Co je VANOS u BMW? Jak funguje, příznaky poruchy, diagnostika a oprava
Motor běží hrubě, slabý spodek, náhodné škubání a kontrolka motoru svítí? Než začneš řešit turbo nebo vstřiky, možná je to prostě VANOS. Proměnné časování vaček u BMW dělá z lineární jízdy husí kůži. Když funguje, motor táhne odspodu, jede hladce a žere rozumně. Když ne, poznáš to na první křižovatce.
Tady máš jasné vysvětlení, jak VANOS pracuje, jak poznat závadu, co a jak zkontrolovat doma, kolik stojí oprava v Česku v roce 2025 a kdy už nemá smysl něco bastlit a radši jet do servisu.
- Co přesně je VANOS a proč ho BMW používá.
- Rozdíl mezi Single a Double VANOS a kde je v tom Valvetronic.
- Nejčastější příznaky závady a rychlé domácí testy.
- Diagnostika krok za krokem: živá data, kódy, tlaky oleje.
- Oprava, ceny, prevence a praktická checklist pro nákup ojetiny.
Co je VANOS u BMW a k čemu slouží
Systém BMW VANOS je proměnné časování vačkových hřídelů. Jednoduše: podle otáček a zatížení motor posouvá fázi otevírání a zavírání ventilů tak, aby měl víc síly, lepší reakce a nižší spotřebu. V nízkých otáčkách pomáhá točivému momentu a klidnému volnoběhu, ve vyšších zlepšuje plnění a výkon.
V praxi to dělá elektrohydraulický píst s kuličkovým nebo šroubovicovým převodem, který pootočí vačkový hřídel vůči řetězovému kolu. Ventily se tak otevřou o něco dřív nebo později. Řídicí jednotka (DME) to řídí přes elektromagnetické ventily (solenoidy) a tlak motorového oleje.
Varianty:
- Single VANOS - mění časování jen na sací vačce. Starší benzínové řady M50TU, M52, některé M62.
- Double VANOS - mění sací i výfukovou vačku. Novější M52TU, M54, M62TU a skoro všechny N a B řady (N42, N46, N52, N54, N55, B38, B48, B58…).
Valvetronic? Ten u BMW mění zdvih sacích ventilů (kolik se ventil otevře), ne jejich časování. Valvetronic a VANOS se doplňují: VANOS řeší, KDY, Valvetronic řeší, KOLIK. Proto i nejnovější motory B48/B58 v roce 2025 pořád VANOS používají.
Proč to celé: vyrovnat kompromis mechanického motoru. Jeden profil vaček se nehodí na všechno. VANOS tím tuhle fyziku obchází a dělá z dvoulitru pružnou věc do města i na dálnici.
Jak VANOS funguje: single vs double, Valvetronic, motory a roky
Základ: DME vyhodnotí otáčky, zátěž, teplotu chladicí kapaliny a oleje a cílí určitý předstih/zpoždění vaček. Solenoid pustí olej do příslušné dutiny pístu ve VANOSu, ten pootočí vačku o několik stupňů kliky. Snímače polohy vaček (CMP) hlásí skutečnou pozici. DME porovná „požadavek“ vs. „realita“ a koriguje.
Rozdíly v chování:
- Single VANOS - hlavně lepší spodek a volnoběh. Nad středními otáčkami je vliv menší.
- Double VANOS - jemné nastavení překrytí ventilů (overlap) v širokém pásmu. V praxi lepší průběh krouťáku, čistší emise a menší turbo-lag u přeplňovaných N a B řad.
Rozsahy posunu jsou typicky řádově 20-60° klikového hřídele podle motoru. Rychlost reakce závisí na tlaku a čistotě oleje - proto špatný olej nebo zanedbané intervaly často zničí chování VANOSu.
Reálné motory a co od nich čekat:
Motor |
Roky |
Typ VANOS |
Častý problém |
Orientační náklad (CZK) |
M50TU/M52 |
1992-1998 |
Single |
Tuhé O-kroužky pístu, líný spodek |
800-1200 (O-kroužky), 6000+ (repase) |
M52TU/M54 |
1998-2006 |
Double |
Tvrdnoucí O-kroužky, rachot z VANOSu, solenoidy |
800-1200 (O-kroužky), 2000-3000/ks (solenoid), 8000-12000 (repase) |
N42/N46 |
2001-2012 |
Double |
Rozvody + celková únava VANOSu |
12000-25000 (rozvody+práce), 6000-10000 (VANOS) |
N52/N53 |
2004-2013 |
Double + Valvetronic |
Solenoidy, netěsnost tělesa, adaptace |
2000-3000/ks (solenoid), 8000-15000 (opravy) |
N54/N55 |
2006-2016 |
Double + turbo |
Solenoidy a čidla CMP, citlivost na olej |
2000-3000/ks (solenoid), 1500-2500/ks (čidlo) |
B38/B48/B58 |
2015-2025 |
Double + Valvetronic |
Vzácně solenoidy, jinak spíš software/adaptace |
2000-3000/ks (solenoid), SW v rámci servisu |
Primární zdroje: postupy BMW TIS/ISTA (diagnostika a momenty), katalog ETK (díly), materiály Bosch k VVT.
Příznaky poruchy a jak to ověřit doma i diagnostikou
Když VANOS zlobí, typicky se děje tohle:
- Kolísání volnoběhu po zahřátí, někdy i studené chcípání.
- Ztráta tahu do 2500 ot./min (sací strana), nebo naopak nahoře auto „nechce“ (výfuková strana).
- Vyšší spotřeba, tupější reakce na plyn, zvuk „chřestění“ z čela motoru (zvlášť M54).
- Check engine a kódy jako P0011/P0012 (A - sací vačka načasovaná příliš vpřed/vzad) nebo P0015 (B - výfuková).
Rychlé domácí testy bez dílny:
- Oleje a filtr: zkontroluj, kdy byl měněný. Ztluštělý olej = pomalý VANOS. U benzínu BMW drž normu LL-01/LL-04, viskozita 5W-30 nebo 5W-40 podle motoru a stavu.
- Solenoidy VANOS: u M/N/B řad jsou dva. Vytáhni konektor, změř odpor (většinou 6-12 Ω je OK), můžeš je i prohodit mezi sací/výfukovou stranou. Když se chyba přesune, víš, kde je problém.
- Vyčištění solenoidů: opatrně je vyndej, vystříkej čističem brzd, profoukni, vyměň sítka/filtry, nové O-kroužky. Dávej pozor na polaritu a těsnění.
- Poslech: lehké ťukání na volnoběh po ohřátí může být VANOS (neplést se zdvihátky). Pokud rachot mizí nad 1500 ot./min, zpozorni.
Diagnostika s čtečkou (ISTA-D, INPA, MHD, Carly apod.):
- Přečti kódy a živá data: „VANOS target“ vs. „VANOS actual“. Rozdíl do 5-10° je běžný při přechodu, trvale velký offset značí problém.
- Test akčních členů: diagnostika umí „protočit“ VANOS. Sleduj, jestli se hodnota plynule mění a vrací.
- Adaptace: reset adaptací VANOSu po opravě (nový olej, čištění solenoidů). Pokud se po resetu chování zlepší, ale vrací se, hledej mechanickou závadu.
- Tlak oleje: pokud máš možnost, změř na galerii. Nízký tlak = pomalá reakce VANOSu, často u unavených čerpadel nebo zanesených sít.
- Snímače vaček (CMP): i dobrý VANOS se chová „divně“, když lžou čidla. Porovnej signály, někdy pomůže preventivní výměna u N54/N55.
Heuristika pro rychlé rozlišení:
- „Mrtvé“ auto pod 2000 ot. a pak ožije - s největší pravděpodobností sací strana.
- Ztráta výkonu nad 4000 ot. - často výfuková strana.
- Jen studený problém, teplé OK - ucpaný solenoid/sítko nebo viskozita oleje.
- Problém po výměně rozvodů - zkontroluj aretaci a základní nastavení vaček, ne VANOS samotný.
Oprava, údržba a ceny: co zvládneš sám a kdy do servisu
VANOS není magie. Hodně problémů je „jen“ o oleji a elektřině. Tady máš praktickou osu od nejlevnějších zásahů po generálku.
1) Údržba a rychlé zásahy
- Oleje: zkrať intervaly na 10-12tis. km/1 rok u starších motorů, kvalitní LL-01/LL-04. Dlouhé 30tis. intervaly VANOSu nesvědčí.
- Solenoidy: vyndat, vyčistit, dát nová sítka a O-kroužky. Často to vrátí rychlou reakci. Materiál do 1000 Kč, práce doma 1-2 hod.
- Reset adaptací: po čištění a výměně oleje udělej přes diagnostiku. Často „zázračné“ zlepšení.
2) Oprava těsnění a mechaniky VANOSu
- O-kroužky pístů (M52/M54): časem ztvrdnou, píst „profukuje“. Sada kvalitních Viton kroužků stojí cca 800-1200 Kč. Práce 4-6 hod. Kdo zvládl rozvody na Fabii, zvládne i tohle s příručkou BMW TIS.
- Hlučný VANOS (M54): kromě kroužků někdy pomůže výměna pouzder a šroubovic. Repasovaná jednotka 8-12 tis. Kč v ČR.
- N a B řady: mechanická závada VANOSu je méně častá, spíš vadné solenoidy, netěsnost tělesa nebo chyby po rozvodech. Přesto existují repase - počítej 6-10 tis. Kč.
3) Kdy do servisu
- Nesoulad časování po rozvodech - potřebuješ aretační přípravky a postup TIS.
- Nízký tlak oleje, kov v oleji - nejdřív řeš mazání, až pak VANOS.
- Opakované kódy po všech jednoduchých krocích - dej to někomu, kdo dělá BMW denně. Ušetříš čas i nervy.
Orientační ceny v ČR (2025):
- Čištění a test solenoidů v servisu: 1500-3000 Kč.
- Nový solenoid (aftermarket kvalita): 2000-3000 Kč/ks; OEM bývá víc.
- Sada O-kroužků VANOS: 800-1200 Kč; práce 3-6 hod dle motoru.
- Repas VANOS jednotky: 6000-12000 Kč + práce.
- Rozvody (pokud už jsi tam): 12000-25000 Kč podle motoru a servisu.
Tipy z praxe, co šetří peníze:
- Než koupíš nové solenoidy, prohoď je stranově. Pokud se přestěhuje i chyba, máš viníka.
- Sejmi logy: požadavek vs. realita časování. Slepě neměň díly bez dat.
- Při montáži dbej na čistotu. Zrnko bordelu umí zablokovat kanálek a můžeš opravovat znovu.
- Nenaháněj výkon mapou, pokud VANOS nestíhá. Laděním jen zamaskuješ problém.
Rychlá příručka: checklist, tabulky, časté dotazy
Checklist před koupí ojetého BMW (benzín):
- Studený start: stabilní volnoběh do 10 sekund? Bez chcípání?
- Jízda 1-2-3: plyn pod 2000 ot. musí „poslouchat“. Výpadky = podezření.
- Logy z OBD: aspoň základní čtečka. Zkontroluj kódy P0011/12/15, adaptace VANOS.
- Servis: olejové intervaly a specifikace. Důkaz o pravidelné výměně filtrů.
- Zvuk: poslouchej čelo motoru. Krátké ťukání vs. trvalé chřestění. To druhé řeš.
Tabulka typických kódů a co znamenají v reálu:
Kód OBD |
Popis |
První podezření |
P0011 |
Camshaft A - timing over-advanced (sací) |
Zaseklý solenoid, příliš řídký olej, špatná adaptace |
P0012 |
Camshaft A - timing over-retarded (sací) |
O-kroužky pístu, nízký tlak oleje, zanesené sítko |
P0015 |
Camshaft B - timing over-retarded (výfuk) |
Vadný solenoid výfuku, špatné základní nastavení vaček |
P1520-P1523 (BMW) |
Chyba akčního členu VANOS |
Elektrika konektoru, cívka solenoidu, kabeláž |
Mini-FAQ
- Je VANOS to samé co VTEC? Ne. VTEC mění profil a někdy i časování přes jiné vačky, VANOS plynule posouvá fázi vaček olejem.
- Musím při opravě VANOSu měnit rozvody? Ne vždy. Když máš dobrý řetěz a vodítka, stačí opravit VANOS. Ale pokud je to rozhozené nebo hlučné, vyplatí se to spojit.
- Pomůže hustší olej? Občas dočasně zlepší reakci, ale je to náplast. Správná specifikace a čistota je důležitější než viskozita o stupeň výš.
- Lze jezdit s vadným VANOSem? Krátce ano, ale riskuješ vyšší spotřebu, špatné emise a další problémy (katalyzátor). Navíc to auto prostě nejede hezky.
- Jak poznám, že je problém mechanický, ne elektrický? Když solenoid spíná, odpor je OK a prohozením se chyba nepřesune, dívej se na tlak oleje a netěsnosti pístu (kroužky).
Rozhodovací minipomůcka
- Svítí P0011/P0012 a auto jinak jede? Začni olejem, síťkami a čištěním solenoidů.
- Po zahřátí kolísá volnoběh, bez kódů? Zkontroluj sání (falešný vzduch) i VANOS cíle vs. realita.
- Po rozvodech kódy VANOS? Znovu nastav základ podle TIS, teprve pak řeš solenoidy.
- Turbo benzin N54/N55 s lagem? Vyluč VANOS logy, pak řeš wastegate/turbo.
Bezpečné nářadí a momenty
- Aretace kliky a vaček pro tvůj motor (BMW special). Bez toho to nenastavíš přesně.
- Momentové klíče - malé (do 20 Nm) i střední (do 100 Nm). Šrouby vík a VANOS těsnění mívají nízké momenty kolem 8-12 Nm - nepřetahovat.
- Čistič brzd, nové těsnící kroužky, čisté rukavice. Čistota je klíč.
Co říká výrobce
- BMW TIS/ISTA: vždy po zásahu do časování proveď základní nastavení a reset adaptací.
- Bosch: elektrohydraulické VVT systémy jsou extrémně citlivé na kvalitu a teplotu oleje - dodrž specifikaci.
Stará pravda na konec: když motor dostává dobrý olej včas, VANOS dlouho vydrží. Když ne, naučíš se jeho zkratky zpaměti.