Zkontrolujte, zda máte všechny důležité bezpečnostní a nouzové předměty. Toto je klíčové pro případ nouze na silnici.
Vždycky dvě vesty s odrazovými pruhy (ČSN EN 471), nejlépe světle oranžové nebo žluté
Rychle dostupný, bez kterého byste mohli být neviditelní na silnici
Obsahuje paracetamol, antihistaminik, plátky na ořezání, náplasty
Pevné svorky, ne tenké kabely, které se zmrzly nebo vytrhly
S připojením na 12 V, který napustí pneumatiku za 8 minut
Pro měření správného tlaku v pneumatikách
Většinou je v kufru u kola na čas
Vyzkoušejte si ho doma – některé jsou tak slabé, že se zlomí
Aby zvedák neklesl do sněhu nebo bahna
Ne ty lehké, které se zaseknou na šroubech
V zimě je důležité mít palivo pro topení
Pomáhá udržet tělo teplé v případě závěru
Ne ten z disku, ale ten s čerpadlem, který se dá naliť do nádoby
Ne ten malý, ale ten dlouhý s gumovou houbou
Mějte v tašce na sedadle, ne v kufři
Pro všechny cestující, ne jen pro řidiče
Tip: Když máte všechny položky, dejte si značku na křídlo nebo sklo - tím už nemusíte kontrolu opakovat.
Stojíte u auta, klíče v ruce, a najednou si říkáte: co mít u sebe v autě? Ne jen nějaké náhodné věci, ale to, co vás opravdu zachrání, když se něco pokazí, zablokuje nebo se objeví nečekaná situace. Nejde o to, mít všechno možné - jde o to mít to správné.
V Česku je zákonem povinné mít v autě vestu s odrazovými pruhy, nouzový signál a první pomoc. To není doporučení - je to zákon. A pokud to máte, ale vesta je v kufru za dvě kufry, tak vám to v nouzi nepomůže. Vestu si vložte do tašky, která je vždy na místě - třeba u sedadla řidiče. Stejně tak nouzový signál - ten musí být rychle dostupný. Pokud ho hledáte v tmě na silnici, když vás někdo předjíždí rychlostí 120 km/h, tak už je pozdě.
Většina lidí si myslí, že stačí jedna vesta. Ale v autě je vždycky alespoň dva lidé. A pokud se stane nehoda, kde je řidič zraněný, tak druhý musí být viditelný pro ostatní. Takže dvě vesty. Ne levné, ne ten nejlepší design - ale ty, které mají předpis ČSN EN 471 a jsou světle oranžové nebo žluté s odrazovými pruhy. Nezapomeňte je pravidelně kontrolovat. Pokud se pruhy odlepí nebo jsou znečištěné, tak nebudou odrazovat světlo. A to může znamenat rozdíl mezi tím, aby vás někdo viděl… nebo ne.
Řidiči Toyota Corolla nebo RAV4 často říkají: „Mám nové auto, tak se mi nic nestane.“ Ale i nejmodernější vozidlo se může zastavit. Elektronika selže, baterie zemře, pneumatika se propadne. A když se to stane v noci na dálnici, tak potřebujete nástroje, které vás nezanechají na boku.
První věc: kabely na zapnutí. Ne ten nejlevnější, který je tenký jako nit. Kabely musí mít průřez alespoň 25 mm² a pevné svorky. A vždycky je mějte v kabelové trubce - ne v kufru mezi nářadím a starými obuvkami. Když je vytáhnete v zimě a jsou zmrzlé, tak je nemůžete připojit. A pokud je neznáte, tak si je předem prohlédněte. Zapojení je stejné u všech aut: červená ke kladnému pólu, černá ke zápornému nebo k uzemnění. Nezapojte je naopak - to může spálit elektroniku.
Druhá věc: kompresor na pneumatiky. Ne ten, co je v hodnotě 500 korun a funguje jen pět minut. Koupěte ten, který má připojení na 12 V a dokáže napustit pneumatiku z 1,8 na 2,5 baru za 8 minut. A nezapomeňte na manometr. Pokud nevíte, kolik má být tlak, tak se neodvažujete napouštět. U Toyota Corolla je to 2,3 baru přední a zadní. U RAV4 je to 2,5. To najdete na nálepce u dveří řidiče. Ne na internetu. Ne na návodu. Tam.
U většiny nových aut už není plné kolo. Je tam jen tzv. „kolo na čas“ - ten malý, tenký disk. A ten vám nevydrží víc než 80 km/h a 80 kilometrů. Pokud se vám tedy zlomí kolo na dálnici, tak ho musíte vyměnit - a to rychle.
Pro výměnu potřebujete:
U Toyota se křížový klíč často nachází pod sedadlem nebo pod dnom kufru. Někdy je i zakrytý plastovou krytkou. Vyzkoušejte si to doma. Pokud to nevíte, jak to funguje, tak se v nouzi ztratíte. A nezapomeňte - nezvedejte auto, dokud nevytáhnete všechny šrouby. A nikdy nevkládejte ruce pod auto. Když zvedák selže, tak se nebudete moci zachránit.
Ne všechno, co potřebujete, je vidět. Ale je to stejně důležité.
První je plná nádrž. Ano, to zní triviálně. Ale když vás zastaví v zimě na horském přechodu a nemáte palivo, tak se nemůžete připojit k vytápění. A pokud máte hybridní Toyota, tak i když máte baterii, tak bez benzínu se nepohnete. V zimě vždycky mějte alespoň třetinu nádrže. Ne jen kvůli pohonu - ale kvůli bezpečnosti.
Druhá věc: čistá voda. Ne ta z láhve, která je na zadním sedadle. Ale ta, která je v termosce. Pokud vás zastaví v zimě a nemáte topení, tak potřebujete něco, co vás nezamrzne. Voda pomáhá udržet tělo teplé. A pokud se někdo zraní, tak je to základní první pomoc.
Třetí věc: malá taška s léky. Ne ten velký balíček, který jste koupili v lékárně a nikdy jste ho neotevřeli. Ale malá taška s:
A pokud máte v rodině někoho s alergií nebo s chronickou nemocí - dejte tam i jeho léky. Ne jen pro sebe. Pro všechny.
Když jste v Praze a jede na Jizerku, tak se můžete dostat do situace, kdy je silnice zasněžená, nevidíte cestu a vaše auto se nechce pohnout. V takovém případě potřebujete:
U Toyota RAV4 Hybrid je topení vždy aktivní, ale když se vám zastaví motor, tak se i ono vypne. A v zimě na horách může být teplota -20 °C. Pokud nemáte teplé oblečení, tak se můžete zmrznout. A to ani nejste zranění.
Neukládejte v kufru:
A nezapomeňte: nic neukládejte na zadním sedadle, pokud není zajištěné. V případě nárazu se stane střelou. A to i když je to jen taška s knihami.
Nemusíte dělat kompletní servis. Ale každý týden si dejte pět minut.
Toto je vše, co potřebujete. Ne více. Ne méně. Ale to všechno musí být na místě - a fungovat.
Pokud se vám auto zastaví na dálnici, tak:
Nikdy nečekáte, až přijede někdo, aby vám pomohl. A nikdy nezůstáváte u auta. Ne i když je venku teplo. Ne i když je to jen malý problém. Vždycky se vzdalujte. Až do bezpečí.
Ne, kabely na zapnutí nejsou zákonem povinné. Ale bez nich se můžete ocitnout v situaci, kdy vás nezvedne ani pomoc. Většina záchranných služeb nevybírá kabely - musíte je mít sami. Je to jedna z nejčastějších příčin, proč lidé čekají hodinu na pomoc, když by jim kabely stačily k pohybu za 5 minut.
Nikdy nevařte vodu a nelejte ji na sklo - může prasknout. Použijte speciální odmrzovač, který máte v autě. Nebo zahřejte vnitřní část skla topením a pak opatrně odstraňte led štětečkem. Pokud nemáte odmrzovač, tak použijte teplou (ne horkou) vodu z láhve - ale jen na malé oblasti a jen po několika minutách topení.
Ne. Většina nových aut, včetně Toyota Corolla a RAV4, má jen kolo na čas. To je dostatečné pro dojezd do nejbližšího servisu. Plné kolo by zvýšilo hmotnost auta, zhoršilo spotřebu a zabralo místo. Pokud jezdíte často do hor nebo na dlouhé cesty, tak si můžete koupit plné kolo - ale jen jako doplněk, ne jako náhradu.
Vždycky je lepší mít vodu. Nápoje s cukrem nebo kofeinem mohou zhoršit dehydrataci. Voda je nejbezpečnější volbou - a pokud se někdo zraní, tak je to první věc, kterou potřebuje. Pokud chcete mít i nápoj, tak dejte do tašky elektrolytový nápoj - ale ne jako náhradu za vodu.
Hybridní Toyota má baterii, která umožňuje pohyb i bez motoru - ale jen na krátkou dobu a jen pro pohyb. Pokud se motor zastaví úplně, tak se i topení vypne. V zimě to může být nebezpečné. Proto je důležité mít teplé oblečení, vodu a vždycky mít alespoň třetinu nádrže. Motor se může restartovat, ale jen pokud je palivo v nádrži.
© 2025. Všechna práva vyhrazena.