Vypočítejte celkové náklady na vlastnictví Toyoty za 5 let. Srovnáváme nejprodávanější modely Corolla, RAV4 a Yaris.
Nejprodávanější auto v Česku není BMW, ani Volkswagen. Je to Toyota. A ne jen nějaká Toyota - konkrétně Toyota Corolla. Každý třetí nově registrovaný Toyota v Česku je Corolla. V roce 2024 jich bylo prodáno více než 7 200 kusů. To je víc než celý Mercedes-Benz A-Class nebo Volkswagen Golf dohromady. Lidé si ji kupují ne proto, že je to nejlepší auto na světě, ale proto, že je spolehlivé, levné na údržbu a neztrácí hodnotu. A to všechno za cenu kolem 450 000 Kč.
Toyota Corolla je jako starý kamarád, který ti vždycky pomůže. Vyrábí se od roku 1966. V Česku je aktuálně na trhu sedmá generace, která vyšla v roce 2018 a v roce 2023 dostala drobné aktualizace. Má hybridní motor, který spotřebuje jen 4,2 litru na 100 km. Nebo dokonce 3,8 litru, pokud vybereš verzi s manuální převodovkou. Výbava je jednoduchá, ale funguje. Klimatizace, kamera zadního výhledu, podsvícení v kabině, senzory při parkování - to je všechno standard. Žádné přehnané technologie, žádné problémy s softwarem. Když si koupíš Corollu, neřešíš, jestli ti auto přestane fungovat za dva roky. Řešíš, kde budeš parkovat.
Druhý nejprodávanější model je Toyota RAV4. V roce 2024 bylo prodáno přes 6 800 kusů. Lidé ho kupují proto, že je to auto, které se hodí i do města, ale zároveň se vypořádá s loukami, sněhem a nevydlážděnými cestami. Má všeobecný pohon, který se automaticky zapíná, když cítí, že se kola začínají prokluzovat. Hybridní verze má 219 koní a spotřebu pod 5 litrů na 100 km. Je to jedno z mála vozů, které ti umožní jet na dovolenou do hor a zároveň se vyhnout plněním benzínového nádržového kbelíku každý týden.
Je to také auto, které si může dovolit rodina. Zadní sedadla se dají posouvat, překlápět a rozložit. Nákladový prostor je 580 litrů - to je víc než u některých SUV z drahších tříd. A když ho zaparkuješ na parkovišti u obchodu, nikdo neřekne: „To je nějaké drahé auto.“
Toyota Yaris je malý, ale chytrý. V roce 2024 se prodalo téměř 5 100 kusů. Je to auto pro studenty, mladé páry nebo lidi, kteří jezdí jen do práce a zpět. Většina verzí má hybridní motor, který je tichý a efektivní. Spotřeba je kolem 3,5 litru na 100 km. V městě se pohybuje jako štěně - snadno se zatočí, vjede do úzkého parkovacího místa a nezabírá moc místa.
Je to také nejlevnější nová Toyota. Základní verze začíná na 295 000 Kč. A i když je malá, nemá nic, co by vypadalo jako „dodělané“. Vnější vzhled je moderní, interiér je kvalitní, a výbava jako Bluetooth, klimatizace nebo čidla při parkování je všechno standard. Není to auto, které ti udělá dojem. Je to auto, které ti ušetří peníze.
Nejde jen o cenu. Nejde jen o spotřebu. Jde o důvěru. Když si koupíš Toyotu, neřešíš, jestli ti baterie vypadnou za rok. Neřešíš, jestli ti seřízení motoru bude stát 15 000 Kč za pět let. Neřešíš, jestli ti výrobce přestane dodávat náhradní díly. Toyota je jedna z mála značek, které mají v Česku sítě servisů, které opravují auta i po 15 letech.
Výrobci jako Renault nebo Opel se snaží přesvědčit lidi, že jejich auta jsou „moderní“ nebo „stylové“. Toyota se snaží přesvědčit lidi, že jejich auto bude jezdit i za deset let. A většina lidí si to vybírá. V roce 2024 bylo v Česku registrováno přes 25 000 nových Toyot. To je víc než všechny Volvy, Nissany a Opely dohromady.
Nikdo nekupuje Toyota C-HR. Ani přes hybridní motor a moderní vzhled. Prodávalo se jich méně než 1 200 kusů. Proč? Protože je příliš malé v zadní části, má špatnou viditelnost a není praktické pro rodinu. Když chceš něco „moderního“, ale zároveň funkčního, tak si koupíš RAV4. Když chceš něco levného, tak si koupíš Yaris. Když chceš něco, co ti vydrží celý život, tak si koupíš Corollu.
Toyota Prius, který kdysi byl symbolem ekologie, se dnes prodává jen zhruba 800 kusů ročně. Lidé už nechtějí auto, které vypadá jako „zelené“. Chcete auto, které je jen tiché, úsporné a spolehlivé. A to má Corolla i RAV4.
Toyota v roce 2025 představí novou generaci Corolly. Bude mít větší baterii, lepší výbavu a možná i nějaké nové technologie, jako například automatické parkování bez řidiče. Ale základ zůstane stejný: spolehlivost, nízká spotřeba, nízká cena údržby.
Na trhu se objevují nové elektromobily. Tesla, Hyundai Ioniq, VW ID.3. Ale v Česku si je stále kupuje jen malá část lidí. Proč? Protože stále nejsou levné. Protože potřebují čekat na nabíjení. Protože servisní sítě nejsou tak rozsáhlé jako u Toyoty. A protože lidé si pamatují, jak se v roce 2015 ztratila záruka na baterii u prvních elektromobilů.
Toyota zatím nevyrábí plně elektromobily. Ale vyrábí hybridy, které fungují stejně dobře, bez potřeby nabíjení. A to je pro většinu lidí v Česku důležitější než „elektrickost“.
Není to jen starší lidé. Není to jen rodiny. Je to i mladí lidé. Studenti, kteří potřebují auto na cestu do školy. Dvojice, které si chtějí koupit první auto. Rodiny, které potřebují něco, co vydrží i s dětmi. I lidé, kteří pracují v dopravě - taxi, kurýři, dodavatelé. Všechny tyto skupiny si vybírají Toyoty. Protože nechtějí riziko. Chcete jen auto, které ti bude sloužit.
V Brně, kde žiji, je každý čtvrtý nově registrovaný automobil Toyota. V Ostravě je to každý třetí. V Praze je to trochu méně, protože tam lidé chtějí „vyznačit se“. Ale i tam se Corolla prodává jako nejprodávanější auto v celé třídě.
Když hledáš auto, které ti vydrží 10 let a nebude tě stát hned po prvním roce, tak si vyber Toyota. A ne vždycky tu nejdražší. Nejprodávanější modely nejsou ty nejdražší. Jsou ty nejrozumnější.
Nech si poradit v prodejně. Vyzkoušej si všechny tři. Ale nezapomeň na jedno: když si koupíš Toyotu, nekupuješ jen auto. Kupuješ klid.
Corolla je nejprodávanější, protože kombinuje nízkou cenu, vynikající spolehlivost a minimální náklady na údržbu. Její hybridní motor spotřebuje jen 3,8-4,2 litru na 100 km, záruka trvá 5 let bez omezení najetí, a auto ztrácí na hodnotě méně než 40 % za 5 let. V Česku se prodává více než 7 200 kusů ročně, což je víc než jakékoliv jiné auto ve stejné třídě.
Ano, RAV4 je vhodná i pro město. I když je to SUV, je kompaktní v porovnání s konkurencí. Má malý obratový poloměr, dobře se parkuje a hybridní motor je tichý v městském provozu. Spotřeba v městě je kolem 5,5 litru na 100 km - lepší než u většiny benzínových automobilů. Většina vlastníků ji používá i na denní cesty do práce.
Yaris není ideální pro rodinu s dvěma dětmi a kočárkem, ale pro dvojici nebo jednoho rodiče s jedním dítětem je v pořádku. Zadní sedadla jsou omezená, ale dají se překlopit. Nákladový prostor je 320 litrů, což stačí na nákup nebo krátký výlet. Je to auto pro jednoduché potřeby - ne pro velké rodiny.
Prius má nevýhodný vzhled - vypadá jako „zelené auto“ z roku 2005. Kromě toho je drahší než Corolla, má menší prostor a neumožňuje tak snadné parkování. Lidé si dnes nekupují auto kvůli „ekologickému“ vzhledu, ale kvůli funkci. Hybridy jako Corolla a RAV4 nabízejí stejnou úsporu paliva, ale bez toho, že by vypadaly jako „experiment“.
Nová Toyota je lepší volba, pokud máš dostatek peněz. Záruka je 5 let, a auto ztrácí hodnotu jen pomalu. Použitá Toyota z roku 2018-2020 je také skvělá volba - ale musí mít kompletní servisní knížku a nejde o verzi s větším motorem (např. 2.0 D-4D). Většina použitých Toyot v Česku je v dobrém stavu, ale nová auto mají výhodu v záruce a nejnovější technologiích.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.