte – u provozních kapalin nikdy neplňte nádrž až na samý okraj. Menší objem nevadí, přeplněná nádoba může znamenat u některých systémů problém (například u oleje je lepší mít hladinu mírně pod maximem než nad ním).
Praktický návod na základní kontrolu motorového oleje:
Chladicí kapalinu měřte vždy za studena a nikdy ji nelijte do horkého motoru, jinak riskujete opaření nebo popraskání těsnění. V zimě používejte nemrznoucí směsi, v létě lze použít i univerzální – vždy záleží na doporučení výrobce. Většina odborníků se shodne, že správná koncentrace chladiva chrání nejen před mrazem, ale i před korozí v útrobách motoru. Velkou chybu můžete udělat, pokud kapaliny mezi sebou mísíte – výrobci mají různé složení a směsi by mohly navzájem reagovat, snižovat účinnost nebo dokonce poškodit těsnění.
Unikátní tipy, které se často opomíjejí:
Porucha kvůli zanedbání kapalin není otázka jestli, ale kdy. Renomovaný český automechanik tvrdí, že u asi třetiny oprav motorů je příčina v nedostatečném mazání nebo chlazení. Kolik vás pak stojí nový motor oproti pravidelnému dolévání pár deci oleje? No, nemusíte být matematik, abyste si to spočítali.
Když slyšíte „doplňování“, vybaví se vám nejspíš hlavně kapaliny. Jenže auta si žádají víc než jen tekutiny. O co jde? Tak třeba žárovky do světel. Je fajn mít po ruce náhradní sadu i s pojistkami. Pokuta za nesvítící světla je jedna věc, ale špatně vidět na cestě může stát i zdraví. Stačí silná dešťová přeháňka, mlha nebo zimní noc a bez funkčních světel jste doslova slepí.
Dále vzduch do pneumatik. Nesprávný tlak znamená nejen vyšší spotřebu, ale i rychlejší opotřebení pneumatik, horší jízdní vlastnosti a delší brzdnou dráhu. Zajímavé je, že podle průzkumu ADAC jezdí skoro 40 % evropských řidičů trvale s podhuštěnými pneumatikami. Nepodceňujte ani rezervní kolo – správně nahuštěné a s dostatečným vzorkem vás zachrání, když na cestě píchnete.
Co ještě doplňujeme podle potřeby?
Ještě jedna rada k zimní sezóně – každý rok vyměňte směs do ostřikovačů na tu s nízkým bodem tuhnutí. Když ráno v -10 °C jen škrábete led a ze stěračů nic neteče, není to zrovna nejlepší začátek dne. Auta jsou dnes čím dál promyšlenější, ale mechanici v Brně mi často říkají, že právě základní údržba bývá to, co stojí za nejčastějšími poruchami na silnici.
Nezapomeňte kontrolovat, jestli vaše auto nemá speciální nároky, například některé hybridy a elektromobily mají jiné požadavky na chladicí systémy nebo specifické kapaliny pro bateriový management. Vždy platí, že nejlepší informace najdete v manuálu od vašeho konkrétního modelu.
Možná vás překvapí, kolik věcí lze elegantně zjednodušit. Mít v autě malý trychtýř nebo sadu ochranných rukavic vám ušetří spoustu nervů i prádla. Spoléhá se na to, že všechny provozní kapaliny koupíte na čerpací stanici, ale ne vždy mají tu správnou podle typu nebo značky auta. Zkuste si udělat malý „servisní balíček“: litr oleje, ostřikovač, náhradní žárovky, pojistku a kus hadru. Tohle v kufru zabere minimum místa a může vás dostat z nejedné šlamastiky.
Mějte také na paměti pár dalších konkrétních rad:
Možná to zní jako banalita, ale i pokus omylem s barvami nebo typem kapaliny může stát dost peněz – v servisu vám nejen vymění novou, ale účtují i náklady na odčerpání a vyčištění systému. Mechanici v Brně přiznávají, že nejčastější chyby je míchání neslučitelných kapalin a opomíjení doleva AdBlue. Většina moderních dieselových motorů bez AdBlue ani nenastartuje, pokud vám kapalina chybí.
Slovo na závěr? Ať už jezdíte denně nebo jen příležitostně, všechno, co do auta doplňujete, má svůj smysl. Auto není bezedná nádoba a jeho spolehlivost závisí hlavně na malých, nenápadných věcech, které máme často po ruce – ale zapomínáme je doplnit, protože „zítra si na to vzpomenu“. Tak ať si příště na nic vzpomínat nemusíte – stačí si jednou za měsíc udělat chvilku času a vašemu autu tím prodloužíte život o roky.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.